Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Met gespreide vleugels hoog en zuiver

(voor Maria Viktoria Mena (19 februari 1986))

Je bent geboren in Oslo. Je vader Charles komt oorspronkelijk uit Nicaragua en hij was een drummer in diverse bands te Oslo. Je moeder komt uit Noorwegen en is een toneelschrijfster. Het was dus een creatief gezin en je broer heet Tony. Jullie namen zijn voortgekomen uit de Westside Story. Je vader stimuleerde je om liedjes te gaan schrijven en om ze dan op te nemen. Op je negende zijn je ouders gescheiden en kreeg je het flink voor je kiezen, je raakte ondergedompeld in ontroostbaar verdriet en een gemis aan natuurlijke harmonie, hoewel het de beste optie was om de minste schade op te lopen en het in die zin juist wel de natuurkrachten volgde. Maar emotioneel gezien trok je die overbeladen piepkar niet en zakte je weg in zware depressies, waar je geen raad mee wist. Je kinderziel raakte zwaar beschadigd en dit eenzame lijden heeft veel in je kwetsbare ziel kapotgemaakt. Het begon ook psychosomatische symptomen aan te nemen in de vorm van Anorexia Nervosa, waardoor je een magere spriet werd, die bij iedere windvlaag omver gewaaid kon worden. Driedubbel kwetsbaar. Je zag je vader maar één keer per maand, elke veertiende van de maand. Niet moeilijk te raden wie dat bedacht heeft. Je moeder deed je ook geloven dat je vader een slecht mens was, vanuit het wrekende deel in haar, maar jij wist wel beter en je maakte geheime afspraakjes met hem, wat Tony ontdekte en wat hij aan je moeder verklapte. Op je dertiende mocht je toen van haar bij je vader gaan wonen, wat je direct deed. Je schreef 'My Lullaby', wat over je pijn gaat n.a.v. de scheiding van je ouders. Het werd platina en je kreeg een enorme schare fans. Via kennissen van je vader nam je een demo op en zo belandde je bij Sony Music, waar je debuutalbum 'Another Phase' verscheen, geproduceerd door Arvid Solvang (1969, Kopervik), die ook liedjes voor je schreef. Hij produceerde ook 'Mellow', 'White Turns Blue' en 'Apparently Unaffected'. Je trad op in The Late Show van David Letterman om 'White Turns Blue' te promoten, wat verscheen bij Columbia Records in Amerika. Je brak wereldwijd door met de megahit 'You Are The Only One'. 'Mellow' verscheen bij Sony Music in Noorwegen en bereikte plek zeven. Van het album 'Apparently Unaffected' verschenen vier hits: 'Miss You Love', 'Just Hold Me', 'Our Battles' en 'Nevermind Me'. Op 'Just Hold Me' is het refrein zo mooi hoog en zuiver in een meeslepende melodie, verder is de videoclip ook top, waarin je aan het einde in een wegvliegende vlinder bent veranderd. Je trad ook in Nederland op, zo had je uitverkochte concerten in Utrecht, Amsterdam, Groningen en Eindhoven. Voor 'Live Earth', een evenement om milieubewustzijn te stimuleren, trad je op in Hamburg. Je ging vervolgens samenwerken met Martin Sjolie (1979, Baerum), tekstschrijver en producent, wat resulteerde in je vierde album 'Cause and Effect', met 'Belly Up' en 'All This Time'. Je ontving een Spellemannpris voor Beste Vrouwelijke Zangeres. Tijdens Parkpop in Den Haag ontving je een gouden plaat voor 'Apparently Unaffected', waardoor je huilde van vreugde. In 2009 stond je op Pinkpop en twee jaar later verscheen je tot nu toe laatste album 'Viktoria', met 'Homeless' en 'The Art of Forgiveness'. Je kreeg op je tiende van je moeder de naam 'Viktoria' erbij, omdat destijds je oma Viktoria stierf. De dag na de aanslagen in Oslo en op het eiland Utoya zong jij het lied 'My Little Country' op verzoek van het Noorse publiek. Het werd een volkslied ter nagedachtenis aan de vele, jonge slachtoffers.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

-0.5 met 2 stemmen 78



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)