Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een zingende, verspringende runentovenares

(voor Tarja Soile Susanna Turunen Cabuli (17 augustus 1977))

Je bent geboren in het plaatsje Puhos, vlakbij Kitee, in Finland. Je moeder Marjatta werkte bij de administratie van de gemeente en je vader Teuvo is een timmerman. Je oudere broer heet Timo en je jongere broer Toni. Je viel als kind al op in het kerkkoor en op je zesde kreeg je zang- en pianolessen. Je eerste pianolerares was Kirsti Nortia-Holopainen en je muziekleraar heette Plamen Dimov. Op de scholen was je vaak de zangeres in een of andere opvoering en er waren talloze meisjes die jaloers op jouw weergalmende, hoogkomende stem waren. Op je vijftiende zong je in je eentje voor wel duizend mensen in een kerk. Op je zestiende ging je naar de Senior Secondary School voor Kunst en Muziek in Savonlinna, waar het Olavinlinna kasteel staat, in 1475 gebouwd door Erik Axelsson Tott, een Deens-Zweedse staatsman, ter verdediging tegen de Russen. Op je achttiende ging je naar de Sibelius Academie in Kuopio, een universitaire muziekschool, waar je klassieke zang studeerde. Een jaar later vroeg je klasgenoot Tuomas Holopainen (1976, Kitee), geen familie van je pianolerares, of je zangeres van zijn metalband 'Nightwish' wilde worden. Hij kwam van oorsprong uit hetzelfde gebied als waar jij bent opgegroeid en je vond het een hele eer dat hij je daarvoor vroeg, dus stemde je er meteen mee in. Op je twintigste verscheen je debuutalbum met Nightwish, getiteld 'Angels Fall First', met de elfachtige titelsong, die dramatiek koppelt aan ijle mystiek, alsof je in een onderaards gangenstelsel jouw hoogvrouwelijke stem hoort weergalmen, mysterieus, spannend en exalterend. Het wijze orakel, dat wij gehypnotiseerd volgen. Je zong tevens in het operakoor van Savonlinna en beide carrières bouwde je uit. Het album 'Oceanborn' verscheen en de band brak door op hoog niveau. Je was en passant ook nog de solozangeres in een balletuitvoering van de Finse Nationale Opera. 'Wishmaster' verscheen en daarna ging je naar het conservatorium in Karlsruhe, maar de studie kwam in het gedrang door je topbaan bij Nightwish. 'Century Child' verscheen en je ging drie maanden op tournee. Je zingt op het album 'Infinity' van de bassist Beto Vazquez en je deed mee aan een klassiek concert in Zuid-Amerika, waar je op tournee was. In Argentinië ontmoette je de zakenman Marcelo Cabuli, met wie je op je zesentwintigste in het huwelijksbootje stapte. De bassist Sami Vänskä was ontslagen door Tuomas, omdat hij niet meer met hem kon samenwerken. Op je achtentwintigste verscheen het album 'Once', maar dat was gelijk het laatste album met Nightwish, waarop je mee mocht zingen, want de andere bandleden vonden je te arrogant geworden, waardoor ze je gedumpt hebben. De wrevel was al langere tijd gaande en ze hadden ook felle kritiek op je man Marcelo. Je werd niet alleen beticht van hautain gedrag, maar ook van financiële hebzucht. In wezen kon Tuomas Marcelo niet uitstaan, omdat Tuomas heimelijk verliefd op je was en hij vond dat hij na al die jaren meer recht op je wederliefde had, dan zo'n gewiekst, quasi-lollig zakenmannetje met vlotte babbels. Deze ruzies werden breeduit in de media uitgevochten, maar de breukbeslissing bleef overeind staan en je opvolgster was Anette Ingegerd Olzon (1971, Katrineholm). In de beginjaren bij Nightwish heb je wel eens met Tuomas liggen rollebollen, waardoor zijn jaloezie niet geheel onbegrijpelijk is. Voor jou was dat allang passé, maar voor hem brandde dat des te heftiger in zijn ziel, toen hij je zag tortelduiven met een zongebruinde playboy. Je ging solo verder en je solo-debuutalbum 'Breath From Heaven' verscheen, met de hitsingle 'You Would Have Loved This'. Het werd al gauw platina en je album 'My Winter Storm' volgde, met de hits 'I Walk Alone', incluis een schitterende, diepontroerende videoclip, en 'Die Alive'. In 2010 verscheen 'What Lies Beneath', waarmee je nog persoonlijker werk afleverde. In 2012 kwam de What Lies Beneath World Tour ook in Nederland, in zaal '013' te Tilburg en de Effenaar te Eindhoven. Je bent een lyrische sopraan met een stembereik van drie octaven en je volgende album is in aantocht. Ik hang aan je swingende rokken als een stalkende kabouter met dronken pretoogjes.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

1.8 met 5 stemmen 104



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)