Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Liefdevolle zuiverheid

(voor Eva Marie Cassidy (1963 - 1996))

Je bent geboren in Washington DC en opgegroeid in Oxon Hill en Bowie, twee voorsteden van Washington DC. Je vader Hugh was een gepensioneerde leraar, beeldhouwer, musicus, powerlifter en legerarts. Hij was van Iers-Schotse afkomst en je moeder Barbara van Duitse afkomst. Zij was tuinierster in hart en ziel. Je was het derde kind van vier kinderen. Op je negende leerde je vader je gitaar spelen en je zong en speelde met groot succes op familiefeesten. Natuurlijk was je toen nog erg verlegen. Op je elfde zong je al in de bands 'Easy Street' en 'Stonehenge'. Je zong daarnaast in pubs en tijdens allerlei feestelijkheden. Je ging naar de Bowie High School en op je twintigste zong je tijdens de zomermaanden zes dagen per week in Wild World, een pretpark. Net als je broer Dan, die daar viool speelde. Je wilde graag kunst studeren, maar eenmaal begonnen, vond je het maar een nutteloze bezigheid. Je was lid van een techno-pop band, je werkte in een kwekerij en je was ontwerpster van sieraden. Je schilderde meubilair en je was kunstschilderes en beeldhouwster. Je geloofde wel in het bestaan van God, engelen en een hiernamaals, maar niet in de aardse kerken. Op je drieëntwintigste kwam je via de Stonehenge-gitarist en je oude schoolvriend David Lourim bij de Black Pond Studios terecht, waar je via de opnametechnicus Chris Biondo in aanraking kwam met je latere manager Al Dale. Je werd achtergrondzangeres voor bijvoorbeeld Experience Unlimited en rapper E-40 (Earl Stevens, 1967). Je had een liefdesrelatie met Chris en samen met Lenny Williams, Keith Grimes en Raice McLeod vormden jullie de Eva Cassidy Band en jullie speelden in en rond Washington DC. Op je negenentwintigste maakte je samen met Chuck Brown (1936 - 2012) het album 'The Other Side', vol jazz, blues en soul. Het is je enige studio-album, opgenomen in Glendale en uitgebracht bij Liaison Records. Samen met Chuck stond je op het Columbia Arts Festival en in de voorprogramma's van Al Green (1946, Forrest City) en The Neville Brothers. Je won een Wammie Award voor Zangeres van Traditionele Jazz. Het jaar daarop zong je tijdens de uitreikingen van de Wammie Awards het lied 'Over the Rainbow' en je won twee Wammies erbij. Op je dertigste is er een kwaadaardige moedervlek op je rug verwijderd. In januari 1996 werd 'Live at Blues Alley' opgenomen en in mei verscheen het op de markt. Op de cover sta je in een soort garage-opening te wachten, net als je gitaar. Je zingt covers, met o.a. 'Bridge over Troubled Water' van Paul Simon en 'Fields of Gold' van Sting. Een maand na dit album wordt er huidkanker bij je geconstateerd, in de longen en de botten, waardoor je drie maanden later overleed. Je laatste optreden was in de nachtclub 'De Bayou', voor familie, vrienden, bekenden en genodigden. Daar zong je ook 'What a Wonderful World' van Bob Thiele (1922 - 1996), ook vertolkt door Louis Armstrong en Sam Cooke. Enkele weken daarna stierf je in Bowie en je as werd op jouw verzoek verstrooid over de rivier van het St. Mary's Watershed Park in Callaway. Twee jaar later verscheen je album 'Songbird', een verzameling van je mooiste nummers, en je roem steeg tot ongekende hoogten. Het album werd zes keer platina in Engeland en goud in Amerika. Sir Paul McCartney is een grote fan van jou en vele zingende beroemdheden met hem. In 2008 verscheen 'Somewhere', met twee eigen liedjes en drie jaar later verscheen 'Simply Eva', maar zo simply ben je niet, want je stem is een kleurrijke edelsteen, fel beschenen door de zomerzon, een gouden toverstaf, die zielen openbreekt en verheft, zo puur als puur maar kan zijn en zuivere liefde.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.7 met 3 stemmen 111



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)