Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eenvoudig geniaal

(voor Sarah Blasko (23 september 1976))

Je bent geboren als Sarah Elizabeth Blaskow in Sydney, New South Wales, Australië.
Je ouders waren christelijke missionarissen en je zong vaak samen met je moeder in verschillende kerken. Jullie vaste kerk was een pinkstergemeentekerk in Sydney, de Hillsong Church.
Je moeder was een verpleegster en je vader een leraar en van een Hongaars-Duitse afkomst.

Op de middelbare school zat je samen met je oudere zus Kate in een jazz & blues band. De kerkgezangen begonnen je steeds meer te irriteren en je voelde de bevrijdende zang bij popmuziek.
Op je vijftiende was je je nog sterk bewust van het gepredikte einde van de wereld en de terugkeer van Christus op de witte wolken, maar je verliet het verstikkende harnas van de kerksferen, ook omdat je niet traditioneel over het geloof denkt. Je bent nog steeds gelovig, maar zonder kerkse poeha en bekneveling.
Je kreeg geen professionele zangles tot je negentiende en je begon pas gitaar te spelen op de universiteit, waar je Engelse literatuur en film studeerde, wat je roemvol voltooide.
Je houdt van ouderwetse kleding, wat degelijkheid uitstraalt, exclusieve, originele, opvallende kledij. Dat is ontstaan toen je als kind tweedehands kleren moest kopen, omdat je ouders nauwelijks geld hadden.

Vanaf je tweeëntwintigste was je de zangeres van de band 'Acquiesce', samen met je zus Kate, de gitarist Paul Camilleri, de violist Steve Fox, de drummer Dave Hemmings en de bas-gitarist Ted Langtree. De songs werden door Paul en jou geschreven. Er verschenen een paar liedjes (EP) en Ted werd vervangen door Dave Cullen. De producer van de EP (Extended Play) en de single 'Breathe In' was Hugh Wilson.
In 2001 ging Acquiesce uit elkaar en begon jij met de gitarist Nick Schneider het duo 'Sorija', wat tot april 2002 duurde. Het was akoestische en elektronische popmuziek, waarmee jullie diverse concerten gaven, maar je botste teveel met Nick, waardoor de snelle scheiding kwam.

Daarna ging je als soliste verder en verscheen je debuut-EP 'Prelusive'. Je manager heette Craig New. De EP bevat zes nummers en bij 'Your Way' maakte je een videoclip. Een jaar later is de EP uitgegeven door Dew Process.

In 2004 verscheen je debuutalbum 'The Overture & The Underscore'. Het was opgenomen in de studio van Wally Gagel (1963, Port Jefferson) te Holywood. De REM-drummer Joey Waronker speelt erop mee en Robert F. Cranny schreef ook enkele songs. Het werd platina in Australië en je kreeg vier ARIA Music Awards, ook voor 'Album van het Jaar'.

Op je dertigste verscheen je tweede album 'What The Sea Want, The Sea Will Have'. Robert heeft er opnieuw aan meegeschreven en muzikaal aan meegewerkt. Het is opgenomen in Auckland, in de studio van Neil Finn van Crowded House. Het werd platina in Australië.
Twee jaar later verscheen 'As Day Follows Night', met het schitterende 'All I Want', waarin je te kennen geeft dat je liever vrijgezel blijft, omdat er geen extra ruimte in je is voor een ander en omdat je jezelf nog niet eens goed kent, laat staan een ander. De videoclip erbij is één van de mooiste die ik ken, gewapend met pijl en boog weer je de cowboyschimmen af en struin je alleen verder met je paard. Het album was opgenomen in Stockholm en nu had je alles zelf geschreven. De elektrische gitaren en de keyboards ontbreken bewust.

Weer twee jaar later verscheen 'Seeker Lover Keeper', een samenwerking met Sally Seltmann (1975, Sydney) en Holly Throsby (1978, Sydney).

Je hebt inmiddels getoerd in Australië, Amerika, Canada, Engeland, Ierland en meerdere Europese landen, waaronder vijf concerten in Nederland. Momenteel ben je in Stockholm bezig met de opnamen voor je vierde solo-album en hoogstwaarschijnlijk zal je wereldtournee in 2013 plaatsvinden.


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=OMPPIV_TfEA

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 juni 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 4 stemmen 83



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)