Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een vrije ziel zingt muren omver

(voor Alanis Nadine Morissette (1 juni 1974))

Je bent geboren in Ottawa, Canada. Je moeder Georgië Mary Ann Feuerstein is een in 1956 uit Hongarijë gevluchtte lerares en je vader Alan Richard Morissette is een schoolhoofd van een hogeschool en van Frans-Canadese komaf. Je tweelingbroer heet Wade Imre en is twaalf minuten na jou geboren. Hij is muzikant, yoga-leraar, therapeut en auteur. Je hebt ook een oudere broer, die Chad heet. Je bent rooms-katholiek opgevoed en je zat op het Glebe Collegial Institute, waar ze het motto 'In Alta Tende' (= Streef naar het hoogste) hanteren. Alanis is een Griekse naam. Op je zesde speelde je piano en op je negende begon je al je eigen liedjes te schrijven. Op je elfde werd je lied 'Fate stay with me' als single uitgegeven, geproduceerd door Rich Dodson. Op je twaalfde deed je mee aan het kinderprogramma 'You can't do that on television', waardoor je talent landelijk bekend werd. Op je zeventiende verscheen je debuutalbum 'Alanis', wat twee keer platina werd en waarvoor je een Juno Award won als Meestbelovende Nieuwe Zangeres. Je schreef het album samen met je producer Leslie Howe. Je stond in het voorprogramma van de rapper Vanilla Ice (1967, Dallas). Je worstelde met boulimia en anorexia nervosa, totdat je ontdekte dat je lichaam okay is, zoals het is. Je werd vergeleken met Debbie Gibson en Tiffany Darwish en op je achttiende verscheen 'Now is the time', wat slecht verkocht. Na het behalen van je schooldiploma verhuisde je op aanraden van je manager Scott Welch naar Toronto. Samen met de producer Glen Ballard maakte je het album 'Jagged Little Pill', uitgegeven bij Maverick Records. 'You Oughta Know' was zeer terecht een megahit, evenals 'Ironic', met een verbijsterend mooie videoclip. Het werd wereldwijd een succesalbum, je won er vijf Grammy Awards mee en het stond in Canada op nummer één. Na de zenuwslopende wereldtournee begon je net als je broer aan yoga te doen, om je energie in balans te houden. Op je achttiende had je een korte liefdesaffaire met de acteur/komediant Dave Coulier (1959, St. Clair Shores). Op je vierentwintigste verscheen 'Supposed Former Infatuation Junkie', post-grunge muziek, met je megahit 'Thank You', waarbij ook de videoclip weergaloos artistiek is, waarin je zo goed als naakt acteert. Je had een liefdesaffaire met de acteur Dash Mihok (1974, New York), je live-album 'Alanis Unplugged' verscheen en je ging op tournee met Tori Amos (1963, Newton). Op je achtentwintigste was je op een verjaardagsfeest van de actrice Drew Barrymore en daar ontmoette je de acteur Ryan Reynolds (1976, Vancouver), een bloedmooie, sexy, charmante kerel, waar je graag een liefdesrelatie mee begon en twee jaar later zijn jullie verloofd. In 2007 kapten jullie met elkaar en hij wipte bijna direct over naar de actrice Scarlett Johansson (1984, New York), getrouwd in 2008, gescheiden in 2011. Ondertussen verschenen de albums 'Under Rug Swept', 'So-Called Chaos', 'Flavors of Entanglement' en 'Havoc and Bright Lights', wat op 22 augustus 2012 zal verschijnen, geproduceerd door Guy Sigsworth (1968, Ilkley), die ook je vorige album produceerde. Hij werkte o.a. samen met Madonna, Britney Spears, Björk, Seal, David Silvean en Kate Havnenik. Er zal een Europese tournee aan vastgeknoopt worden. In 2010 trouwde je met de rapper Mario Treadway, ook bekend als MC Souleye (1980, Boston), in jullie huis te Los Angeles. Aan het eind van dat jaar werd jullie zoon Ever Imre geboren. Je wilt hem graag tot zijn zesde borstvoeding geven, tenzij hij het zelf niet meer wil. Je bent veganist en milieu-activist. Voorts heb je geacteerd in diverse films en toneelstukken als 'De Vagina Monologen'. Ik hoop dat je als mezzo-sopraan nog vele vocale kunstwerken gaat afleveren. Never loose the spirit!

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 juni 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 5 stemmen 106



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)