Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zangtovenares van de Schotse Hooglanden

(voor Sharleen Spiteri (1 november 1967))

Je bent geboren in Bellshill, Schotland, net als Sheena Easton. Je vader Eddie was een gitarist, koopman en zeeman. Je moeder Vilma was ook een zangeres. Je hebt nog een jongere zus. Je bent van Franse, Italiaanse, Maltese (Spiteri komt veel voor als achternaam op Malta) en Ierse afkomst. Vroeg in je jeugd verhuisde je van de rand van Glasgow naar Bulloch nabij Loch Lomond, een groot zoetwatermeer, populair bij toeristen. Daar ben je opgegroeid, te midden van de meest verrukkelijke natuurelementen. Je zat op de school Vale of Life Academy, waar ze je de bijnaam 'Spit the Dog' gaven, naar een figuur uit de tv-kinderserie Tiswas. Na je schooltijd werd je op je zeventiende kapster in de kapsalon Irvine Rusk te Muirhead, een voorstad van Glasgow. Je bent o.a. beïnvloed door The Clash, Blondie, Marvin Gaye, Prince en Diana Ross. Je werd de zangeres van de pop/bluesband Texas, terwijl je nog achttien maanden kapster bleef, vanwege je geldnood. Texas bestond verder uit Johnny McElhone (basgitarist), Ally McErlaine (gitarist), Tony McGovern (zanger/gitarist), Eddie Campbell (toetsenist), Michael Bannister (toetsenist vanaf 2005), Neil Payne (drummer) en Ross McFarlane (drummer vanaf 2011). Na de EP 'Everryday Now' verscheen op je tweeëntwintigste het debuutalbum 'Southside', met de hit 'I Don't Want A Lover'. Daarna verschenen de albums 'Mother's Heaven', 'Ricks Road' en 'White on Blonde' (1997), met de hits 'Say What You Want' en 'Halo'. Dit album stond op nummer één in Engeland. Daarna verscheen 'The Hush', met de hits 'In Our Lifetime' en 'Summer Sun'. Ook dit album kwam op één in Engeland. Sinds je zevenentwintigste had je een diepe relatie met Ashley Heath, de uitgever/journalist van het tijdschrift 'Arena'. Hij studeerde psychologie aan de University of Durham en magazine journalistiek aan de City University of Londen. Hij bezit een huis in Glasgow en een huis in Londen. In 2000 verscheen 'The Greatest Hits' en op 9 september 2002 werd jullie dochter Misty Kid geboren. In 2003 verscheen 'Careful What You Wish For' en in 2004 ben je gescheiden van Ashley. In 2005 verscheen je achtste en laatste album met Texas, 'Red Book', genoemd naar het rode boek, waar je je songs in noteerde. Je bent beschermheilige voor CLIC Sargent, een liefdadigheidsorganisatie, die gespecialiseerd is in de ondersteuning van kinderen met kanker. De voetballer Thierry Henry (1977, Les Ulis) is een goede vriend van jou. Hij was getrouwd met het Britse model Nicole Joy en zij kregen samen een dochter. Verder ben je ook een goede vriendin van de acteur Ewan McGregor (1971, Crieff). Het lied 'Sleep' op 'Red Book' is een samenwerking met Paul Buchanan (1956, Edinburgh) van de popgroep 'The Blue Nile'. Op je eenenveertigste ben je begonnen met je solo-carrière en verscheen je debuutalbum 'Melody', met als eerste hitsingle 'All The Times I Cried'. In 2010 verscheen je tweede solo-album 'The Movie Songbook', met covers van filmsongs, zoals 'Xanadu', origineel van Olivia Newton-John in samenwerking met de Electric Light Orchestra. Je trad op tijdens de Up and Coming Tour van Sir Paul McCartney en je speelde in de film 'Three Blind Mice', een thriller. Ook al was je voordien volkomen hetero-sexueel, je hebt niet voor niets veel lesbiennes onder je fans, die waarschijnlijk heel wat projecteren, maar je verscheen wel ooit als Elvis Presley en ook als een matroos. Je androgyne uiterlijk werkt ook mee aan je lesbische imago. Je woont momenteel in Londen en je zegt dat je een relatie met een mooie vrouw niet meer uitsluit. Hopelijk probeer je niet aan de verwachtingspatronen van je homofiele fans te voldoen, want dan zou je behoorlijk de kluts kwijt zijn, maar ligt het echt in je (bi-seksuele?) aard, dan is het alleen maar fijn voor jou. Je stem zal er godzijdank niet door veranderen en gezien je leeftijd is er nog een lange weg om te gaan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 juni 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.0 met 4 stemmen 120



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)