Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dwarrelende, paradijselijke klankbloemen...

(voor Vanessa Paradis (22 december 1972))

Je bent geboren in Saint-Maur-des-Fosses nabij Parijs. Je bent het eerste kind van vader André en moeder Corinne. Je hield ervan om naar de bioscoop te gaan en je idolatie voor Marilyn Monroe bracht je ertoe om piano- en danslessen te nemen. Je was veel in het gezelschap van je oom Didier Pain en zijn artistieke, muzikale vriendenkring. Op je negende deed je mee aan de televisieshow 'L'École des fans'. Op je elfde kreeg je een zusje, Alysson. Op je dertiende deed je mee aan een Italiaans songfestival. Op je veertiende had je met je megahit 'Joe le Taxi' internationale faam. Het is geschreven door Etienne Roda-Gil en Franck Langolff. Op je vijftiende verscheen je debuutalbum 'M & J' (Marilyn & John). Er staat ook een nummer op over een kat, die Ananas heet, maar dat komt omdat je zelf geen invloed op de teksten had. Ik weet nog dat de hoofd-dj van de Amersfoortse stadsradio tegen me zei 'Deze ga je mooi vinden!' en inderdaad, 'Joe le Taxi' bracht me in frisse, buitenlandse vakantiesferen. Op je zestiende verliet je de middelbare school om volop aan je zangcarrière te werken en je kreeg drie jaar lang een verkering met Florent Pagny (1961). Op je achttiende verscheen je tweede album 'Variations sur le même t'aime', met de cover 'Walk on the Wild Side' van Lou Reed. Het album is verder geschreven door niemand minder dan Serge Gainsbourg (1928 - 1991), die dertien jaar een relatie had met Jane Birkin (1946), met wie hij samen 'Je t'aime...moi non plus' maakte. Hun dochter is de zangeres/actrice Charlotte Lucy (1971). Hij had ook een korte, heftige affaire met Brigitte Bardot en hij was tien jaar getrouwd met Caroline von Paulus (1959). Je ontmoette Serge op Les Victoires de la Musique, waar je de beste zangeres was. Op je achttiende won je de Cesar Award voor Meest Veelbelovende Actrice voor je rol in 'Noce Blanche', over een geheime liefde tussen een 47-jarige, getrouwde filosofie-leraar François en zijn 17-jarige leerlinge Mathilde. Je maakte reclame voor een parfum van Chanel en op je twintigste verhuisde je naar Amerika, waar je ging samenwerken met Lenny Kravitz. Het bleef niet enkel bij muzikaal samenwerken, want je knoopte een relatie met hem aan, wat vier jaar geduurd heeft. Hij produceerde je Engelstalige album 'Vanessa Paradis', met de hit 'Be My Baby'. De Natural High Tour werd halverwege afgelast vanwege je gezondheidstoestand. In 1994 verscheen je live-album en je speelde naast Gerard Depardieu in de film 'Elisa'. In 1997, toen je samenwoonde met de acteur Stanislas Merhar, speelde je naast Jeanne Moreau in de film 'Un amour de Sorcière' en naast Jean-Paul Belmonde en Alain Delon in de film 'Une chance sur deux'. Je maakte reclame voor handtassen van Chanel en je modelleerde voor Miu Miu. Achtereenvolgens verschenen de albums 'Bliss', 'Au Zenith', 'Divinidylle', 'Divinidylle Tour' (live), 'The Best of Vanessa Paradis' en 'Une nuit à Versailles', akoestisch opgenomen in L'Opera van het Paleis van Versailles. Op je zesentwintigste kreeg je een liefdesrelatie met de wereldberoemde acteur Johnny Depp (1963, Owensboro), die zichzelf vereeuwigd heeft met captain Jack Sparrow in de Pirates of the Caribbean cyclus. Je ontmoette hem tijdens de filmopnamen van 'The Ninth Gate'. In 1999 kregen jullie samen dochter Lily-Rose Melody en in 2002 zoon John Christopher. Johnny was eerder getrouwd geweest met Lori Anne Allison en hij had een relatie met Kate Moss. Jullie verbleven beurtelings in jullie huis te Meudon, de twee huizen in Los Angeles, een eiland in de Bahama's, een villa in Le-Plan-de-la-Tour, inclusief een wijngaard, en een Georgisch landhuis in Norfolk. Je zus Alysson is ook een actrice geworden. Jij speelde naast Romain Duris en Andrew Lincoln in de romantische komedie 'Heartbreaker' en je ontving een Genie Award voor je hoofdrol in de film 'Cafe de Flore', waarin je een alleenstaande, strijdbare moeder speelt van een kind met het syndroom van Down. Je maakte weer reclame voor Chanel, deze keer voor lippenstift, Coco Rouge. In juni 2012 ben je gescheiden van Johnny Depp en je kreeg eenmalig 125 miljoen euro van hem. Daar kun je een aardig huis van kopen en dus ging je noodgedwongen op zoek, want al die andere huizen blijven in het bezit van Johnny, al neem ik aan dat zijn kinderen er altijd welkom blijven. Wieweet trekt het na verloop van tijd weer wat bij tussen jullie.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 juli 2012


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 115



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)