Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zachtaardig, lieftallig en feeëriek

(voor Ketevan (Katie) Melua (16 september 1984))

Je bent geboren in Kutaisi in Georgië en je bent deels van Russische en Canadese afkomst. Je vader heet Amiran en je moeder Tamara. Je eerste jaren verbleef je bij je opa en oma in Tbilisi. Daarna ging je met je ouders en je jongere broer naar Batumi in Adzjarië, aan de kust van de Zwarte Zee. Je vader was daar cardioloog. Als meisje droeg je daar water naar de vijfde verdieping van jullie flat. Tegenwoordig verblijf je in de meest luxe hotels, waardoor je nog wel eens weemoedig achterom kijkt. Op je negende verhuisde je naar Belfast om de Georgische burgeroorlog te ontvluchten. Je vader werkte daar in het Royal Victoria Hospital. Je woonde vlakbij Falls Road, waar je tot je dertiende op de basisschool St. Catherine zat en daarna ging je naar het Dominican College in Fortwilliam. Je bent gedoopt als Georgisch-Orthodoxe christin, maar je zat wel gewoon op roomse scholen en je broer op protestantse scholen. Als kind luisterde je bij je oom naar muziek van Queen en Led Zeppelin. Op je veertiende verhuisde je naar Sutton (Londen) en daarna naar Redhill (Surrey). Je woonde ook in Maide Vale (Londen), waar veel grote herenhuizen staan en wat men 'Klein Venetië' noemt. Joan Collins is er opgegroeid en Björk en Kate Moss wonen er. Op je vierentwintigste ging je op jezelf wonen in een appartement in Notting Hill. De logeerkamer heb je omgebouwd tot een opnamestudio. Je spreekt vloeiend Russisch en Engels. Door je nare ervaringen in Georgië en Belfast wilde je aanvankelijk historicus of politicus worden. Op je vijftiende deed je mee aan een talentenjacht op de Engelse televisie en je won de eerste prijs met het lied 'Without You' van de rockgroep Badfinger. Het is geschreven door Pete Ham en Tom Evans, die beiden zelf een einde aan hun leven maakten, zwaardepressief en in financiële problemen. Je won 350 pond, waarvoor je een stoel voor je vader kocht. Je ging naar de Nunsuch High School in Chean (Sutton), waar je je gymnasiumdiploma hebt gehaald. Daarna ging je naar de BRIT School for the Performing Arts in Londen Borough of Croyden, een Londense wijk, waar je muziek studeerde. Je begon zelf liedjes te schrijven en je kwam in contact met Mike Bath (1949, Southampton), die net als jij van Eva Cassidy hield en die je manager/producent werd. Je houdt erg veel van kermissen, achtbanen, paragliding en parachutespringen. Je houdt van de kick van uitersten en men noemt je een 'adrenaline junkie'. In 2003 verscheen je debuutalbum 'Call Of The Search', met 'Faraway Voice', over het vroege overlijden van de sublieme zangeres Eva Cassidy, maar ook covers van Randy Newman, Elkie Brooks en John Mayall, een blueszanger. Je tweede album 'Piece by Piece' verscheen in 2005, met de wereldwijde superhit 'Nine Million Bicycles'. De titelsong schreef je na je breuk met je vriend Luke Pritchard, zanger/gitarist van de rockband The Kooks. De wetenschapper Simon Singh zat te miereneuken over je astronomische inschatting in 'Nine Million Bicycles'. Je zat er 1,7 miljard lichtjaar naast, volgens hem. Volgens mij hij door zich zo muggezifterig met jouw artistieke vrijheid te bemoeien. Je zong samen met Brian May 'Too Much Love Will Kill You' tijdens een megaconcert met vele artiesten tegen de aids in Afrika. Een meisjesdroom kwam uit. Ook kreeg je je Britse staatsburgerschap, waar je enorm blij mee bent. Daarna verschenen de albums 'Pictures' en 'The House'. In 2009 dook je in een meer nabij Heatrow Airport en je was bijna verdronken, omdat je veel water inslikte. In 2010 kreeg je wegens overbelasting een zenuwinzinking en van je artsen moest je enkele maanden stoppen met werken, waarbij je zes weken overspannen in een ziekenhuis verbleef. De wereldtournee werd een jaar uitgesteld. In 2012 verscheen je album 'Secret Symphony' en op 19 oktober 2012 treed je op in de Heineken Music Hall.

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.1 met 7 stemmen 156



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)