Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Naturel en zuiver als kristal

(voor Vanessa Lee Carlton (16 augustus 1980))

Je bent geboren in Milford, in de staat Pennsylvania. Je vader Ed Carlton is een piloot en adviseur in de luchtvaart en je moeder Heidi Lee is muzieklerares en pianiste. Je hebt een jongere zus Gwen en een jongere broer Edmund. Je oom Larry (1948, Torrance) is een jazz-gitarist en hij won vier Grammy Awards. Je moeder is van Russisch-Joodse afkomst en je vader komt uit Scandinavië. Op je tweede kwam je terug van een heerlijk dagje Disneyland en je speelde ineens 'It's a Small World' op de piano. Je kreeg sindsdien pianolessen van je moeder en ze liet je kennis maken met W.A. Mozart, Debussy en Erik Satie. Via je vader kreeg je de popmuziek van Pink Floyd en Led Zeppelin mee. Vanaf je negende deed je graag aan ballet en op je veertiende kwam je op de School of American Ballet terecht. Deze school staat in New York en je woonde die tijd in Lincoln Center. De balletschool is opgericht in 1934 door de choreograaf George Balanchine (1904 - 1983) en de filantroop Lincoln Kirstein (1907 - 1996). Lincoln leed de laatste jaren van zijn leven aan een manisch-depressieve stoornis, waardoor hij wekenlang in een inrichting verbleef, meestal in een dwangbuis. Hij was o.a. bevriend met Gertrude Stein, Jean Cocteau en W.A. Auden. Op je achttiende verruilde je je danscarrière voor een muziekcarrière, want je kreeg een gruwelijke hekel aan de druk en de competitiestrijd binnen de balletwereld. Je begon weer piano te spelen en liedjes te schrijven. Je ging studeren aan de Universiteit van Columbia en je deed optredens in bars en clubs te Manhattan, New York City. Je werkte ook nog als serveerster in Hell's Kitchen, een wijk in Manhattan. Je ontmoette Peter Zizzo (1966, New York), een producer en songwriter, bij wie je een demo mocht opnemen. Op je tweeëntwintigste verscheen je debuutalbum 'Be Not Nobody', met als eerste grote, wereldwijde megahit 'A Thousand Miles'. De producent was Ron Fair en het verscheen bij A & M Records. De single 'Ordinary Day' verscheen, wat je op je zeventiende had geschreven. Je stond in het voorprogramma van Goo Goo Dolls en Third Eye Blind. Je begon een hartstochtelijke relatie met de zanger van Third Eye Blind, Stephan Jenkins (1964, Indio). De relatie zou vijf jaar standhouden. Je begon je eigen tournee en je werkte samen met de Counting Crows, Zucchero en Kimya Dawson. In 2004 verscheen je tweede album 'Harmonium', samen geschreven met Stephan, die ook de producer was. De single 'White Houses' was geen groot succes en het album ook niet, wat je de slechte promotie verweet, dus verliet je A & M Records. Een tekstdeel in 'White Houses' is geschrapt, omdat het de geslachtsgemeenschap omschreef en na de blote borst-affaire met Janet Jackson lag bloot en sex even openlijk wat gevoelig. Je begon een tournee door Noord-Amerika en in je voorprogramma stond Low Millions, een poprockgroep. Ook tourde je samen met Cary Brothers, een rockzanger uit Nashville, en Ari Hest (1979, Manhattan). In 2007 verscheen het album 'Heroes & Thieves', uitgegeven bij The Inc Records en geproduceerd door Irv Gotti, Linda Perry en Stephan. Je relatie met Stephan ging naar de Filistijnen en het album verkocht belabberd, al waren 'Nolita Fairytale' en 'Hands On Me' nog redelijke hits. Het nummer 'The One' is een samenwerking met Stevie Nicks, ontstaan door gefilosofeer met haar over de Ware Jacob. Je zong mee op 'Songs for Tibet: The Art of Peace' met 'More Than This'. Op je dertigste openbaarde je dat je bi-seksueel bent en je langharige teckel heet Lord Victor. In 2011 verscheen je album 'Rabbits on the Run' bij Razor & Tie, geproduceerd door Steve Osbourne. Het album is gebaseerd op 'A Brief History of Time' van Stephen Hawking en 'Watership Down' van Richard Adams. Het nummer 'I'm not waiting to get married' onderstreept nog eens je vrije positie aangaande liefde en erotiek.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 6 stemmen 1.404



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Joop Zoet
Datum:
15 juli 2012
wie niet kijken of lezen wil mag de ogen sluiten.
Naam:
Olivier B. Bommel
Datum:
15 juli 2012
Als een keurige heer van stand kan ik u daar geen exacte mededelingen over doen, daar er nog vele beeldschone, diep gedecolleteerde zangeressen in de omloop zijn, die ik prefereer boven het einde van de tunnel! Nog het nodige geduld en ondertussen veel kijk-en leesplezier, kiene Tommie! Jeetje, wat heb je een dubbelzinnige achternaam, schavuit!
Naam:
Tom Poes
Datum:
14 juli 2012
Meneer Rutgers, hoe veel beschouwingen over beeldschone, diep gedecolleteerde zangeressen krijgen we nog? Is het einde van de tunnel al in zicht?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)