Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Mengelmoes en kloon van Madonna

(voor Stefani Joanne Angelina Germanotte (28 maart 1986))

Je bent geboren in New York City en je artiestennaam is Lady Gaga, ontleend aan 'Radio Ga Ga' van Queen. 'Ga Ga' betekent dat je 'lekker gek' bent. Op je vierde begon je met piano spelen. Op je elfde ging je naar een school in het klooster van het Heilig Hart. De strengheid van die nonnekes zal je latere rebellie hebben aangewakkerd. Je moeder heet Cynthia Bissett en ze werkte in de telecommunicatie. Je vader heet Joseph Germanotta en hij is een internet-ondernemer. Je hebt een zes jaar jongere zus Natali en zij werkt in de modewereld. Je bent van Italiaanse en Frans-Canadese afkomst. Je hield van de jongens, maar meer van de zangkunst. Op je dertiende heb je je eerste piano-ballade geschreven. Op je veertiende hield je je eerste optredens en je had hoofdrollen in de muziektheaterstukken op school. Je speelde mee in een aflevering van The Sopranos. Op je zeventiende woonde je in een studentenhuis en deed je een kunstopleiding aan de New York University's Tisch School of the Arts. Ook zong je in bars in Manhattan's Lower East Side. Op je negentiende stopte je met je kunstopleiding om je zangcarrière de volle aandacht te geven. Je vader betaalde een jaar lang je huur en je zong met de hip-hop zanger Melle Mel. Je had je eigen band, de Stefani Germanotta Band, waarmee je in bars optrad. Je kwam bij de muziekproducent Rob Fusari terecht, die eerder werkte voor Britney Spears. Je danste in je bikini en je gebruikte diverse drugs om helemaal los te gaan in de undergroundworld van New York. Je had een relatie met een heavy metal drummer, wat je later inspireerde tot meerdere songs. Waar gekke misstappen al niet goed voor zijn. Je kreeg les van de performancekunstenares Lady Starlight, met wie je in 2007 'Lady Gaga and the Starlight Revue' vormde. Zij heeft je extreme, excentrieke modekeuze sterk beïnvloed. Op je tweeëntwintigste verscheen je debuutalbum 'The Fame', met 'Poker Face' (in twintig landen op één!) en 'Just Dance' als megahits. Het album verkocht twaalf miljoen exemplaren en het won een Grammy Award. Je muziek is beïnvloed door Madonna, Queen, David Bowie, Michael Jackson, Whitney Houston en Blondie. In 2009 won je drie MTV Video Music Awards en je tweede (mini)album 'The Fame Monster' verscheen, met acht nummers, o.a. 'Bad Romance', 'Telephone' (samen met Beyoncé) en 'Alejandro' (beïnvloed door ABBA), met een gewaagde videoclip, die op veel kritiek van Katy Perry stuitte. Je maakte bekend dat je biseksueel bent, hoewel je nog nooit voor een vrouw gevallen bent. In 2010 won je twee Grammy Awards en je zong samen met Sir Elton Hercules John (1947, Middlesex). Je remixte 'Dance in the Dark' om Lee Alexander McQueen (1969 - 2010) te eren, een Engelse modeontwerper, die zelf een einde aan zijn leven maakte. Hij ontwierp niet alleen voor jou, maar ook voor o.a. Kate Moss, Victoria Beckham, Rihanna, Nicole Kidman, Cameron Diaz en Kate Middleton. The Monster Ball Tour duurde anderhalf jaar. Je ontving acht MTV Video Music Awards en in 2011 verscheen je derde studio-album 'Born This Way' en Brian May speelt erop mee. Je had een relatie met ene Luc Carl en sinds de zomer van 2012 had je een relatie met de Amerikaanse acteur Taylor Kinney (1981, Lancaster). Het derde album stond in diverse landen op één en er zijn ruim acht miljoen exemplaren van verkocht. The Born This Way Ball Tour is in februari 2012 begonnen en zal twee jaar bestrijken en zo'n 450 concerten. Je werkte mee aan het nummer 'The Lady is a Tramp' van Tony Bennett (1926, New York) en je werkte samen met Cher en Justin Timberlake. Soms verschijn je als je alter-ego Jo Calderone, je mannelijke kant. Je stem en verschijning lijken echt griezelig veel op die van Madonna en met je provocerende uitspraken probeer je haar duidelijk te overtreffen. Je trad op voor Bill Clinton, naast Bono, Stevie Wonder en Usher. Je extravagante kledij is een eerbetoon aan Andy Warhol en op je linker bovenarm staat een poëtisch fragment van Rainer Maria Rilke getatoeëerd en op je linker pols het vredesteken. Op 17 september 2012 sta je in de Ziggo Dome te Amsterdam. Op 'Princess Die', een song over Lady Diana Spencer, uit je ontspoorde denkbeelden over haar, wat allemaal kan, maar door je kwaadaardige roemjaloezie steekt de song zichzelf neer, want, Lady, de ene Lady is de andere Lady niet!

Schrijver: Joanan Rutgers, 19 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

2.1 met 7 stemmen 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)