Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hoogzingende hogepriesteres van de zangkunst

(voor Amy Lynn Lee Hartzler (18 december 1981))

Je bent geboren in Riverside, in de prachtige staat Californië, met name vanwege de heerlijke wijnen. Je vader John Lee is een disc-jockey en een televisiester. Je moeder heet Sara Cargill. Je broer heet Robby en je twee zussen heten Carrie en Lori. Op je zesde overleed je jongere zus van drie, Lori Lee, door een onbekende ziekte. Een zwaartraumatische ervaring in je bestaan. Het nummer 'Hello' van het album 'Fallen' en het nummer 'Like You' van het album 'The Open Door' heb je speciaal en vol liefde voor haar geschreven. Je kreeg zo'n negen jaar klassieke pianolessen. Je woonde ook in Florida en Illinois. Tenslotte woonde je in Little Rock, in de staat Arkansas, waar je later de popgroep Evanescence oprichtte. Op je elfde schreef je je eerste liedjes en je wilde het liefste een klassieke componiste worden. Op je dertiende ging je naar een jeugdkamp, waar je iemand 'I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That' van Meat Loaf op de piano hoorde spelen. Het raakte je en zo ontmoette je Ben Moody en werden jullie gezworen vrienden. Jullie gingen optreden in boekwinkels (een aantrekkelijke combinatie!) en in rokerige koffiehuizen. Samen met Ben Moody (1981, Little Rock) vormde je de band Evanescence. In 1998 verkochten jullie op diverse podia jullie Evanescence EP, in 1999 de Sound Asleep EP en in 2000 de Origin EP. Jullie werden ontdekt door Wind-up Records en op je tweeëntwintigste verscheen het debuutalbum 'Fallen', met 'Going Under', 'Bring Me To Life', 'Everybody's Fool' en 'My Immortal'. Je bent een mezzosopraan en je won twee Grammy Awards, voor Best New Artist en voor Best Hard Rock Performance. In 2003, tijdens de Europese tournee, verliet Ben plotseling de band, vanwege creatieve verschillen. Ben werd vervangen door Terry Balsamo (1972, Tampa), met wie je ook samen de songs schrijft. In 2004 verscheen het live-album 'Anywhere But Home' plus een DVD, met opnamen van het concert in Le Zenith te Parijs. Het bevatte drie nieuwe nummers: 'Missing', 'Breathe No More' en 'Further Away'. In 2006 verscheen het tweede studio-album 'The Open Door', met 'Call Me When You Are Sober', 'Lithium', 'Lacrymosa' en 'Sweet Sacrifice'. Je wordt beïnvloed door folk en Keltische muziek, oermuziek dus. Van 2003 tot 2005 had je een liefdesrelatie met Shaun Morgan Welgemoed (1978, Pietermaritzburg), maar deze relatie eindigde zeer wrang en teleurstellend, al maakten jullie wel samen de hit 'Broken'. Op je zesentwintigste trouwde je met Josh Hartzler, een oude vriend en een therapeut, altijd handig. Je trouwde op zes mei 2007 en jullie gingen op huwelijksreis naar een plek nabij de Bahama's. Beïnvloed door Josh schreef je 'Good Enough' en 'Bring Me To Life'. Je gebruikt gothic make-up en je houdt van de Victoriaanse modestijl qua kledij, wat zeer vrouwelijk is. Je ontwerpt je kledij het liefste zelf en dan vooral sierlijke, soepelvallende, kleurrijke jurken. Later liet je dat over aan de Japanse, avant-garde couturier H. Naoto (1977). Je hebt een piercing in je linker wenkbrauw en je draagt meestal laarzen en veel sieraden. Je haar heb je zwart geverfd. De kleur van je ogen is groen en je gebruikt blauwe contactlenzen. Je zult nooit iets aan je borsten laten doen, heb je in een interview gezegd, en je zult nooit zoals vele anderen je seks-appeal in de strijd werpen. Toch vond het muziektijdschrift 'Blender' dat je één van de meest sexy en heetste vrouwen bent, naast o.a. Joan Jett, Courtney Love en Liz Phair. Met David Hodges nam je de songs 'Breathe' en 'Fall Into You' op. Je derde album werd geproduceerd door Nick Raskulinecz. Het heet 'Evanescence' en naast Terry Balsamo bevat de bezetting de gitarist Troy McLawhorn, de drummer Will Hunt en de bassist Tim McCord. Zes nummers zijn in Nashville geschreven en het openingsnummer is het navrante 'Lost in Paradise', terwijl de afsluiter 'Swimming Home' is, een etherische, dromerige, sfeervolle song, over het laatste vertrek vanaf de aarde.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: idool

0.5 met 6 stemmen 72



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)