Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Prettig gestoord en oerlief

(voor Elizabeth Clark (Liz) Phair (17 april 1967))

Je bent geboren in New Haven, in de staat Connecticut. Je groeide op in Winnetta, in de staat Illinois, samen met je broer Philip. Dat was bij je rijke adoptie-ouders in deze chique buurt van Chicago. Op je achttiende ben je afgestudeerd aan de New Trier High School. Je deed er ook aan Cross Country Hardlopen en AP Studio Art. Daarna studeerde je kunstgeschiedenis aan het Oberlin College in Oberlin, in de staat Ohio. Op je twee-en-twintigste ben je daar afgestudeerd. Je ontmoette er Chris Brokaw (1964, New York), gitarist/zanger van de band Come. Met hem ging je naar San Francisco, waar je hoopte als kunstenares te slagen, maar dat mislukte helaas en je ging naar Chicago. Daar nam je je eigen songs op onder het pseudoniem 'Girly Sound'. Je was toen vierentwintig. De Girly Sound Tapes omvatten drie cassettes met 32 songs, die je zelf opnam in je slaapkamer. De zuivere basis van je zangcarrière. Daarnaast verkocht je houtskooltekeningen op straat om rond te komen. Je ontmoette Material Issue, bestaande uit Jim Ellison, die in 1996 op 32-jarige leeftijd een einde aan zijn leven maakte via koolmonoxidevergiftiging in zijn garage, net als de schrijver Stig Dagerman. En verder Ted Ansani en Mike Zelenko. Voorts ontmoette je Urge Overkill, een alternatieve rockband, met o.a. Nash Kato en Eddie Roeser. Zij stonden in het voorprogramma van Nirvana en Pearl Jam. En je ontmoette de producers Brad Wood uit Rockford en John Henderson uit Chicago. Op je zesentwintigste verscheen je debuutalbum 'Exile in Guyville' bij Matador Records, met o.a. 'Johnny Sunshine', 'Fuck and Run', 'Help Me Mary' en 'Flower'. Je eerlijke teksten kregen veel waardering. Dit debuutalbum is volgens Rolling Stone Magazine één van de 500 beste albums aller tijden. In het lied 'Flower' zing je dat je voor iemand een blow job koningin wilt zijn. Je houdt nu eenmaal veel van sexueel pikante teksten. Camille Paglia, schrijfster van 'Seks, kunst en Amerikaanse cultuur', is een grote fan van jou. In 1994 verscheen het album 'Whip-Smart', opgenomen in Chicago en de Bahama's, met 'Supernova', 'Whip-Smart' en 'Jealousy'. Je verscheen als nieuwe rockster triomfantelijk op de cover van Rolling Stone. De EP 'Juvenilia' verscheen, met acht songs. Op je achtentwintigste ben je getrouwd met de film-editor/regisseur Jim Phair Staskauskas, die meewerkte aan je muziekvideo's. Op 21 december 1996 werd jullie zoon James Nicholas Staskauskas geboren. In 1998 verscheen je derde album 'Whitechocolatespaceegg', wat vooral over je moederschap en gezinsleven gaat, in verhalende teksten, met 'Polyester Bride', 'What Makes You Happy' en 'Big Tall Man'. Je speelde in het voorprogramma van Alanis Morisette en je deed mee aan Lilith Fair, een muziekfestival voor vrouwelijke artiesten. Naast Sarah McLachlan (1968, Halifax), Emmylou Harris (1947, Birmingham), Sheryl Crow (1962, Kennett) en Missy Elliot (1971, Portsmouth). Je speelde mee in de film 'Cherish', naast je goede vriendin, de actrice Robin Tunney Jessica (1972, Chicago). In 2001 ben je officieel gescheiden van Jim en het lied 'Down' is een artistieke reactie op je scheiding. In 2003 verscheen je vierde album bij Capitol Records, met 'Why Can't I?', 'Firewalker' en 'Good Love Never Dies'. Er werd je verweten dat je meedeinde met de populaire popmuziek. In 2005 verscheen 'Somebody's Miracle' over onschuld, verlies en liefde. Ondanks je emotionele blootgeven, bleef het succes uit en kelderde je roem tot een dieptepunt. Misschien was de rek eruit of dacht men dat de passie was verdwenen. Vier jaar later verscheen de single 'Fate and Tenderness' en je componeerde voor televisiedrama's. Je ontving een ASCAP Award in de categorie 'Top Televisie Componist'. Je favourite gitaar is een Fender Duo-Sonic. In 2010 verscheen je album 'Funstyle' bij Rocket Science Records, met 'Bollywood', 'Beat Is Up' en 'U Hate It'. Veelal experimentele songs. Je deed de Funstyle Tour en naast het schrijven van een roman werk je ook weer aan een nieuw album. Je zegt er zelf over: 'Een goede, ouderwetse rockplaat, nog meer uitgekleed en lekker grimmig!'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

0.5 met 4 stemmen 119



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)