Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eigenzinnige Wonderwoman

(voor Ellen ten Damme (7 oktober 1967))

Je bent geboren in Warnsveld en je groeide op in Roden. Je ging in Leek naar het Nienoordcollege en je studeerde Nederlands aan de Rijksuniversiteit van Groningen, waardoor je literaire diepgang hebt ontwikkeld. Daarna ging je naar een vooropleiding voor het Conservatorium in Hilversum en de Kleinkunstacademie in Amsterdam, opgericht in 1960 en in 2001 gefuseerd met de Amsterdamse Toneelschool, opgericht in 1874. Anderen die er naartoe gingen waren o.a. Carice van Houten, Nynke Laverman, Simone Kleinsma, Karin Bloemen, Arjan Ederveen, Rutger Hauer, Willem Nijholt, Ramses Shaffy en Ton Lutz. Op het Conservatorium studeerde je voornamelijk pianospelen, maar je speelde ook viool en gitaar. Op je vierentwintigste had je je filmdebuut in de muzikale eindexamenfilm 'De tranen van Maria Machita' van Paul Ruvens (1958, Den Helder). Deze film is geheel gezongen met liedteksten van Frank Boeijen, Rob Chrispijn en Ivo de Wijs. Voor deze film won hij de Tuschinski Film Award en jij werd genomineerd voor een Gouden Kalf. In de film 'De kleine blonde dood', gebaseerd op de roman van Boudewijn Büch, speelde je de rol van Dede. Je werd zeer bekend als hulpje Joosje in de advocatenserie 'Pleidooi'. Op je dertigste speelde je Deborah in de film 'All Stars' van Jean van de Velde en twee jaar later speelde je naast Katja Schuurman in 'No Trains No Planes' van Jos Stelling. Ilse de Lange deed de titelsong 'When we don't talk'. In een bepaalde videoclip speelde je een kusscene met Katja onder een douche. In 2002 speelde je Sacha in de film 'Volle maan' van Johan Nijenhuis (1968, Markelo). Je speelde het 'Reetenjongh' in 'De Heeren van 'de Bruyne Ster'' van Jiskefet. Voorts speelde je Femke in 'Mijn vader is detective: het geheimzinnige forteiland'. Je zong in diverse filmsoundtracks, o.a. bij 'Honneponnetje' van Ruud van Hemert, met Nada van Nie in de kolderieke hoofdrol. Je zong 'Trust In A Feeling'. Je trad op in de band 'Soviet Sex', waar ooit de kunstschilder Peter Klashorst (1957, Santpoort) deel van uitmaakte. Op je achtentwintigste verscheen je solodebuutalbum 'Kill Your Darlings', zes jaar later verscheen 'I Am Here', weer zes jaar later 'Impossible Girl', in 2009 'Durf jij?' en daarna 'Het regende zon'. De laatste twee albums zijn gevuld met Nederlandstalige liederen, met teksten van de dichters Ilja Leonard Pfeijffer en Remco Campert, en van Harry Mulisch en jou. 'Durf jij?' is grotendeels geschreven door Ilja. Je wil graag diepzinnig en kernachtig zingen. Je bent beroemd in Duitsland, waar je in vele televisieseries speelde en je spreekt en zingt vloeiend Duits. Momenteel treed je meestal op met je live-band, bestaande uit Robin Berlijn, Dick Brouwers, Baz Mattie en Diederik Nomden (1975, Buren). Robin (1971, Den Haag) kwam in 2001 als gitarist bij jouw band en jij kreeg een liefdesrelatie met hem. Je stond op Lowlands, Pinkpop en De Parade, een rondreizend theaterfestival. Tijdens je theatertournee zong je nummers van Bertold Brecht, Kurt Weill, Marlene Dietrich en Nina Hagen. In 2004 ben je gescheiden en in 2005 kreeg je borstkanker en ben je behandeld en genezen. In datzelfde jaar deed je mee aan het Duitse Nationale Songfestival met het lied 'Plattgeliebt', gecomponeerd door Udo Lindenberg (1946, Gronau). Je won echter niet. Oorspronkelijk heette het 'Plattgefickt' (platgeneukt), maar dat pikten de organisatoren niet. Toch was het een anti-oorlogslied en tegen president Bush en zijn gerommel in Irak. Je had een internationale circusshow 'Cirque Stiletto' en de theatertournee 'Durf jij?'. Voor deze voorstellingen ontving je de Gouden Notenkraker. Je zong een deel van Bachs Matthäuspassion in de St. Vituskerk te Hilversum, ooit de kerk van Frederik van Eeden. Sinds 2010 ben je ambassadrice voor de Stichting BINK en sinds 2011 voor het WNF. Je huisdier heet Arie en dat is een tamme babyekster, die samen met jou, zijn vogelmoeder, over de wereld reist, maar die ook gezellig overal aanzit op je Amsterdamse woonboot en natuurlijk poept waar hij wil. Hij was uit zijn nest gevallen en jij kon wel een grappig kameraadje gebruiken. Je bent net zo'n vrije vogel. Zwart-witte kleuren duiden op de wijsheid van Abraxas en positieve hekserij. Op 21 september aanstaande ben je de eerbiedwaardige topgast tijdens de Vromannacht in Gouda en dan zal ik zeker tussen het publiek staan. Verkleed als ekster. Heksster. Arie Bombarie! Je schreef al een lied over je nieuwe geliefde: 'Arie, de nepkanarie'. Mooi dat je humor je op de been houdt!

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

0.3 met 9 stemmen 363



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)