Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Smartelijke liefde in elke klank

(voor Christina Judith Perri (19 augustus 1986))

Je bent geboren in Philadelphia, in de staat Pennsylvania. Je groeide op in Bensalem, een voorstad van Philadelphia. Je oudere broer heet Nick Perri en hij is een gitarist, songwriter, producer-ingenieur en ondernemer. Hij speelde ook voor jou. Hij was mede-oprichter van Silvertide, een blues-rock groep, en later was hij mede-oprichter van de rockband Sinaï. Hij was in 2008 ook gitarist in de rockband Shinedown. Hij zit van top tot teen onder de aansluitende tatoeages en jij ook, maar dan wat luchtiger, met meer open huidvlakken, vrije prairies. Je vader is een Italiaan en je zat op de Archbishop Ryan High School, een rooms-katholieke middelbare school. Je leerde jezelf gitaar spelen, ook door aandachtig te kijken naar een videoband van Richard Shannon Hoon (1967 - 1995), zanger/songwriter/muzikant van de band Blind Melon. Iemand noemde de hasjknakkers, die stoned voor zichuit staarden zo, vandaar blinde meloen. Richard was net als zijn zus Anna bevriend met Axl Rose en hij zong the backing vocals op de songs 'The Garden' en 'Don't Cry' van Guns n' Roses. Hij figureerde ook in de videoclip van 'Don't Cry'. Met zijn vriendin Lisa Crouse kreeg hij samen een dochter, Nico Blue. Hij stierf door een overdosis cocaïne, na een tegenvallende concertavond. Een mens is niet wat hij/zij presteert, dat is een grote, levensgevaarlijke misvatting van de prestatiecultuur. Niemand hoeft zijn bestaansrecht te bewijzen, dat is een smerige valkuil, die al eeuwenlang mensen in het ongeluk stort, daarbij opgefokt door andere neurotische, gepreoccupeerde werkmieren. En toch trappen we er met z'n allen geheid weer in, als moderne primitieven. Op je achttiende studeerde je af en op je eenentwintigste verhuisde je naar Los Angeles en in datzelfde jaar ging je trouwen en je begon je eigen muziekvideo's te produceren. Na achttien maanden huwelijksleven ben je opgelucht gescheiden en op je drie-en-twintigste ging je terug naar Philadelphia. Home, sweet home. Daar schreef je toen het ongekend mooie nummer 'Jar of Hearts', waarmee je wereldberoemd werd. Je was geïnspireerd door een ex-lover, die de verbroken relatie weer wilde lijmen. Je zingt dat zijn ziel zo koud als ijs is en dat hij niets dan harteloze kilheid verspreid. Uiteindelijk vind je de warmte van je eigen hart terug. Je ging weer naar Los Angeles, waar je werkte als een serveerster, terwijl je daarnaast zangopnames bleef maken. 'Jar of Hearts' debuteerde in de televisie-danswedstrijd 'So You Think You Can Dance'. Via je beste vriendin Keltie Colleen, een danseres bij The Rockettes, kwam het lied bij de choreografe Stacey Tookey (1976, Edmonton) terecht en zodoende werd het door de dansers Billy Bell en Kathryn McCormick uitgebeeld. Het lied staat ook op je EP 'The Ocean Way Sessions', in 2010 geproduceerd door Atlantic Records. Het bevat vijf live-opnamen; 'Bang Bang Bang', 'Black + Blue', 'Daydream', 'Tragedy' en 'Jar of Hearts'. Je werd vergeleken met Sara Bareilles (1979, Eureka) en Brandi Carlile (1981, Ravensdale). Je lied 'The Perfect Man' gaat ook over je ex-geliefde, die weer zoete broodjes wilde bakken, terwijl je zijn valse inborst maar wat goed kende/kent. Hij doodt het liefdesvuur, hij weet niet echt wat liefde is. Een Marsmannetje, een smurf, een rat, een playboy, een user, een van bloem naar bloem wippende Casanova, een onverbonden, praatjesmakende, pitloze acteur. Je zong 'Jar of Hearts' in 'The Early Show' (CBS), in de 'Tonight Show with Jay Leno'. Jay (1950, New Rochelle), stand-up comedian/presentator, met een gezicht waar je spontaan van gaat lachen. En je zat in het praatprogramma 'Late Night with Conan O'Brien'. Conan (1963, Brookline) is presentator/komiek/schrijver/producer/performer. Ook zong je in de show 'Pretty Little Liars'. Op 10 mei 2011 verscheen je debuutalbum 'Lovestrong' bij Atlantic Records. Het gaat vooral over liefde en liefdesverdriet. Je werd vergeleken met Ingrid Ellen Michaelson Egbert (1979, New York), Natalie Anne Merchant (1963, Jamestown) en Colbie Caillat Marie (1985, Newbury Park). 'Jar of Hearts' werd twee keer platina. De tweede single 'Arms' had minder succes, maar men vond de toon en de muziekvideo beter. Je werkte samen met de beroemde studio-producer Joe Chiccarelli, die o.a. samenwerkte met U2, Elton John, The Strokes en Tori Amos. In de 'Late Show with David Letterman' zong je 'Arms'. Dit lied werd ook opgenomen in een aflevering van 'The Bold and the Beautiful'. Tijdens je Lovestrong Tour onthulde je dat je tweede album in het voorjaar van 2013 verschijnt. In San Juan (Puerto Rico) zong je al het nieuwe nummer 'Run', wat op je nieuwe album zal staan. In 2012 verscheen je EP 'A Very Merry Perri Christmas', wat toch je roomse background verraadt. 'Merry Perri' rijmt lekker, 'Marry Perri' ook. Ik duim voor je!

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 september 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

0.5 met 4 stemmen 127



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)