Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Vol souplesse als Cuba Libre

(voor Jennifer Anne Affleck (17 april 1972))

Je bent geboren in Houston, in de staat Texas. Je moeder Patricia Ann was een Engelse lerares uit Oklahoma en je vader William John (Bill) Garner werkte als chemisch ingenieur bij Union Carbide, waar chemisch stoffen geproduceerd worden. Op je derde begon je met balletlessen en dat bleef je lange tijd volhouden, al wilde je geen klassieke ballerina worden. Op je vierde verhuisde je naar Princeton, in de staat West Virginia en weer later naar Charleston, de hoofdstad van West Virginia. Je oudere zus heet Melissa Lynn Garner Wylie en zij woont in Boston en ze heeft jou behoorlijk geïnspireerd. Je jongere zus heet Susannah Kay Garner Carpenter. Je bent zeer conservatief opgevoed, want je moest iedere zondag naar de kerk, je mocht geen make-up opdoen en zelfs geen bikini dragen. Ook mocht je pas op je zestiende gaatjes in je oorlellen. Die strengheid heb je later mooi vereffend in het tegendeel. Jullie verschilden maar weinig van de Amish Mennonieten, schertste je later. Je ging naar de George Washington High School, evenals de actrice Ann Magnuson (1956, Charleston). Op de Denison University in Granville (Ohio) behaalde je een Bachelor of Fine Arts in drama. Op je tweeëntwintigste speelde je in de toneelstukken 'De koopman van Venetië' en 'A Midsummer Night's Dream' van de Georgia Shakespeare Company. Een jaar later woonde je in New York City en je speelde in 'A Month in the Country' van de Rotonde Theatre Company. Je eerste televisierol was in 'Zoya', naar een roman van Danielle Steel. Later had je kleine rollen in 'Spin City', 'Law & Order', 'Significant Others' en 'Time of Your Life'. Je eerste grote rol was in de speelfilm 'Dude, Where's My Car?', waarin je Wanda, de vriendin van Jesse bent, gespeeld door Ashton Kutcher (1978, Cedar Rapids). Op 19 oktober 2000 ben je getrouwd met de acteur Scott Foley (1972, Kansas City), die je op de set van de serie 'Felicity' had ontmoet. Je speelde een kleine rol in 'Pearl Harbor' (2001) en je speelde de CIA-agente Sydney Bristow in de actie-serie 'Alias'. Je deed aan taekwondo om aan de gevechtsscenes te kunnen voldoen, al had je ook een stuntdubbel, Shauna Duggins. In 2002 won je een Golden Globe Award in de categorie 'Beste Actrice in een Televisie-Dramareeks' en je speelde in 'Catch Me If You Can' van Steven Spielberg. Uiteindelijk verdiende je 150.000 dollar per aflevering. Ook won je de Screen Actors Guild Award voor Opmerkelijke Prestaties door een Vrouwelijk Acteur in een Dramareeks. In 2003 kwam je grootste doorbraak als Elektra Natchios in de stevige actiefilm 'Daredevil', gebaseerd op de Marvel Comics stripboeken. Je medespeler Ben Affleck heeft je een keer in het echt gered, toen je tegen een muur dreigde te pletter te slaan. In 2003 zijn Scott en jij gescheiden en in augustus van dat jaar kreeg je een relatie met Michael Vartan (1968, Boulogne-Billancourt), wat maar tot maart 2004 duurde. Michael speelde ook in 'Alias'. Midden 2004 begon je een relatie met Ben Affleck (1972, Berkeley), die eerder een relatie had met de zangeres Jennifer Lopez. Ben speelde o.a. hoofdrollen in 'Pearl Harbor', 'Armageddon', 'Changing Lanes', 'The Sum of All Fears' en 'Daredevil'. In juni 2005 ben je getrouwd met Ben en jullie kregen twee dochters, Violet en Seraphina, een een zoon, Samuel. Je speelde de hoofdrol in '13 Going On 30', een romantische komedie. In 2005 speelde je de hoofdrol in 'Elektra', een afgeleidde film van 'Daredevil', geregisseerd door Rob Bowman (1960, Wichita County) van 'The X-Files' en 'Star Trek: The Next Generation'. Frank Miller (1957, Olney) is de schrijver van het verhaal, gepubliceerd als 'Elektra: Assassin' in een beperkte acht-delige reeks (1986). Als Elektra vecht je met twee sai (Japanse, lange dolken met twee gebogen tanden) en je ziet er bijzonder sexy uit. Ook met Kirsten Prout (1990, Vancouver), die Abbey Miller speelt, een vechtkunstmeesteres in de dop. Het is één van mijn lievelingsfilms, ondanks dat de critici deze film hebben neergesabeld. Vervolgens speelde je in 'Catch and Release', 'The Kingdom', 'Juno', 'Valentine's Day' en 'Arthur' (2011), de remake van Jason Winer. Hierin speel je Susan, de assistente van Vivienne, Arthur's moeder. Ook met Nick Nolte op hoge leeftijd, ooit bruisend naast Jacqueline Bisset in 'The Deep' (1977).

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 september 2012


Geplaatst in de categorie: idool

0.8 met 5 stemmen 74



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)