Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Meeslepend als dure champagne

(voor Juliette Binoche (9 maart 1964))

Je bent geboren in Parijs. Je vader Jean-Marie is regisseur, acteur en beeldhouwer. Je moeder Monique Stalens is regisseur, actrice en lerares. Ze is van Poolse afkomst. Je opa en oma zijn in de tweede wereldoorlog in Auschwitz gevangen gezet, omdat ze joodse intellectuelen waren. Je bent ook van Franse, Braziliaanse, Marokkaanse en Nederlandse afkomst. Op je vierde zijn je ouders gescheiden en je ging samen met je zus Marion naar een kostschool. In de vakanties waren jullie bij jullie Poolse oma. Soms zag je je ouders maandenlang niet. Als tiener deed je aan amateurtoneel en op je zeventiende regisseerde je 'Verlaat de Koning' van Eugène Ionesco. Je studeerde drama aan het Conservatoire National Superieur d'Art Dramatique. Begin jaren tachtig had je een agent en je reisde met een theatergezelschap door Frankrijk, België en Zwitserland. Je kreeg acteerlessen van de beroemde coach/actrice Vera Gregh. Op je eenentwintigste brak je door met de film 'Rendez-vous' van André Téchiné (1943, Valence d'Agen). Je kreeg een relatie met de filmmaker Leos Carax (1960, Suresnes), waardoor je Anna speelde in 'Mauvais Sang'. Op je twee-en-twintigste speelde je Tereza in de verfilming van 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Milan Kundera, geregisseerd door Philip Kaufman (1936, Chicago). Het was je eerste rol in het Engels. In 1988 speelde je de hoofdrol 'Un tour de manege' van Pierre Pradinas, die later met je zus Marion, fotograaf, trouwde. Je speelde in het Theâtre de l'Odeon in 'De Meeuw' van Anton Tsjchov (1860 - 1904). Je speelde in 'Les Amants du Pont-Neuf' van Leos, wat drie jaar duurde en je won een European Film Award. De schilderijen in de film zijn door jou gemaakt. In 1992 werd je beschermvrouw voor de Franse, Cambodjaanse liefdadigheidsinstelling 'Enfants d'Asie' en je bent peetmoeder van vijf Cambodjaanse wezen en je liet een kindertehuis in Battambang bouwen. Je speelde Catherine in de verfilming van 'Wuthering Heights' van Emily Brontë, met Peter Kosminsky (1956, Londen) als regisseur. In 'Damage', naar een roman van Josephine Hart (1942 - 2011), speelde je naast Jeremy Irons, geregisseerd door Louis Malle (1932 - 1995). Daarna speelde je in 'Trois Couleurs: Bleu' van Krzysztof Kieslowski (1941 - 1994). Je won de Beste Actrice Prize en een Cesar. Het werd een trilogie, geïnspireerd op de Franse, revolutionaire idealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap. Steven Spielberg bood je rollen aan in 'Jurassic Park' en 'Schindler's List', maar die heb je afgewezen. Op je negenentwintigste kreeg je samen met Andre Halle zoon Raphaël, nu een fanatieke duiker. Je speelde in 'The Horseman on the Roof' van Jean-Paul Rappeneau (1932, Auxerre). Tot dan aantoe de duurste Franse film, naar een roman van Jean Giono (1895 - 1970). Je speelde gravin Pauline de Theus. Na een komische rol in 'A Bank in New York' van Chantal Akerman (1950, Brussel) schitterde je in het romantische oorlogsdrama 'The English Patient' van Anthony Minghella (1954 - 2008), gebaseerd op de roman van Michael Ondaatje (1943, Colombo). Je won een Academy Award voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Daarna volgden 'Lucie Aubrac', over een verzetsheldin, en Alice et Martin', een psychologisch drama. In 'Les Enfants du Siècle' speelde je de schrijfster George Sand (1804 - 1876) en Benoît Magimel (1974, Parijs) speelde de dichter Alfred de Musset (1810 - 1857). Van 1999 tot 2003 had je een relatie met Benoît en in 1999 kregen jullie dochter Hana. In 2000 speelde je in 'La Veuve de Saint-Pierre' van Patrice Leconte (1947, Parijs). In datzelfde jaar speelde je de schitterende rol als de verleidelijke, vrijgevochten Vianne Rocher in de romantische film 'Chocolat' van Lasse Hallström (1946, Stockholm). Je speelde o.a. nog in 'Code Unknown', 'Cache', 'Breaking and Entering', 'Flight of the Red Balloon', 'Certified Copy', 'The Son of No One', 'Elles', 'Jet Lag', 'In my country', 'Mary', 'Bee Season', 'Disengagement', 'Quelques jours en septembre', 'Shirin', 'L'Heure d'ete', 'Paris' en 'Cosmopolis' (2012). Je regisseerde in 2012 de film 'La creatrice', wat drie dagen van Camille Claudel in de inrichting verfilmd, waar ze dertig jaar ongegrond gevangen zat, zonder dat ze geestesziek was. Gekgemaakt, dat wel, vooral door Auguste Rodin en haar familie. Je werkt aan de herfilming van '20.30 Summer', naar een roman van Marguerite Dumas (1914 - 1996), die begin 2013 verschijnt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 september 2012


Geplaatst in de categorie: kunst

0.6 met 5 stemmen 234



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)