Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Geestelijk kapotgemaakt

(voor Marina Ivanovna Tsvetajeva (1892 - 1941))

Je bent geboren op 8 oktober 1892 in Moskou. Je vader Ivan Vladimirovich Tsvetaev was een kunstprofessor aan de Universiteit van Moskou. Hij was de oprichter van het Alexander de Derde Museum, het latere Poesjkin Museum voor Schone Kunsten. Je moeder Maria Alexandrovna Meyn was een concertpianiste, uitermate geletterd en van Duits-Poolse afkomst. Ze was de tweede vrouw van je vader, zijn eerste heette Varvara Dmitrievna Ilovaiskaya, de dochter van de historicus Dmitry Ilovaisky (1832 - 1920). Met haar kreeg je vader Valeria en Andrei. Op je tweede werd je zus Anastasia geboren. Er was veel spanning binnen het gezin met niet zelden gewelddadige ontploffingen. Je vader kon zijn eerste vrouw niet loslaten en hij verdronk in zijn geestelijke werkzaamheden. Je moeder was tegen je dichterschap, ze vond je gedichten slecht, en ze vond dat je pianiste moest worden, net als zij. Op je tiende kreeg je moeder tuberculose en op je veertiende is ze overleden. Je woonde een tijd in Nervi nabij Genua en je ging in Lausanne naar school. Op je zestiende studeerde je literaire geschiedenis aan de Sorbonne. Op je achttiende publiceerde je je debuutbundel 'Avond Album' en de dichter Maximilian Voloshin (1877 - 1932) werd je vriend en mentor. Je woonde bij hem in de badplaats Koktebel, waar veel dichters en kunstenaars verbleven, een inspirerende plek. Op je negentiende kreeg je een relatie met Sergei Yakovlevich Efron, een cadet van de Officiers Academie. Op je dertigste ben je met Sergei getrouwd, maar dat belette je niet om liefdesaffaires met Osip Mandelstam (1891 - 1938) en Sophia Yakovlevna Parnok (1885 - 1933) te hebben. Sophia was ook een dichteres en heel schoon om te zien. Haar broer Valentin was ook dichter. Deze lesbische relatie heeft voor Sophia en jou mooie poëzie gebracht. Zij stierf op haar achtenveertigste aan een hartaanval. In 1912 kregen Sergei en jij dochter Ariadne en vijf jaar later dochter Irina. Je ging terug naar Moskou, waar je vijf jaar verbleef en waar een enorme hongersnood was. Je uiterlijk verslechterde en je besloot heftig geteisterd om Ariadne en Irina in een weeshuis onder te brengen. In 1920 overleed Irina daar door de honger en je haalde een zieke Ariadne terug. Je voelde je zeer schuldig en je was ontroostbaar verdrietig. Je kreeg een relatie met de knappe actrice Sofia Eugenievna Holiday, voor wie je enkele toneelstukken schreef. In 1922 zag je in Berlijn Efron terug, terwijl je dacht dat hij was vermoord door de bolsjewieken. Nog datzelfde jaar verhuisde je naar Praag, waar je geen vaste verblijfplaats vond en de bittere armoede aanhield. Efron studeerde politiek en sociologie aan de Charles Universiteit en je vond samen met Ariadne kamers in een dorpje. Al je geld ging op aan gas, kolen, de bakker, de melkboer en paardenvlees. Je kreeg een gepassioneerde relatie met Konstantin Boleslavovich Rodzevitch, een ex-legerofficier, waardoor Efrin dreigde in te storten. Toch stopte je er al gauw mee en begon je te schrijven met de schrijver Boris Pasternak (1890 - 1960) en de dichter Rainer Maria Rilke (1875 - 1926). In Vsemory werd jullie zoon Georgi geboren en in 1925 woonde je in Parijs, waar je veertien jaar bleef. Je kreeg er tuberculose en je leefde van lezingen en steeds meer van proza, omdat dat meer opleverde. Dat je verbannen was, viel je alsmaar zwaarder. Gelukkig werd je financieel ondersteund door de Georgische prinses Salomea Andronikova (1888 - 1982), ook bevriend met Anna Achmatova en Osip Mandelstam, je ex-minnaar. Je schreef over je sombere tijd in Parijs aan je vriendin de dichteres Anna Teskova. Efron werd beschuldigd van spionage en zelfs van medeplichtigheid aan moord, dus keerde je in 1939 terug naar Moskou, waar je als een verdacht persoon werd genegeerd. Je zus Anastasia was al gearresteerd en je werk werd systematisch geweigerd. Efron en Ariadne werden gearresteerd omwille van spionage, aangegeven door de verloofde van Ariadne, een NKVD (KGB)-agent en infiltrant. Efron is geëxecuteerd en Ariadne zat acht jaar in een Siberische gevangenis. Je werd samen met Georgi naar Yelabuga (Jelaboega) gestuurd, waar je geen bron van inkomsten had. Een eventuele baan in Tsjistopol werd je onthouden. Op 31 augustus 1941 heb je een einde aan je aardse bestaan gemaakt door jezelf te verhangen, wel of niet gedwongen door NKVD-agenten. Pasternak voelde zich zeer schuldig. 'Als je nog maar een maand had volgehouden!', verzuchtte hij. Je bent begraven op de begraafplaats van Yelabuga, echter zonder naspeurbaar graf. Georgi is als militair gesneuveld en Ariadne heeft gezorgd dat je werk verder werd verspreid.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 september 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

5.0 met 1 stemmen 1.319



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)