Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Onvermoeibaar in de liefde

(voor Sidonie Gabrielle Colette (1873 - 1954))

Je bent geboren op 28 januari 1873 in Saint-Sauveur-en-Puisaye. Je vader Jules-Joseph Colette was een gepensioneerde legerofficier en een belastinginner. Je moeder heette Adèle Eugenie Sidonie Landoy. Als kind leerde je piano-spelen en op school blonk je uit in taalkunde en wiskunde. Je was de jongste van vier dochters. Je moeder was zeer wilskrachtig en zij bepaalde veel voor jou, terwijl je later met haar bleef corresponderen. Op je twintigste trouwde je met Henry Gauthier-Villars (1859 - 1931), een romanschrijver en literatuurcriticus. Je had hem vier jaar eerder ontmoet en zijn minnares Charlotte Kinceler werd ook jouw minnares. Henry en jij hadden zonder het van elkaar te weten een affaire met dezelfde vrouw, Georgie Raoul-Urquhart. Eenmaal bekend begonnen jullie een trio-relatie. Henry spendeerde al zijn geld aan maîtresses en gokken. Jouw eerste boeken verschenen onder Henry's pseudoniem 'Willy', dat was de boekenserie 'Claudine', vier autobiografische romans over een opgroeiend meisje. Ze verschenen van 1900 tot 1904. In 1906 verliet je de ontrouwe, wispelturige Henry en vier jaar later zijn jullie echt gescheiden, waarna hij met Meg Villars trouwde. Je woonde een periode bij Natalie Clifford Barney (1876 - 1972), een Amerikaanse toneelschrijfster, dichteres en romanschrijfster. Zij was openlijk lesbisch, ze schreef liefdesgedichten en in 1928 de lesbische roman 'The Well of Loneliness'. Ze was overtuigd polygaam en ze had een relatie met de Engelse dichteres Renee Vivien (1877 - 1909), eveneens openlijk lesbisch en op haar beurt weer de minnares van barones Helène van Zuylen (1863 - 1947), lid van de bankiersfamilie Rothschild. Toen Helène haar inruilde voor een ander werd ze steeds meer een prooi van alcohol, drugs en sadomasochisme. Haar suïcidale depressie deed haar het voedsel weigeren, wat mede de oorzaak van haar overlijden was. Ze had al eens een overdosis laudanum genomen. Ze woog nog maar 35 kilo. Anorexia nervosa en een longontsteking. Natalie had ook een relatie met de Armeense danseres/actrice/schrijfster Armen Ohanian (1887 - 1976), die biseksueel was en ook een relatie met de kunstschilder Émile Bernard had. Bovendien had Natalie een relatie van 50 jaar met de kunstschilderes Romaine Brooks. Ze hield een literaire salon, waar beroemde schrijvers en dichters kwamen, ook Dorothy Wilde (1895 - 1941), de nicht van Oscar, lesbienne, alcoholiste, heroïne-verslaafde, borstkanker, overdosis paraldehyde (kalmeringsmiddel). Jij had een seksaffaire met haar en ook met Natalie, die daarna een levenslange vriendin bleef. Je kreeg een relatie met de danseres/actrice Josephine Baker (1906 - 1975), aanbeden door vele schrijvers en andere kunstenaars. Ze was ook de minnares van de kunstschilderes Frida Kahlo. Je speelde in 'Rêve d'Egypte' in de Moulin Rouge, naast Mathilde de Morny (1863 - 1944), beeldhouwster/schilderes, leerlinge van Edward Marcilly. Je kreeg een liefdesrelatie met haar. Ze droeg een herenpak, had kort haar en ze rookte dikke sigaren. Ze liet haar baarmoeder en haar borsten verwijderen. In 1944 deed ze eerst een mislukte harakiri-poging en later stopte ze haar hoofd in een gasfornuis, wat haar aardse levenseinde betekende. Jullie podiumkus werd door de politie verboden, zelfs de voortzetting van het toneelstuk, maar je had wel vijf jaar een innige relatie met haar. En passant had je nog een relatie met de Italiaanse schrijver Gabriele d'Annunzio en de autohandelaar Auguste Heriot, met wie je spelmatig solde.
In 1912 trouwde je met baron Henri de Jouvenel (1876 - 1935), met wie je een jaar later dochter Colette (1913 - 1981) kreeg, opgevoed door haar nanny Miss Draper, terwijl je haar nauwelijks bezocht. Je werkte samen met Maurice Ravel aan een ballet en in 1924 ben je gescheiden, omdat je een seksaffaire met je onweerstaanbare stiefzoon Bertrand (1903 - 1987) had, die zestien was. Een schandaal dat Henry niet kon verkroppen.
In 1935 trouwde je met Maurice Goudeket (1889 - 1977), zakenman/schrijver, een oom van de in Amsterdam geboren actrice Jetta Goudal (1891 - 1985). Jean Cocteau werd je bevriende buurman in het Jardins du Palais-Royal. In de hele oorlog heb je joodse vrienden laten onderduiken, inclusief je man op zolder, na zijn tijd in het doorgangskamp te Compiègne.
De laatste jaren zat je in een rolstoel en werd je verzorgd door je heilige Maurice. Je bekendste roman is 'Gigi', verfilmd, met in de hoofdrol Audrew Katharine Hepburn. In 1951 zag je een documentaire over je leven, wat je prachtig vond.
Op 3 augustus 1954 overleed je in het appartement in het Palais-Royal en je kreeg een staatsbegrafenis op Père-Lachaise.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 september 2012


Geplaatst in de categorie: toneel

0.8 met 6 stemmen 2.476



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)