Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen over koningshuis

Schone keizerin van een verloren keizerrijk

(voor koningin Zita van Bourbon-Parma (1892 - 1989))

Je bent geboren op 9 mei 1892 in de Villa Pianore te Lucca. Je bent vernoemd naar de heilige Zita (1212 - 1272), de patroonheilige van dienstmeisjes en huisbedienden. Ze helpt bij het weervinden van verloren sleutels. Ze is geboren in Monsagrati, vlakbij Lucca, en 27 april is haar feestdag. Je was de dochter van Robert de Eerste, hertog van Parma (1848 - 1907), zoon van Karel de Derde (1823 - 1854), die werd vermoord door de anarchist Antonio Carra. Zijn vrouw Louise Marie Therèse d'Artois (1819 - 1864) leefde daarna in Venetië in ballingschap. Je moeder was Maria Antonia van Portugal (1862 - 1959), dochter van Miguel de Eerste van Portugal (1802 - 1866) en Adelheid van Löwenstein-Wertheim-Rosenberg (1831 - 1909). Toen Adelheid trouwde was ze negenentwintig jaar jonger dan Miguel en ze woonden in een cisterciënzer klooster in Bronnbach. De eerste vrouw van je vader was Maria Pia van Bourbon-Twee Siciliën (1849 - 1882), waarmee hij twaalf kinderen had gekregen, waarvan de helft geestelijk gehandicapt was. Maria stierf in het kraambed. Met jouw moeder kreeg je vader ook twaalf kinderen. Je groeide op in Villa Pianore en een kasteel in Schwarzau. Je vader verbleef ook in het beroemde Château de Chambord, gebouwd door koning François de Eerste, om vlakbij zijn getrouwde maîtresse Claude Rohan, Comtesse de Thoury, te wonen. Je sprak zes talen en je zat op een strenge kostschool in Zanberg en na het overlijden van je vader studeerde je verder in een klooster op het Isle of Wight. In Lucca gaf je voedsel, kleding en medicijnen aan de armen. Drie zussen werden nonnen en jij ging twee jaar kuren in bubbelende bronwaterbaden. Op je negentiende ben je getrouwd met de aartshertog Karel van Oostenrijk (1887 - 1922). Een jaar later werd Otto geboren. In tien jaar tijd volgden Carl Ludwig, Rudolf, Robert, Felix, Adelheid, Elisabeth en Charlotte. Karel werd generaal en je verhuisde naar Paleis Schönbrunn in Wenen, op verzoek van keizer Franz Joseph, die in 1916 stierf door een longontsteking. Karel werd keizer en jij werd keizerin, gekroond in Boedapest. Door de eerste wereldoorlog ontstond in 1918 de republiek Duits-Oostenrijk en jij trok je met je gezin en overgebleven hofhouding terug in het koninklijke jachthuis in Eckartsau. Koning George de Vijfde stuurde legerofficieren om jullie te helpen het land veilig en waardig te verlaten. De bevelhebber was luitenant-kolonel Edward Lisle Strutt (1874 - 1948), die jullie naar Zwitserland begeleidde, naar het Wartegg kasteel in Rorschach en na een maand naar Villa Prangins, vlakbij het Meer van Genève. Miklós Horthy (1868 - 1957), een marine-admiraal, greep de macht en werd Regent van het Koninkrijk Hongarije tot 1944, toen hij door de nazi's werd gedwongen om af te treden, omdat hij Hitler ontrouw was. Karel en jij probeerden nog tevergeefs de troon terug te veroveren. Je verbleef een tijd in Castle Tata van graaf Moric Esterházy (1881 - 1960), totdat Karel en jij naar Madeira gingen, naar de hoofdstad Funchal. De kinderen volgden later. Karel kreeg een longontsteking en hij overleed op vierendertig-jarige leeftijd. Hij werd begraven in de kerk van Monte op Madeira en hij is in 2004 zalig verklaard. Je was hoogzwanger van Elisabeth en je vertrok naar een paleis in Madrid, geschonken door koning Alfons de Achtste van Spanje (1886 - 1941), die met veel verzet in 1906 trouwde met Victoria Eugénie, want van lage afkomst en protestants. Ze kregen zeven kinderen, waarvan één doodgeborene en twee, die rond hun dertigste een fataal auto-ongeluk kregen. In 1931 verliet hij Spanje vanwege de talloze republikeinen, maar hij weigerde zijn troon op te geven. Hij scheidde, reisde en leefde als een losgeslagen playboy. Koning Juan Carlos de Eerste (1938, Rome) is zijn kleinzoon en getrouwd met Sophia van Griekenland (1938, Athene) en ze kregen drie kinderen: Elena, Christina en Felipe. Je huurde een kasteel in de badplaats Lekeitio en in 1929 woonde je in kasteel De Ham in Steenokkerzeel, gebouwd in de vijftiende eeuw. In 1940 vluchtte je naar Amerika om pas in 1953 naar Luxemburg te gaan, waar Felix woonde, getrouwd met Charlotte van Luxemburg (1896 - 1985). Ze kregen zes kinderen. Daarna verhuisde je naar Zizers en je zette je in voor de eenwording van Europa. In je memoires onthulde je dat Rudolf van Oostenrijk (1858 - 1889), de zoon van Sissi, lijdend aan een geslachtsziekte door zijn losbandige vrijgedrag, niet zichzelf en zijn maîtresse Marie von Vetsera (1871 - 1889) had doodgeschoten, noch in een staat van krankzinnigheid, maar dat Franse geheim-agenten dat hadden gedaan, in opdracht van de Franse, socialistische politicus Georges Clemenceau. Je kreeg longontsteking en op 14 maart 1989 overleed je op zesennegentig-jarige leeftijd. Je bent begraven in de Kapuzinergruft in Wenen. Je bent net als Karel, om wie je altijd bleef rouwen, zalig verklaard en er is een asteroïde naar je genoemd. Natuurlijk keizerlijk stralend.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: koningshuis

1.0 met 6 stemmen 304



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)