Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Pionierster in ongerepte zanggebieden

(voor Jewel Kilcher (23 mei 1974))

Je bent geboren in Payson, in de staat Utah. Je vader Atz Kilcher kwam als Duits sprekende immigrant uit Zwitserland en je moeder Lenedra Carroll kwam uit Ierland. Je oma Ruth was een inspirerende opera-zangeres en je opa Yule was net als jij een liefhebber van talen en taalkunde. Op je achtste zijn je ouders gescheiden en je groeide vooral op bij je vader in Homer, helemaal in de staat Alaska. Homer telt nu tegen de 6000 inwoners, het is omringd door de meest fantastische natuur en er is een karakteristieke Salty Dawg Saloon. Je bent in primitieve omstandigheden opgegroeid en 's zomers reed je graag op een paard. Je verdiende wat geld door samen met je vader te zingen in bars en tavernes, in veteranenclubs en bars van motorrijders. Je leerde jezelf jodelen, wat wel eens voorkomt in je huidige repertoire. Je vader was een mormoon. De mormonen zijn een religieuze beweging, die gesticht is door Joseph Smith (1805 - 1844), die visioenen en openbaringen doorkreeg. Hij zag ook verschijningen van engelen, bijvoorbeeld van de engel Moroni, die hem het Boek van Mormon liet schrijven. Mormon was een profeet uit het verre verleden. Johannes de Doper verscheen aan hem en de discipel Petrus en de apostelen Jacobus en Johannes volgden. Daarbij steeg hij steeds meer in geestelijke rangorde. Joseph was getrouwd met Emma Hale Smith, maar ook met 27 andere vrouwen. Hij was blijkbaar onweerstaanbaar voor de vrouwen. De intolerante heerschappen waren minder dol op zijn reputatie, waardoor hij samen met zijn broer Hyrum is gelyncht. Deze martelaar was overigens ook Grootmeester in de Vrijmetselarij. Kort voor jouw achtste verjaardag gingen jullie niet meer naar de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Je leerde het bespelen van een gitaar aan de Interlochen Arts Academy in Interlochen, in de staat Michigan. Vanaf je zeventiende ben je zelf liedjes gaan schrijven. Je leefde een tijd in een staat van armoede, terwijl je in een busje door het land reed, op zoek naar kleine clubs, bars of straatplekken om te zingen en geld te verdienen. Je hebt heel veel gezworven, zelfs door Mexico, en in San Diego had je werk, maar omdat je niet met de baas naar bed wilde, ben je ontslagen. Een fraaie chanteur, hállo zeg! Daarna was je een jaar dakloos en zag je veel van de onderkant van de maatschappij. Je zong op straat voor de kost en op een dag reden de limousines langs en vochten de platenbazen om jou. Op je eenentwintigste tekende je een contract bij Atlantic Records, een onderdeel van Warner Music Group en in 1947 opgericht door Ahmet Ertegün (1923 - 2006). Hier verscheen ook werk van The Rolling Stones, Genesis, The Bee Gees, Led Zeppelin, Eric Clapton, Cher, Ray Charles en Aretha Franklin. In 1995 verscheen jouw debuutalbum 'Pieces of You', met als producent Ben Keith Schaeufele (1937 - 2010), die veel samenwerkte met Neil Young (1945, Toronto). De muziek werd bewerkt op het landgoed van Neil, waar Ben destijds bivakkeerde. Er verschenen vier singles: 'Who Will Save Your Soul', een verslag van wat je allemaal aan ellende om je heen had gezien, tijdens je armoedige zwerftijden, 'Foolish Games', 'You Were Meant For Me' en 'Morning Song'. Met de eerste single brak je gelijk door in Amerika en 'Foolish Games' verkocht meer dan veertien miljoen keer. Het was in Amerika het best verkochte debuutalbum ooit! Je won enkele belangrijke prijzen en sommige liedteksten verschenen in de gedichtenbundel 'A Night Without Armor'. Op je vierentwintigste verscheen je tweede album 'Spirit', met als singles: 'Hands', een samenwerking met de schrijver/producer Patrick Leonard, die ook samenwerkte met Madonna, 'Down So Long', 'Jupiter (Swallow The Moon)', 'What's Simple Is True' en 'Life Uncommon'. In het lied 'That Little Bird' zing je samen met je moeder. In 1999 speelde je de rol van Sue Lee Shelly in de speelfilm 'Ride with the Devil', geregisseerd door Ang Lee (1954, Pingtung) en gebaseerd op de roman 'Woe to Live On' van Daniel Woodrell. In 2005 maakte Ang Lee 'Brokeback Mountain', een ontroerende, homofiele tragedie, waarvoor hij een Oscar voor Beste Regie kreeg. In 2001 verscheen je derde album 'This Way', met als singles: 'Standing Still', 'Break Me', 'This Way' en 'Serve The Ego'. In 2003 verscheen het meer dansbare album '0304', waarmee je de folkmuziek achter je liet. De single 'Intuition' kwam uit, vergezeld met een licht-erotische videoclip. De singles 'Stand' en '2 Become 1' volgden. In 2006 verscheen 'Goodbye Alice In Wonderland', waarin je deels terugkeerde naar de folkmuziek. De singles waren: 'Again And Again', 'Goodbye Alice In Wonderland', Good Day', 'Only One Too', 'Stephenville', 'TX' en 'Fragile Heart'. Het was je meest autobiografische album en ook het slechtst verkochte album, wat een zware domper voor je was. In 2008 verscheen 'Perfectly Clear', met de single 'Stronger Woman', waarmee je in vele, grote ochtendshows optrad. Het album kent veel country-invloeden. Op 7 augustus 2008 ben je getrouwd met Ty Murray en in 2011 kregen jullie een zoon, Kase Townes. In 2009 verscheen 'Lullaby' en in 2010 'Sweet and Wild'. Je zong voor de paus in het Vaticaan en voor de president in het Witte Huis, verder zong je samen met Bob Dylan en BB King. Er valt voor je stem nog veel meer te ontdekken, dus draaf maar nieuwsgierig voort!

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.2 met 6 stemmen 147



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)