Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De verwaarloosde vrouw van Willem van Oranje

(voor Maria Stuart, de Tweede van Engeland (1662 - 1694))

Je bent geboren op 30 april 1662 in het St. James Palace te Londen. Je was de oudste dochter van Jacobus Stuart, de Hertog van York (1633 - 1701), die op zijn zesentwintigste in Breda trouwde met je moeder Anna Hyde (1638 - 1671) en zij kregen samen acht kinderen. Je moeder overleed aan borstkanker en twee jaar later hertrouwde je vader met Maria d'Este (1658 - 1718), zij was vijftien, hij was veertig. Ze kregen samen zeven kinderen en ook zij overleed aan borstkanker, in het Château de Saint-Germain-en-Laye. Koning Karel de Tweede (1630 - 1685) was je oom, wiens vader Karel de Eerste wegens vermeend hoogverraad is onthoofd. Je oom was getrouwd met Catharina van Bragança, die veel miskramen kreeg. Bij zijn vele minnaressen kreeg hij veertien door hem erkende kinderen. Catharina heeft het thee drinken in Engeland populair gemaakt. Enkele minnaressen waren Barbara Palmer (1640 - 1709), drie jaar getrouwd met ene Roger, die er toen genoeg van had. De zes kinderen die ze kreeg, waren dan ook allemaal van oom Karel. Dan was er de actrice Nell Gwyn (1650 - 1687), met wie hij twee kinderen kreeg. Deze Nell was trouwens de minnares van meerdere mannen én vrouwen, zoals de schrijfster Aphra Behn. Verder was er de hofdame van Catharina, Louise de Kérouaille (1649 - 1734), die met hem een zoon kreeg. Van de acht kinderen overleefden alleen je zus Anna en jij hun jeugd. Je kreeg een protestantse opvoeding en toen je negen was overleed je moeder. Twee jaar later hertrouwde je vader met Maria, die maar vier jaar ouder was dan jij, wat je maar een rare toestand vond, terwijl je nog veel verdriet had om het verlies van je echte moeder. Op je vijftiende werd jij de verloofde van de prins van Oranje, stadhouder Willem de Derde (1650 - 1702), wiens moeder Maria Henriëtte Stuart (1631 - 1660) was, gestorven door de pokken en begraven in Westminster Abbey. Zijn vader was al tien jaar eerder door de pokken gestorven. Willem was gebocheld en hij had astma. Op 4 november 1677 trouwde je in Londen met hem, een huwelijk, dat politiek gezien goedgekeurd werd door oom Karel, die eerst nog wilde dat je met Lodewijk Dauphin van Frankrijk zou trouwen, maar daar politiek gezien later vanaf zag. Tijdens de trouwplechtigheid huilde je, terwijl de muziek je aan je moeder deed denken, die je er zo graag bij had gehad. Je vertrok naar Nederland, waar je in Den Haag een uiterst ongelukkig huwelijk had. Je kreeg drie miskramen en een doodgeboren kind. Je kinderloosheid knakte je levenskracht, al bleef je naar anderen toe heel opgewekt en ruimhartig en de meeste Nederlanders waren dol op je karaktervolle gratie. Willem daarentegen behandelde je als een voetveeg en een waardeloze snol, hij snauwde je continu af en hij had een sexrelatie met jouw hofdame Elizabeth Hamilton, Gravin van Orkney (1657 - 1733) van 1680 tot 1695. Ze was Willem's erkende maîtresse en je vond het verschrikkelijk, hoezeer hij ook beweerde dat het bij haar louter om de seks ging. Toch, na verloop van tijd en door meer samenzijn werd Willem wat milder tegenover jou en had hij jou intens lief, zij het op de valreep. Op 11 november 1688 viel Big Willem Engeland aan, die teveel met de katholieke Fransen het een en ander economische nadeligs voor Nederland bekokstoofden. Hij vertrok met 53 oorlogsschepen vol huurlingen en bijna 400 transportschepen. Jij stond boven op de Dom van Den Briel, waar je hem uitbundig uitzwaaide, wat hij geenszins verdiende, gezien de psychische mishandelingen van hem. De oorlogszuchtige vloot bereikte Engeland en daar versloegen de krijgers, samen met hun protestantse handlangers aldaar, het leger van de reeds gevluchte koning Jacobus de Tweede. Willem werd de nieuwe koning en jij de nieuwe koningin van Engeland, op 11 april 1689 gekroond in de Westminster Abbey. Het parlement van Schotland besloot dat Willem en jij ook koning en koningin van Schotland werden, al waren daar nog wel twee bloedige veldslagen voor nodig. In 1689 ging de Bill of Right van kracht en samen met de Magna Carta uit 1215 vormde dat de basis voor de Engelse democratie. Terwijl Willem in Ierland de Jacobieten bestreed, liet jij je oom Henry Hyde oppakken, omdat deze de afgezette Jacobus terug wilde. Je ontsloeg John Churchill, wat je de relatie met je zus Anna kostte, omdat zij zeer bevriend met zijn vrouw Sarah Jennings was. Toen Anna na jou koningin werd, heeft ze John zo snel mogelijk gerehabiliteerd en tot hertog van Marlborough verheven. De titelgeile man zou daarna nog vele veldslagen meemaken en inderdaad, Winston is een nazaat. Willem was er in geslaagd om de Jacobieten te verslaan en hij concentreerde zich nu op de opdringerige Fransen in zijn geboorteland. Op 28 december 1694 overleed je in Kensington Palace aan de pokken, net als je schoonmoeder, je was 32 jaar en op je sterfbed heeft Willem je gezworen dat hij zijn seksuele verbintenis met Elizabeth zou verbreken, wat hij direct na je overlijden heeft gedaan. Hij stortte finaal in elkaar en na acht jaar diep sombere rouw en schuldgevoel stierf ook hij. Je bent begraven in de Westminster Abbey, met speciaal voor jou gecomponeerde muziek van de barokcomponist Henry Purcell, die niet veel later ook daar begraven is, 36 jaar, hoogstwaarschijnlijk door tuberculose overleden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: koningshuis

1.2 met 9 stemmen 257



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Hendrik
Datum:
19 oktober 2012
Email:
klaassens38zonnet.nl
Heel interessant om het levensverhaal van Maria Stuart II te lezen. Over de verovering van Engeland door stadhouder Willem III schreef ik vorig jaar een artikel dat te vinden is op www.nederlands.nl/nedermap/beschouwingen/beschouwing/127445.html. De belangrijkste reden voor die invasie was het feit dat de katholieke Engelse koning James II op het punt stond om een verbond tegen Nederland te sluiten met de Franse koning Lodewijk XIV. Het meest effectieve middel was een invasie van Engeland, waarbij de macht door een protestantse leider werd overgenomen die het samen met de Republiek tegen Frankrijk kon opnemen. Willem III was daarvoor de aangewezen man.

In feite werd deze invasie, die grotendeels door Nederlandse troepen werd uitgevoerd, gepland door de Republiek uit puur strategische overwegingen. De Nederlandse vloot, die in november 1688 voor de Engelse kust verscheen, was maar liefst vier maal zo groot als de Armada, waarmee de Spanjaarden precies honderd jaar eerder de Engelsen op de knieën probeerden te dwingen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)