Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Artistieke, magnifieke schoonheid

(voor Eva Gaëlle Green (5 juli 1980))

Je bent geboren in Parijs, twee minuten eerder dan je tweelingzus Joy (Jeanne), die nu paardenfokster in Normandië is.
Je bent de dochter van de Franse actrice Marlène Jobert (4 november 1940, Algiers), die van joodse afkomst is en op haar achtste naar Frankrijk kwam.
Je vader is de Frans-Zweedse tandarts Walter Green. Je ouders zijn atheïstisch.
Je ging naar de Amerikaanse School van Parijs in Saint-Cloud. Prins Philip, Hertog van Edinburgh, zat ook op deze school. Je vond je familie nogal burgerlijk en sinds je vijftiende verf je je donkerblonde haren zwart.
De Frans-Zweedse actrice Marika Green (1943, Södermalm) is je tante en getrouwd met de Oostenrijkse regisseur Christian Berger (1945, Innsbruck). Marika speelde o.a. in 'Emmanuelle'.
De Franse zangeres/actrice Elsa Lunghini (1973, Parijs) is je nicht.

Je studeerde af aan de Amerikaanse Universiteit van Parijs, terwijl je pendelde tussen Ramsgate, Londen en Ierland.
Op je veertiende zag je Isabelle Adjani (1955, Gennevilliers) in 'The Story of Adele H', wat gaat over de dochter van Victor Hugo, die de laatste veertig jaar van haar leven in een inrichting verbleef, plantjes water gevend en piano spelend. Door deze film besloot je om actrice te worden.
Van je zeventiende tot je twintigste studeerde je aan de St. Paul Drama School in Parijs. Je ging tien weken naar de Webber Douglas Academy of Dramatic Art in Londen en je studeerde aan de New York University's Tisch School of the Arts.

Op je twintigste kreeg je een relatie met de Franse acteur Yann Claassen.

Je speelde graag de moeilijkste rollen in toneelstukken en in 2001 speelde je in 'Jalousie en Trois Fax', waarvoor je een Molière Award kreeg.
Op je tweeëntwintigste had je je filmdebuut in 'The Dreamers' van Bernardo Bertolucci (1940, Parma), een romantisch drama over een driehoeksrelatie met confronterende seksscènes. Je ouders en je manager waren ertegen, want ze voorzagen eenzelfde lot als dat met Maria Schneider (1952 - 2011) in 'Last Tango in Paris'. Toch werd je bijzonder goed bijgestaan door Bernardo en werd de film succesvol onthaald. Voor de Amerikaanse versie werd een minuut aan blootscènes weggesneden, wat je hoogst verbaasde, want voor veel geweld deinzen de Amerikanen niet terug, terwijl ze voor seks wel bang lijken te zijn.
In 2004 volgde de filmrol in 'Arsène Lupin' van Jean-Paul Salome (1960, Parijs).
Je relatie met Yann liep op de klippen.
In 2005 speelde je Sibylla van Jeruzalem (1160 - 1190) in 'Kingdom of Heaven' van Sir Ridley Scott (1937, South Shields), een spectaculaire film over de kruisvaarders.
Je kreeg een relatie met je medespeler Marton Csokas (1966, Invercargill). Hij studeerde af aan de Nieuw-Zeelandse Drama School Toi Whakaari. Na drie jaar een relatie op grote afstand kwam Marton bij jou in Londen wonen. In 2009 zijn jullie uit elkaar gegaan en hij woont nu in Venice Beach (Los Angeles).
Je speelde Vesper Lynd in de James Bond film 'Casino Royal', waarvoor je zeer terecht een BAFTA award ontving. Daniel Craig (1968, Chester) speelde James Bond.
In 2007 speelde je de heks Serafina Pekkala in 'The Golden Compass' van Chris Weitz (1969, New York). Tot je spijt werden de rooms-katholieke thema's uit de film gehaald.
In 2008 speelde je in 'Franklyn' van Gerald McMorrow, je speelde de schizofrene vrouw Emilia.
Je speelde in 'Cracks' van Jordan Scott (1978, Londen), waarin je de meisjesinternaatlerares Miss 'G' Gribben speelde, die verliefd werd op een leerlinge, waarvoor ze grof moest boeten.
Je speelde in 'Womb' van Benedek Fliegauf (1974, Boedapest) en je had graag voor Lars von Trier (1956, Kongens Lyngby) gewerkt, maar zijn opvatting over naakt en erotiek ging je te ver.
Je speelde de tovenares Morgan le Fay in de televisieserie 'Camelot' en je speelde Angelique Bouchard in 'Dark Shadows' (2012) van Tim Burton (1958, Burbank).

Je hebt twee huizen, één in Parijs en één in Londen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 november 2012


Geplaatst in de categorie: film

2.6 met 5 stemmen 1.528



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)