Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eerste Australische heilige

(voor Sint Mary Helen MacKillop (1842 - 1909))

Je bent geboren op 15 januari 1842 in Fitzroy, een voorstad van Melbourne. Je ouders emigreerden vanuit Schotland. Je vader Alexander, geboren in Perthshire, studeerde aan het Pauselijke Schotse College in Rome en aan het Blairs College in Kincardineshire. Vlak voordat hij tot priester gewijd zou worden, emigreerde hij naar Sydney. Je moeder Flora MacDonald, geboren in Fort William, emigreerde twee jaar later naar Melbourne. Je was de oudste van acht kinderen. De anderen waren: Margaret, John, Annie, Alexandrina, Donald, Allick en Peter. Alexandrina werd ook non en Donald werd een priester-jezuïet. Je zat op privé-scholen en je kreeg les van je vader. Op je achtste ontving je je eerste heilige communie. Je vader bracht niet veel geld in het laadje, zodat je op je veertiende bediende werd en later lerares in Portland. Op je achttiende werd je gouvernante bij een oom en tante in Penola. Je verzorgde hun kinderen en je gaf hen les, net als aan de kinderen van andere boerderijen. Op je twintigste werd je officieel lerares in Portland. Twee jaar later werkte je op je eigen kostschool, het Bay View House Seminarie voor Jonge Dames. Priester Tenison Woods opende samen met jou, Annie en Alexandrina een roomse school in Penola, in een omgebouwde stal. Er waren al meer dan vijftig kinderen. Je wijdde je leven aan God en dus begon je een zwart habijt te dragen. In 1867 werd je moeder-overste van de nieuwe orde van de Zusters van Sint-Jozef van het Heilig Hart. Je klooster was in Adelaide. Je heette voortaan zuster Maria van het Kruis. Op een foto uit 1869 zie ik dat je een kruis als een zwaard achter je brede riem droeg. Je stichtte een nieuwe school, op verzoek van bisschop Laurence Sheil (1815 - 1872), die nogal laks zijn ambt bekleedde. Het was een school voor arme kinderen. Je kloosterorde kreeg er in 1867 tien andere nonnen bij en jullie droegen bruine habijten, net als de Franciscanen. De regels waren armoede, geen persoonlijke bezittingen, afhankelijkheid van de goddelijke voorzienigheid en bereidheid om te gaan waar dat nodig is. Voor de arme kinderen werd een extra school in Yankalilla geopend. Op je zevenentwintigste waren er ruim zeventig Jozef-zusters en 21 scholen verdeeld in het land. Jullie openden een weeshuis en een tehuis voor ouderen en jullie hielpen/helpen verwaarloosde kinderen, meisjes in gevaar, bejaarde armen en ongeneeslijk zieken. Jullie deelden dezelfde ontberingen van spoorweg- en mijnwerkers, terwijl jullie hun kinderen onderwezen. Er kwamen Jozefieten-kloosters in Brisbane en Port Augusta. Begin 1870 was er een sexschandaal, terwijl jij in Brisbane zat. Het seksueel misbruik is bij pater Woods gemeld. Begin 1871 waren er 130 werkzame nonnen in meer dan veertig scholen en charitatieve instellingen. Pater Woods werd directeur van het katholieke onderwijs en hij kreeg ruzie met de plaatselijke geestelijkheid, die hem en de Jozefieten in discrediet wilden brengen. Ze beschuldigden de Jozefieten van financieel wanbeleid en jou met name van drankzucht. Je dronk alcohol op doktersvoorschrift, omdat het je menstruatiepijnen verlichtte. Je had vaak zoveel pijn, dat je dagenlang in bed moest blijven. Men kon echter niet bewijzen dat je alcoholiste was. Pater Keating beschuldigde jullie van seksueel kindermisbruik, terwijl dat ene incident unaniem is opgebiecht en veroordeeld. De meestal dronken pater werd teruggestuurd naar Ierland. Een wraakzuchtige priester, Charles Horan (1837 - 1900), ook een zwaar drinker, zette bisschop Sheil aan tot de excommunicatie van jou en je orde, met als drogreden insubordinatie. Je mocht geen contact meer hebben met de kerkleden en alle scholen werden gesloten, al hebben sommige zusters zich daartegen verzet. Je werd opgevangen door een joodse familie en jezuïeten-priesters beschermden jou. Op zijn sterfbed heeft bisschop Sheil de excommunicatie ontkracht en hij gaf toe dat hij was misleid. Je vroeg paus Pius de Negende om goedkeuring van de orderegels en na twee jaar Europa, waarbij je de schoolsystemen bestudeerde, verhuisde je naar Sydney, met de verkregen goedkeuring en met 15 Ierse, nieuwe Jozefieten. In 1883 heeft aartsbisschop Patrick Moran je titel van Generaal-Overste aan zuster Bernard Walsh gegeven. In 1885 heeft paus Leo de Dertiende de congregatie officieel gemaakt. In 1889 overleden priester Woods, je medestrijder van het eerste uur, en zr. Bernard, waardoor jij weer Generaal-Overste werd. Je verbleef een jaar in Temuka (Nieuw-Zeeland) en later in Port Chalmers en Arrowtown. Je kreeg reuma en na een beroerte was je aan de rechterzijde verlamd en je zat zeven jaar in een rolstoel. Op 8 augustus 1909 ben je overleden in het klooster te Sydney en je bent begraven op de Gore Hill Cemetery, waar bezoekers steeds aarde meenamen, waardoor je in 1914 bent herbegraven in een kapel in Mount Street te Sydney. Je bent op 17 oktober 2010 heiligverklaard.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.6 met 5 stemmen 32



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)