Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heilige bofkont

(voor Sint Lucia de Jesus Dos Santos (1907 - 2005))

Je bent geboren op 28 maart 1907 in Aljustrel bij Fátima. Je vader was António Santos en je moeder was Maria Rosa. Je zussen en broer waren: Maria dos Anjos, Teresa de Jesus, Gloria de Jesus, Carolina de Jesus, Maria (tijdens de geboorte overleden) en Manuel. Je hield als kind van spelen en dansen en je vertelde graag verhalen. Je had een fenomenaal geheugen. Je vader was boer en hij was gezegend met flinke lappen grond. Op je tiende ging je met twee jongere neven, Jacinta (1910 - 1920) en Francisco Marto (1908 - 1919), schapen en geiten hoeden nabij jouw woonhuis. In 1916 was er een engel aan jullie verschenen, die jullie heeft voorbereid op de Maria-verschijningen. Op 13 mei 1917 was de eerste Maria-verschijning bij een eik. Je moeder vertelde religieuze verhalen en ze gaf catechismus-lessen. Jij vertelde die verhalen door. Je vader vertelde sprookjes en hij zong volksliedjes. Hij leerde jou het kruisteken maken en hij zat graag in de kroeg. Hij geloofde jullie direct inzake de Maria-verschijning. Maria verscheen zes keer op de dertiende dag van elke maand. Maria vroeg jullie om boete te doen en om offers te brengen voor het redden van de zondaars. Met strakke koorden veroorzaakten jullie pijn rond de tailles, jullie dronken geen water op bloedhete dagen en meer van dat soort zelfkastijdingen. Toch raar dat Maria dat van jullie vroeg, terwijl jullie al zulke arme kinderen waren. Zo'n wrede Maria is hoogstonwaarschijnlijk. Inbeelding en projectie van roomse strengheden, die niet deugen. En nog raarder dat al die zelfkwellingen iets teweeg zou brengen bij zondaars. Tot overmaat van ramp vond je moeder dat je aan aandachttrekkerij deed en ze mishandelde je en ze beschimpte je. Of deed ze dat al eerder en leek de geïdealiseerde moeder Maria daarom qua strengheid zo op je eigen moeder? Maria zei dat je lezen en schrijven moest leren en dat geloofde je moeder al helemaal niet. Ze vond je een leugenares. Maria vertelde jullie drie geheimen: Ze voorspelde het einde van de eerste wereldoorlog en het begin van de tweede wereldoorlog, Rusland moest door de paus toegewijd worden aan het Onbevlekte Hart van Maria en de profetie dat paus Johannes Paulus de Tweede een aanslag op zijn leven overleefde dankzij haar. De verschijningen duurden tot en met 13 oktober. In de maand augustus zaten jullie in de gevangenis, dus toen kon het niet. De laatste, zesde verschijning gebeurde met 70000 mensen erbij. Maria zei: 'De mensen moeten beter gaan leven; zij moeten vergeving voor hun zonden vragen en ophouden met het beledigen van Jezus Christus, want Hij is al veel teveel beledigd!'. Ze vroeg ook om een kapel ter ere van haar. Er gebeurde nog een zonnewonder, maar volgens een professor in de natuurkunde en oogartsen krijg je door in de zon te kijken vaak bewegende en verkleurde nabeelden op het netvlies en lijkt de zon te dansen. Een bisschop keurde het zonnewonder goed, al zagen sommige gelovigen helemaal niets. Binnen drie jaar daarna overleden Francisco en Jacinta door de Spaanse griep. In 1921 werd je kostganger in de school van de Zusters van Sint Dorothy in Vilar. In 1925 werd je postulante in het klooster van de Zusters van Sint Dorothy in Tuy (Spanje). In 1934 deed je je eeuwige geloften en je heette voortaan zuster Marie van de Smarten. In 1946 ging je terug naar Portugal en je bezocht Fatima vermomd. In 1948 ging je naar het Karmelietenklooster van Sint Teresa in Coimbra. Op 31 mei 1949 werd je Karmelietes en deed je opnieuw je eeuwige geloften, terwijl je voortaan zuster Maria Lucia van Jezus en het Onbevlekte Hart heette. Je mocht niet veel spreken met mensen van buiten het klooster, wat sommigen nogal verdacht vonden. Je bezocht Fatima nog vier keer, twee keer met een paus, één keer toen Jacinta en Francisco zaligverklaard werden en één keer om een persoonlijke reden, op 16 mei 2000. De laatste jaren was je blind en doof en ben je ongezien gebleven, alleen niet voor je medezusters natuurlijk en dan vooral de zusters, die je verzorgden. Op 15 februari 2005 ben je overleden door hartfalen. Die datum is door de premier van Portugal uitgeroepen tot dag van nationale rouw. Duizenden mensen namen in de kathedraal van Coimbra afscheid van jou. Je werd zevenennegentig en je ligt vooralsnog begraven in het kloosterkerkhof, al zullen je overblijfselen te zijner tijd naar het heiligdom van Fatima gaan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.6 met 5 stemmen 33



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)