Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ware moederliefde

(voor Sint Gianna Francesca Molla (1922 - 1962))

Je bent geboren op 4 oktober 1922 in Magenta. Je was het tiende kind van dertien kinderen, waarvan vijf in de kleutertijd overleden, drie door de Spaanse griep. Je vader was Alberto Molla en je moeder was Maria Beretta. Twee broers werden priester en één zus werd non. Henry werd een Franciscaanse, medische missionaris in Brazilië, Jozef werd een ingenieur-priester in Bergamo en Virginia werd medische missionaris in India. Je groeide op in het landhuis van je opa en oma. Je ouders waren diepgelovig en Franciscaanse tertiarissen. Je woonde tot je derde in Magenta, maar toen je zus van zestien, Amalia, tubercolose kreeg, verhuisden jullie naar Bergamo voor gezondere lucht. Je vader stopte met het roken van sigaren om kosten te besparen. Je moeder ging elke dag met haar kinderen naar de mis. Je stond om vijf uur 's ochtends al op om te bidden. Op je vijfde ontving je de eerste communie en sindsdien iedere dag in de kathedraal van Bergamo. Je hield van muziek, schilderen en wandelen in de rustgevende bergen. Op je vijftiende overleed je lievelingszus Amalia op haar zevenentwintigste. Je verhuisde naar Genua Quinto al Mare, waar je studeerde aan het Instituut van de Zusters van St. Dorothy. Mario Righetti werd je geestelijk leidsman. Je moeder had een zwak hart en na de bombardementen op Genua verhuisden jullie naar je opa en oma in St. Vigil. In 1942 overleden je moeder en je vader. Samen met je broers en zussen gingen jullie terug naar je geboortehuis in Magenta. Na je gymnasium studeerde je aan de Faculteit der Geneeskunde en Chirurgie in Milaan. Op 30 november 1949 was je afgestudeerd. Je zat samen met je zussen Virginia en Zita in de parochie van San Martino, waar je pastoor Luigi Crespi hielp. Tevens gaf je onderwijs aan de jeugd bij de Canossa Zusters, waarvan Virginia lid was. Op 1 juli 1950 opende je een medische kliniek in Mesero. Je hielp vooral arme moeders, kinderen en ouderen. De franciscaanse regel van armoede indachtig. Daarnaast deed je aan skiën en bergbeklimmen. Op je twee-en-dertigste ontmoette je Pietro Molla, een fabrieksdirecteur, die net zo gelovig als jij was. Op 11 april 1955 werd Pietro jouw verloofde in een mis, geleid door je broer Jozef. Dat was in de kapel van de Canossa Zusters in Magenta. Op 24 september 1955 ben je met Pietro getrouwd, in de Basiliek van St. Martin in Magenta. Jullie gingen wonen in een gezellig huis in Ponte Nuovo, vlakbij de kerk van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Raad, waar je iedere dag ging bidden en ter communie ging. Op 19 november 1956 werd Pierluigi geboren, op 11 december 1957 werd Maria Zita (Mariolina) geboren en op 15 juli 1959 werd Laura geboren. Er waren twee miskramen. In september 1961 was je twee maanden zwanger, toen er een vleesboom moest worden verwijderd uit je baarmoeder. Dat gebeurde in het San Gerardo Ziekenhuis in Monza. Het was een gevaarlijke operatie, maar het kind bleef leven en de zwangerschap werd voltooid. Enkele dagen voor de geboorte zei je tegen Pietro, dat hij in geval van keuze voor jullie kind moest kiezen en niet voor jou. Je zei dit met een diepdoordringende blik in je liefdevolle ogen. Pietro eerbiedigde je wil tot zelfopoffering, ook al deed zo'n keuze hem en de kinderen enorm veel verdriet. Het kwam voort uit jouw integere, christelijke moederliefde en je geloof in het recht op nieuw leven. Op 20 april 1962 lukte de bevalling niet op de natuurlijke manier, wat het minst risicovol was geweest. Op 21 april kwam Gianna Emanuela via een keizersnede ter wereld. Je kreeg een oplopende koorts en een vreselijke buikpijn. Virginia was overgekomen uit India en je weigerde kalmeringsmiddelen, want je wilde wakker blijven in je liefdesband met Jezus. Je toestand ging met de dag achteruit en op 28 april overleed je door een buikvliesontsteking in je huis te Ponte Nuovo. Je werd negenendertig jaar. Je bent begraven in de kapel van de familie Molla, waar de ouders van Pietro, Maria en Luigi, begraven zijn. Ook de zus van Pietro is er begraven. Ze overleed op drie-en-twintig-jarige leeftijd aan nefritis. Mariolina stierf op haar zesde door mazelencomplicaties en zij is bij jou begraven. Op 16 mei 2004 ben je door paus Johannes Paulus de Tweede heiligverklaard. Pietro en Laura waren daarbij aanwezig. Op 3 april 2010 werd Pietro in het familiegraf begraven. Je bent de patroonheilige voor moeders, artsen en ongeboren kinderen. Je dankbare, eerbiedige dochter Gianna bezocht Amerika om te spreken voor de Pro-Life Movement en ze was eregast bij de Priests for Life in New York.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.6 met 9 stemmen 119



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)