Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Van topactrice tot prostituée

(voor Barbara Payton (1927 - 1967))

Je bent geboren als Barbara Lee Redfield op 16 november 1927 in Cloquet, in de staat Minnesota. Je vader Erwin Lee Redfield en je moeder Mabel Irene Todahl waren Noorse immigranten. In 1931 werd je broer Frank Leslie geboren en op je elfde verhuisden jullie naar Odessa. Je vader had succes met zijn motel. Hij werkte hard, maar hij was emotioneel erg gesloten. Je kreeg weinig contact met hem en je moeder deed de opvoeding. Je ouders waren alcoholisten en ze begonnen in de ochtend al met alcohol. Je vader mishandelde je moeder. Door je schoonheid kreeg je veel aandacht van de andere sexe. Op je vijftiende ben je ontmaagd door de jarige vader van een schoolvriend. Dat gebeurde in een lege badkuip, terwijl ze onder je aan het feestvieren waren. Op je zestiende stopte je met de middelbare school en je trouwde met je schoolvriend William Hodge. Door je ouders is dat huwelijk snel onklaar gemaakt. Een jaar later ontmoette je John Payton, een kapitein-gevechtsvliegenier, die werkzaam was op Midland Air Base. Op 10 februari 1945 ben je in Monroe met John getrouwd en je verhuisde naar Los Angeles. John studeerde aan de University of Southern California en jij kreeg het Spaans benauwd als huisvrouw, dus zocht je een uitweg als model. Je liet jezelf fotograferen door een fotograaf uit de buurt en zodoende kwam je te werken bij de kledingontwerper Saba. In september 1947 werd je model voor de Rita La Roy Agentschap in Hollywood, waardoor je in reclame-advertenties kwam te staan. Je stond in een catalogus van de auto-fabriek Studebaker en in bladen als 'Charm' en 'Junior Bazaar'. In februari 1947 werd jullie zoon John Lee geboren. Je wist het moederschap en je werk goed te combineren, maar het huwelijk met John ging in juli 1948 kapot. Het lukte je om veel aandacht naar je toe te trekken en op je eenentwintigste werd je ontdekt door de filmproducent William Goetz (1903 - 1969) en kreeg je een contract bij Universal Studios. Je woonde met je zoon in een appartement in Hollywood en je verdiende honderd dollars in de week. Je eerste filmrol was als Meg Dixon in 'Trapped' (1949), naast Lloyd Bridges (1913 - 1998). Daarna speelde je in 'Kiss Tomorrow Goodbye' (1950), naast James Cagney (1899 - 1986), een goede vriend van Ronald Reagan. Je werd de minnares van Bob Hope (1903 - 2003), die getrouwd was met Dolores Reade, en wat een half jaar duurde. De actrice Marilyn Maxwell (1921 - 1972) was ook een minnares van hem. Vanwege deze sexaffaire heeft Universal Pictures je contract beëindigd. Door een overeenkomst tussen William Cagney Productions en Warner Bros kreeg je ineens een salaris van vijfduizend dollars per week, waardoor je ook alle drank kon kopen, wat je maar wilde. Je werd een alom geprezen actrice en je speelde kleine rollen in de western 'Dallas', naast Gary Cooper (1901 - 1961) en in de western 'Only the Valiant', naast Gregory Peck (1916 - 2003). Met je rol in de horror-film 'Bride of the Gorilla' ging je roem kelderen. Je speelde naast Raymond Burr (1917 - 1993), die zijn homo-zijn probeerde te verbergen om zijn acteurschap niet te benadelen. Je verloederde door overmatig feesten en drinken en contacten met verkeerde mensen. Je had een korte affaire met de advocaat Greg Bautzer en waarschijnlijk ook met Gary Cooper. En je was de minnares van de extreem rijke Howard Hughes, de acteur/voetballer Woody Strode en de acteurs Guy Madison, George Raft, John Ireland en Steve Cochran. Op 28 september 1951 trouwde je met de acteur Franchot Tone (1905 - 1968), maar dat duurde slechts 53 dagen, waarna je terugkeerde naar de B-acteur en bokser Tom Neal (1914 - 1972). Tom had Franchot voor zijn huwelijk met jou in coma geslagen, waarbij hij een gebroken neus en jukbeen had. Je bleef vier jaar bij Tom en je Hollywood-carrière was zo goed als voorbij. Je speelde nog samen met Tom in een slechte film over Jesse James en je alcoholisme vermeerderde. Je lichamelijke schoonheid takelde zienderogen af en je werd een emotioneel wrak. Door de alcohol en de drugs had je veel aanvaringen met de wet, je fraudeerde met ongedekte cheques en je werd op Sunset Boulevard gearresteerd voor prostitutie. In 1962 had je een dikke drankbuik, je woog honderd kilo en je droeg slordige, stinkende kleren. In 1963 kreeg je maar duizend dollars voor je autobiografie 'Ik schaam mij niet'. Je sliep op de banken in bussen en parken en je werd als prostituée vaak in elkaar geslagen. In 1967 ben je zwaar ziek naar je ouders in San Diego gegaan. Op 8 mei 1967 overleed je door hart- en leverfalen, terwijl je gewiegd werd in de armen van je verdrietige moeder. Alsof je haar lijden uitvergroot had herhaald. Alcoholisme is inderdaad een genenkwestie. Je werd negenendertig jaar en je bent gecremeerd en begraven op de Cypress Watch Mausoleum and Crematory in San Diego.

Schrijver: Joanan Rutgers, 17 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 74



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)