Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Niet gezwicht voor chantage

(voor Sint Agatha van Sicilië (225 - 251))

Je bent geboren in het jaar 225 te Catania, een stad aan de voet van de Etna. De stad is in de achtste eeuw voor Christus gesticht door Grieken uit Chalkida, een bloeiende handelsstad. 'Agatha' stamt af van het Griekse woord 'agathos', wat 'de goede' betekent. Je was de dochter van welvarende, adellijke christenen en je bent dus christelijk opgevoed. Je leefde in de tijd van keizer Decius, die zijn voorganger keizer Filippus had laten vermoorden. Hij was jaloers op Filippus en Filippus was een christen en hij haatte christenen, die hij allemaal vervolgde, met veel vermoorde christenen als gevolg. Hij stuurde zijn vriend Quintinianus Lucius Tiberius Claudius Aurelius naar Sicilië, waarvan hij de koning werd. Deze koning vernam al gauw van jouw beeldschone, hoogbegaafde uitstraling en hij liet jou bij hem brengen. Hij wilde seks met jou bedrijven in ruil voor het niet vervolgen van jou. Je weigerde om je lichaam te ontheiligen, waardoor hij jou naar een bordeel van de hoerenmadame Aphrodisia stuurde. De negen dochters van Aphrodisia overtroffen hun moeder in hoererij. De koning zei tegen Aphrodisia: 'Maak dit mormel bereidwillig, dan krijg je veel geld!'. Je werd 33 dagen beïnvloed met prachtige praatjes en zoete beloften, maar je hield voet bij stuk, zelfs als er gemeen gedreigd werd met verminkingen en martelingen. Weer bij Quintinianus zei je hem, dat je hart zich nooit zal onderwerpen aan zijn perverse wil. Hij werd woedend en hij vroeg je wie je dacht te zijn om zo hautain te doen. Je zei: 'Ik ben een vrije vrouw en de dienares van Jezus Christus en Hem dienen is de hoogste vrijheid!'. Hij wilde dat je zijn heidense afgodsbeelden, zoals Aphrodite, ging dienen, want anders zou je worden gemarteld. Je zei hem dat de macht van Christus veel sterker is dan iedere vorm van marteling. Zijn verliefdheid verleidde hem tot sadomasochisme, vanuit geblokkeerde begeerte. Hij kon de pijn van de afwijzing niet verkroppen, want bij andere vrouwen kreeg hij altijd zijn zin. Dienares van Christus zijn, beschouwde jij als het allerhoogste adeldom. De koning liet je vastbinden en geselen. Twee slaven moesten je tere, welgevormde borsten met ijzeren tangen eraf knijpen. Door de onbeschrijfelijke pijn en het bloeden heen krijste je tegen de wrede koning: 'Jij ongevoelige tiran! Schaam je diep!, want je bent zelf door je moeders borsten gevoed!'. Daarna kwam je in een donkere gevangeniscel te liggen. De apostel Petrus en een engel hebben je bezocht met een pot zalf. Het felle licht in de cel deed de bewakers op de vlucht slaan, terwijl de celdeur open was. Iemand zei je: 'Sta op, arm schepsel, en vlucht!'. Maar je wilde je martelaarskroon niet ontvluchten en je nam tevens je bewakers in bescherming, want die zouden dan gemarteld worden. Sint Petrus kwam uit naam van Christus en hij wist met zijn hemelse zalf jouw verminkte boezem te genezen. De koning wilde weten wie jou genezen had en je vertelde hem van de komst van de apostel van Christus en een engel. De koning liet een brandstapel maken en jij werd met vastgebonden handen en voeten bovenop het hoogvlammende vuur gegooid. Daarvoor werd je nog over een bed van glasscherven en hete kolen gerold. Op datzelfde moment kwam er een aardbeving en de bevolking wilde dat de koning stopte met het martelen van die christelijke toverkol, anders zouden ze hem, zijn familie en heel zijn paleis in de fik steken. Hij liet jou uit het vuur halen en met de meest vreselijke brandwonden weer opsluiten. Je bad tot de Heer: 'Nu ik zoveel heb geleden, toon mij dan ook Uw overwinningspracht!'. Niet lang daarna ben je op 5 februari 251 overleden en was je meest verschrikkelijke lijden over. De christenen van Catania hebben je zwaar gehavende lichaam opgehaald en het gebalsemd. Daarna ben je begraven. Catania is enkele keren door jou beschermd tegen de vulkaanuitbarstingen, o.a. een keer via een zijden sjaal van jou, die momenteel met jouw overblijfselen in de Sint-Agatha-Kathedraal is. Je bent de beschermheilige van Catania. Je bent o.a. de patrones van onvruchtbare vrouwen, vrouwen met borstkanker of andere borstkwalen, tegen verwoestend vuur en hartstochten, van zoogsters, bakkers, herderinnen, verpleegsters en brandweermannen. Je wordt meestal afgebeeld met je borsten op een schaal. Je bent in 252 door paus Cornelius heilig verklaard. Ook hij is heilig verklaard. Middeleeuwse ridders kochten voor veel geld een stukje bot van je handen, opdat dit hen zou bijstaan in de gevechten. Je bent verschenen aan een maagd uit Velsen, die werd achtervolgd door geile Noormannen, die jij verjoeg. En je bent verschenen op een heuvel nabij Leidschendam, wat enkele wandelaars verheugde. Op die plek is een kerk gebouwd en rond die kerk is Beverwijk ontstaan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 december 2012


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 8 stemmen 159



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)