Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Fooi

In de trein las ik in een achtergelaten krant dat supermarkten de boeren en tuinders steeds minder voor hun geleverde producten gaan betalen. De kruideniersketens willen blijkbaar nog effectiever kunnen kiloknallen in de slag om de gunst van de klant.
De vrije-marktwerking, de consument vaart er wel bij!
Op het station in Utrecht moest ik een half uurtje wachten op mijn aansluiting. Ik had trek en kocht in een cafetaria een half haantje, voor 2 euro. Best lekker en toch eigenlijk geen geld voor zo'n snack!
Terwijl ik bedachtzaam de botjes afkloof kwamen er plotseling rare gedachten bij me op.
Kán dat eigenlijk wel, een half haantje voor 2 euro?
Een heel haantje is dan 4 euro en wat moet er niet allemaal gebeuren voor die 4 euro?
Voor een haantje is om te beginnen een ei nodig. Niet zomaar een ei, maar een bevrucht ei. Daar is niet alleen een kip maar ook een haan voor in de weer geweest. Die kip en die haan moeten gevoed, verzorgd en gehuisvest worden, kan dat allemaal voor die 4 euro?
Zo'n ei is dan vervolgens nog lang niet als half haantje op het station in Utrecht.
Dat ei moet uitgebroed worden, een dure machine is daar drie weken energieslurpend mee bezig.
Kan dat allemaal voor die 4 euro?
Dan heb je een kuiken en dat heeft nog een lange weg te gaan voor het hapklaar gehalveerd op mijn bordje ligt.
Een week of zes voeren en verzorgen.
Daarna de slacht, het schoonmaken, het verpakken, het invriezen, de opslag en het transport naar Utrecht CS.
Kan dat allemaal voor die 4 euro?
In mijn cafetaria wordt het inmiddels gehalveerde haantje gegrild en door een bedrijvig meisje op mijn bordje gelegd.
Kan dat allemaal voor 2 euro?
Wordt er door de snackbar en door al die andere betrokkenen nog iets aan verdiend?
Is er van die 2 euro nog iets over voor het welzijn van het halve haantje toen het nog een heel haantje was?
Kan dat eigenlijk wel, een half haantje kopen voor 2 euro?
Moet ik dat zelf eigenlijk wel willen, een half haantje kunnen kopen voor 2 euro?
Zoals gezegd, rare gedachten had ik opeens.
Toen was mijn haantje op. Ik nam nog een kop koffie, voor 2 euro 10.
Bij het afrekenen gaf ik het meisje van de snackbar maar eens een flinke fooi, ze keek er wat vreemd van op.

Schrijver: Gea Loret, 23 december 2012


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.5 met 2 stemmen 226



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)