Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Kameleontisch beneveld

(voor Pearl Fay White (1889 - 1938))

Je bent geboren op 4 maart 1889 in Green Ridge, in de staat Missouri. Je Ierse vader Edgar G. White was een boer en je moeder was de Italiaanse Inez House. Je had vier broers en zussen. Op je derde overleed je moeder. Je verhuisde naar Springfield en op je zesde speelde je Little Eva in 'Uncle Tom's Cabin', naar een boek van Harriet Beecher Stowe (1811 - 1896). Op je dertiende reed je in een circus op een paard zonder zadel en je was trapeze-artieste. Tijdens je middelbare schooljaren had je toneellessen op de Diemer Theater Company. Op je achttiende deed je mee met de avondshows van de Trousedale Stock Company en je ging op tournee in de Midwest van Amerika. Je trouwde met je collega-acteur Victor Sutherland (1889 - 1968). Zijn eerste vrouw was Faye Cusick. Het was een moeizaam en botsend huwelijk en na zeven jaar volgde de officiële scheiding. Je was zangeres in Cubaanse danszalen en in de clubs, casino's en dancings van Zuid-Amerika. Je stem gaf het op en in 1910 speelde je een rol in 'The Girl From Arizona', gemaakt in Bound Brook. Via Pathe Frères en Lubin Studios belandde je bij Chrystal Film Company in Manhattan. De filmregisseur Louis J. Gasnier (1875 - 1963) gaf je in 1914 de hoofdrol in 'The Perils of Pauline', gebaseerd op een verhaal van Charles W. Goddard (1879 - 1951), een toneelschrijver. Het was een actiefilm met een groot succes. De serie duurde twintig afleveringen en je was ineens beroemd. De stunts deed je zelf en je kreeg veel verwondingen. Alleen als je te gewond was, werd er een stunt-dubbel ingeschakeld. In 1914 ben je gescheiden van Victor en hij hertrouwde met de filmactrice Anne Hamilton en in 1925 kregen ze hun dochter Anne Victoria Sutherland. Je deed stunts met vliegtuigen en race-auto's en je zwom over gevaarlijke rivieren. Je verdiende al gauw 3000 dollars per week en het volgende succes was de film 'The Exploits of Elaine', waarin ene Elaine, door jou gespeeld, met behulp van een detective (gespeeld door Arnold Daly, de vader van de biseksuele actrice Blyth Daly) op zoek gaat naar de moordenaar van haar vader, een mysterieuze schurk. In 1915 verscheen het vervolg 'The New Exploits of Elaine'. Op je dertigste trouwde je met majoor Wallace McCutcheon (1880 - 1928), een psychisch gewonde veteraan uit de eerste wereldoorlog, een acteur, regisseur en cameraman. Twee jaar later ben je van hem gescheiden en weer twee jaar later maakte je je laatste, Amerikaanse film 'Plunder', waarbij de invallende stuntman, John Stevenson, overleed bij een stunt met een rijdende bus op een verhoogd plateau. Het schokte je diep. De film is geregisseerd door George Brackett Seitz (1888 - 1944). Door je Franse vrienden van Pathe Frères werd je aangetrokken door de artistieke wijk Montparnasse in Parijs. Je laatste films maakte je met Edward Jose (1880 - 1930), een bevriende, Belgische filmregisseur. In 1924 verscheen je voor het laatst in de film 'Terror'. In 1928 pleegde je ex-man Wallace zelfdoding, wat je begreep gezien zijn blijkbaar ongeneeslijke geestespijn, maar wat je desalniettemin veel verdriet deed. Je herinnerde je de tedere intimiteiten. Je was getraumatiseerd door het overlijden van de stuntman John Stevenson en ook al kon je nog veel filmrollen krijgen, je koos ervoor om te spelen in het toneelstuk 'Tu Perds la Boule' op Montmartre. Het bleef bij toneel. In 1925 speelde je in het Londense Lyceum Theatre naast de komiek Max Wall (1908 - 1990), die met zijn creatie van Professor Wallofski vooral John Cleese heeft beïnvloed en dan met name met zijn 'Ministerie van Dwaze Gangen'. De armoedige jeugd heeft je zuinigheid geleerd. Je investeerde in een Parijse nachtclub, een Biarritz resort hotel/casino en een goedlopende stal van volbloed-renpaarden. Je woonde in een modern herenhuis in de Parijse voorstad Passy, waar ooit o.a. Honore de Balzac en Alphonse de Lamartine woonden. Je had ook een villa in Rambouillet, met zijn imposante kasteel en de uitgestrekte bossen, waar veel koninklijken en politici vertoefden. Je kreeg een relatie met de Griekse zakenman Theodore Cossika, die net als jij van reizen hield en je kocht met hem een huis in Caïro. Je reisde met hem door het gehele Midden-Oosten en het Verre Oosten. Terug in Parijs begon je steeds meer alcohol te drinken en drugs te gebruiken om de pijnlijke naweeën van je stuntverleden te stelpen en vanaf 1933 kwam daar na een zenuwinzinking en een ziekenhuisopname een medicijnverslaving bij. De trauma's en de depressies haalden je in en je was de laatste jaren zwaar verdoofd. Je speelde ooit samen met de actrice Florence Annie Bridgwood (1886 - 1938), een Canadese schoonheidskoningin, die door haar derde man mishandeld werd. Haar carrière kelderde, ze had veel rugpijn en ze pleegde zelfdoding door mierengif te eten. Op 4 augustus 1938 overleed je door levercirrose in het American Hospital te Neuilly-sur-Seine. Je hebt jezelf dood gedronken en je bent begraven in de Cimetière de Passy. Theodore erfde je enorme vermogen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

3.8 met 4 stemmen 148



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)