Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In de donkere kamer doodgebloed

(voor Diane Arbus (1923 - 1971))

Je bent geboren als Diane Nemerov op 14 maart 1923 in New York.
Je vader was David Nemerov en je moeder was Gertrude Russek. Je ouders waren Joods en in het bezit van het warenhuis Russek's aan Fifth Avenue. Je bent in rijkdom opgegroeid, want je familie had geen last van de Grote Depressie van de jaren dertig in de vorige eeuw.
Je vader ontpopte zich later tot een kunstschilder en je jongere zus werd beeldhouwster en ontwerpster.
Je oudere broer Howard (1920 - 1991) was een dichter en twee keer de Dichter des Vaderlands. Voor zijn Verzamelde Gedichten won hij de National Book Award for Poetry, de Pulitzer Prize for Poetry en de Bollingen Prize. Hij studeerde aan de Harvard Universiteit. Howard is de vader van de kunsthistoricus Alexander Nemerov (1963, Bennington), die een studie maakt over de artistieke relatie tussen zijn vader en jou.

Je zat op de Fieldston School for Ethical Culture. Sean Taro Ono Lennon (1975, New York), je broer Howard, de schrijfster/actrice Sofia Coppola (1971, New York) en de danseres Ailes Gilmour (1912 - 1993) zaten ook op deze school.
Op je achttiende ben je met je jeugdliefde Allan Arbus (1918, New York) getrouwd, een acteur, die in de televisieserie 'M*A*S*H' de psychiater Sidney Freedman speelde. Met hem begon je in 1946 met een fotografisch reclamebedrijf. Je maakte reclamefoto's voor Glamour, Seventeen, Vogue en Harper's Bazaar. Je kreeg met Allan twee dochters, Doon (3 april 1945), die schrijfster/journaliste werd, en Amy (1954), die fotojournaliste werd. Op je zesendertigste zijn Allan en jij gescheiden, officieel in 1969.

Allan hertrouwde in 1977 met de actrice Mariclare Costello (1936, Peoria) en ze kregen een dochter Arin. Ze speelde o.a. in de serie 'The Waltons'.

Allan en jij moesten in wezen niets van de modewereld hebben en dat bleek wel uit de middelmatigheid van de fotokwaliteit. In 1956 ben je gestopt met je commerciële fotografie-bedrijf.

Al in 1941 bezocht je het atelier van Alfred Stieglitz (1864 - 1946), kunstfotograaf. Je ontdekte toen het werk van o.a. Paul Strand, Bill Brandt, Mathew Brady en vooral Eugène Atget, bekend van het Parijse straatbeeld en een serie foto's van prostituees. Hij leefde samen met de actrice Valentine Delafosse Compagnon. Zijn foto's waren geliefd bij de surrealisten en hij inspireerde Man Ray (1890 - 1976), Andre Derain (1880 - 1954), Matisse, Picasso en jou.
Je bestudeerde met Berenice Abboth (1898 - 1991) de zwart-wit fotografie. Berenice fotografeerde o.a. James Joyce, Jean Cocteau en Eugène Atget, vlak voor zijn overlijden. Je studeerde ook bij Lisette Model (1901 - 1983), die je veel geleerd heeft. Je werkte voor Esquire, Harper's Bazaar en The Sunday Times Magazine. In 1962 werkte je met een twin-lens reflex Rolleifler camera, die de details beter weergaf.
Je ontving een Guggenheim Fellowship en in 1967 had je je eerste grote fototentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst in Manhattan, getiteld 'New Documents'. Er was ook werk van de straatfotograaf Garry Winogrand (1928 - 1984) en van Lee Friedlander (1934) te zien.
Je was een liefhebster van het fotowerk van Arthur Fellig (1899 - 1968), een zwart-wit straatfotograaf. Je fotografeerde dwergen, reuzen, nudisten, transgenders, gehandicapten, circusartiesten en freaks. Je was bevriend met de kunstfotografen Richard Avedon (1923 - 2004) en Marvin Israel (1924 - 1984).

Je had tijdens je leven vaak lange, depressieve perioden, net als je moeder. Door de symptomen van hepatitis werd je depressiviteit extra verzwaard. Op 26 juli 1971 woonde je in de Westbeth Artiesten Gemeenschap, je nam een hoeveelheid barbituraten en schommelend verdween je in de badkuip, waar je met een scheermes je polsen doorsneed. Je was achtenveertig jaar en Marvin heeft je twee dagen daarna gevonden.
Volgens je psycholoog was je schizoïde.
Volgens mij was je doodongelukkig en konden je extreme foto's tenslotte de doem niet doen keren.

In 2006 verscheen de film 'Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus', waarin jij door Nicole Kidman (1967, Honolulu) wordt gespeeld.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 2 stemmen 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)