Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Kwalitatief hoogstaand leven

(voor Maria Guadalupe Villalobos Velez (1908 - 1944))

Je bent geboren op 18 juli 1908 in San Luis Potosi. Je vader Jacobo Villalobos Reyes was een kolonel in het leger van de dictator Porfirio Diaz (1830 - 1915) en je moeder was Josefina Velez. Je drie jongere gezinsleden waren Mercedes, Josefina en Emigdio. Op je dertiende was je nogal impulsief en agressief, wat de eerste tekenen van je bipolaire stoornis waren, maar dat bewustzijn was nog niet echt ingeburgerd. Je ouders stuurden je naar Our Lady of the Lake Monestery in San Antonio. Het is in 1895 opgericht door de Zusters van de Congregatie van de Goddelijke Voorzienigheid, die is opgericht door de heilige priester Jean-Martin Moye (1730 - 1793). Hier heb je vloeiend Engels geleerd.

Op je vijftiende is je vader overleden en heb je het klooster verlaten. Intens verdrietig probeerde je een baan te vinden om je familie bij te staan. Dat lukte en je werkte voor vier dollars per week in een magazijn. Op je zestiende ben je naar Texas verhuisd, waar je optrad in vaudeville shows en je had een job als sales-assistent. Je nam danslessen en op je zeventiende had je debuutoptreden in de komedie 'Ra-ta plan!' in het Teatro Principal te Mexico-City. Je was als vaudeville-ster even beroemd als Prudencia Grifell (1879 - 1970), Mime Derba (1888 - 1953), Maria Conesa (1892 - 1978), Celia Montalvan (1899 - 1958) en Lupe Rivas-Cacho, een wonderschone filmster. De actrice/komiek Fanny Brice (1891 - 1951) heeft je danscarrière in de lift geholpen. Hal Roach, producer/regisseur van Pathe Pictures gaf je een eerste filmrol als Baroness Behr in de lachfilm 'Sailors, Beware!' (1927) met Stan Laurel, Oliver Hardy en de latere presidentsvrouw Barbara Bush (1925, Vlissingen). Na 'What Women Did For Me' (1927) verscheen je als The Moutain Girl in 'The Gaucho' (1927) van F. Richard Jones (1893 - 1930), die overleed door tuberculose. Hij was getrouwd met de kostuumontwerpster Irene Lentz (1900 - 1962), die zelfdoding pleegde door uit een hotelverdieping te springen. Ze had alleen van Gary Cooper gehouden, die in 1961 was overleden. In 'Stand and Deliver' (1928) speelde je een Griekse boerenmeid. In 'Lady of the Pavements' (1929) speelde je naast Jetta Goudal (1891, Amsterdam - 1985). In 'The Wolf Song' speelde je naast Gary Cooper, die daarin helemaal naakt verscheen. In populariteit wedijverde je met de actrices Clara Bow (1905 - 1965) en Dolores del Rio (1905 - 1983). Je beet Dolores en je bespotte haar. Je deed je niet mooier voor dan je was en je zei alles wat er in je opkwam, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dolores, de vrouwelijke Rudolph Valentino (1895 - 1926). Rudolph zou net als Ramón Novarro (1899 - 1968) homosexueel zijn geweest, ondanks zijn lavendel-huwelijken met de lesbische Jean Acker, die o.a. vree met de actrice Alla Nazimova, en Natacha Rambova, die net als Rudolph aan spiritisme deed. Ze was een volgelinge van Madame Blavatsky en George Gurdjieff en ze deed aan seances. Novarro had o.a. een relatie met de avonturier/schrijver Richard Halliburton (1900 - 1939), die in de zee verdronk. Novarro is vermoord door Paul en Tom Ferguson, twee ingehuurde schandknapen, die aasden op een grote hoeveelheid geld, wat er niet was. Ze verstikten hem voor een luttele twintig dollars. Jij speelde met hem in 'Laughing Boy' (1934) van W.S. Van Dijke (1889 - 1943), die zelfdoding verkoos, terwijl hij leed aan kanker en hartproblemen. Jij werd beschuldigd van communistische sympathieën, net als Novarro, Dolores del Rio en James Cagney (1899 - 1986), omdat jullie naar de film 'Que viva Mexico!' van Sergei Eisenstein hadden gekeken. In 1941 speelde je in 'Six Lessons from Madame La Zonge' naast Leon Errol (1881 - 1951), die getrouwd was met Stella Chatelaine. In 1944 speelde je tenslotte in 'Nana', de verfilming van Emile Zola's roman over een negentiende-eeuwse prostituee. Je speelde o.a. naast Luis Alcoriza en Miguel Angel Ferriz.

Je had relaties met John Gilbert, Clark Gable, Charlie Chaplin, Erich Maria Remarque, Errol Flynn, Gary Cooper en Arturo de Córdova, die in 1964 trouwde met de actrice Marga López (1924 - 2005). Cooper had in dezelfde tijd dat hij een affaire met jou had ook een affaire met Marlene Dietrich. Na de bedgeheimen met Cooper trouwde je in 1933 met de atletische Johnny Weissmuller (1904 - 1984), de enige echte Tarzan-vertolker! Tijdens zijn begrafenis is er op zijn verzoek drie keer zijn Tarzan-yell afgespeeld. In 1938 zijn jullie gescheiden en hij trouwde daarna nog drie keer. Je werd zwanger van de acteur Harald Maresch, maar je kon de schande van een buitenechtelijk kind niet verdragen, schermde je deels. Op 14 december 1944 slikte je tachtig Seconal-pillen op een bed omringd door bloemen. De mooiste bloem heb je vergiftigd, waarbij je je onschuldige, ongeboren kind hebt meegenomen, wat extra tragisch is. Had het liever uitgesteld tot na de bevalling. Maar je leed wel degelijk aan manische depressiviteit, een ernstige geestesziekte, die helaas onbehandeld is gebleven, laat staan herkend. Een diepgaande depressie is de ware reden, dat je op je zesendertigste niet meer verder wilde en kon.

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

3.5 met 2 stemmen 508



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)