Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In liefdeloze kringen vergaan

(voor Colleen Maria Applegate (1963 - 1984))

Je bent geboren op 30 mei 1963 in Bellflower, in Californië. Vanaf je tiende groeide je op in het stadje Farmington, in Minnesota. Je studeerde aan de Farmington High School, waar je ook een cheerleader was. Je vader Phil Applegate had een leidinggevende baan bij de Central-Telephone Company in Minnesota. In 1981 studeerde je af. Je werkte als een cassière en als een reparateur bij de telefoonmaatschappij. Op een decemberavond probeerde je met een hoeveelheid slaappillen een einde aan je leven te maken. Je vader en je moeder Karen dachten dat je om aandacht vroeg. Jullie gingen in gezinstherapie, maar daar kwam niet veel uit. Je had een broer en drie zussen.

In maart 1982 had het nieuws over jouw overdosis zich verspreid en je liep weg van huis, samen met je vriend Mike Marcell. Jullie droomden ervan om filmsterren te worden en dus woonden jullie in Los Angeles, waar het echter al moeilijk was om een gewone baan te bemachtigen. Mike zag een advertentie, waarin men nieuwe modellen zocht in het Van Nuys district. Achteraf gezien was die advertentie je doodvonnis. Samen met Mike ontmoette je de baas van het agentschap James Marvin Souter, een handelaar in pornografie, die zich Jim South noemde. Hij werkte samen met de beroemde fotograaf J. Stephen Hicks, die veel voor 'Penthouse' werkte. Hicks vond je zeer jong, naïef, niet hip en anti-Los Angeles, wat in je voordeel werkte, want je verscheen al gauw in 'Hustle' en 'Penthouse'. Jij werd ook gefotografeerd door het Engelse model Suze Randall (1946, Worcestershire), één van de eerste, vrouwelijke porno-regisseurs en porno-fotografen. Ze werkte voor 'Playboy', 'Penthouse' en 'Hustler'. Ze is getrouwd met de geschiedenisschrijver Victor Humphry Knipe (1941, Kimberley). Hun dochter Holly Randall (1978, Hollywood) is ook een erotische fotograaf en ze heeft haar eigen erotische filmmaatschappij. Mike vertrok naar de US Army en hij kapte met jou, terwijl je familie zich voor jou schaamde. Je was alleen op de wereld en je werkte voor de verkeerde mensen.

Als model ontmoette je de porno-producent Bobby Hollander en hij ontdekte jou. Zijn ex-vrouw is de ex-pornoster Gloria Leonard (1940, The Bronx). Bobby gaf je de artiestennaam Shauna Grant. Je speelde bijvoorbeeld in 'Virginia, Suzie Superstar' de zangeres van een rockband. Je verdiende bijna 1500 dollars per dag. Je deed alleen hetero-seksuele scènes, al hebben de meeste, vrouwelijke pornosterren vaak geen problemen met lesbische scènes. Je liet je vervoeren met luxe limousines en je verbleef in eerste klas hotels. Je had je persoonlijke make-up verzorgster, de pornoster Laurie Smith. Je speelde samen met Laurie in o.a. 'The Young Like It Hot' en 'Bad Girls 4'. Laurie was je allerbeste vriendin en jullie gebruikten samen cocaïne. Door je cocaïne-verslaving en een gebrek aan enthousiasme kreeg je moeite met al die oppervlakkige seks-scènes. Sommigen noemden je plagerig 'Applecoke' en je reputatie daalde. In 1983 nam je afscheid van de porno-industrie, nadat je in ruim dertig pornofilms had gespeeld, maar je hield in wezen niet echt van porno.

Via Hollander kreeg je een nieuwe vriend, Jack Ehrlich, een cocaïne-dealer van vierenveertig jaar. Een zeer dubieus vaderfiguur. Jullie woonden in Palm Springs, waar Jack een lederwaren-winkel had, waarin jij als verkoopster werkte. Jack leverde cocaïne aan de rijke mensen in de buurt van jullie woonhuis. Je kreeg ook een relatie met een student uit Minnesota, met wie je graag wilde trouwen. In 1984 werd Jack gearresteerd en kreeg hij vijf jaar gevangenisstraf. Hij ging naar de mannengevangenis in Chino en jij was je cocaïne-paradijs kwijt.

In maart 1984 was je drie keer genomineerd voor de Erotische Film Awards en je zat op de avond van de uitreikingen aan dezelfde tafel, waar de beroemde regisseur Francis Ford Coppola (1939, Detroit) zat. Door hernieuwde euforie zwichtte je voor het meedoen in de porno-film 'Matinee Idol', die in San Francisco werd opgenomen. En ook om je cocaïne-gebruik te kunnen betalen. Je student-vriend vloog naar je toe, maar je was niet op het vliegveld, want je had twee dagen doorgefeest en je was zijn aankomsttijd vergeten. Jack belde je vanuit de gevangenis en hij zei dat de relatie voorbij was en dat je moest verhuizen. Je gaf je nieuwe porno-rol aan Kelly Nichols (1956, Covina) en op 21 maart 1984 heb je jezelf, liggend op het 'liefdesbed' in Palm Springs', doodgeschoten met een 0.22 Long Rifle, die van Jack was. Op 23 maart 1984 ben je in het Desert Hospital officieel overleden. Op 28 maart 1984 was je begrafenisdienst in de St. Michael Church in Farmington. Mensen uit de porno-wereld waren bewust afwezig. Je bent twintig jaar geworden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 februari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 1 stemmen 39



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)