Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Gered door een valse verlosser

(voor Barbara Bates (1925 - 1969))

Je bent geboren op 6 augustus 1925 in Denver.
Je was de oudste van drie dochters. Je vader was de postbediende Arthur W. Bates en je moeder heette Eva.

Tot je dertiende zat je op ballet bij Claire Dane en je was als tiener een mode-model. Je zat op de Lutherse Emmaus Grade School en de North Denver High School.
Je won een plaatselijke schoonheidswedstrijd, wat je twee treinkaarten naar Hollywood opleverde.
In Los Angeles ontmoette je Cecil Coan, publicist van United Artists, die je in contact met de producer Walter Wanger bracht. Via hem kreeg je een rol in 'Salome, Where She Danced'. Je kreeg een contract bij Universal Pictures.

Op je negentiende werd je hoteldebotel verliefd op Cecil Coan, die getrouwd was en vader van drie zonen. Drie dagen na zijn scheiding, op 27 maart 1945, trouwde je met hem. Jij was 19, hij was 45.

Je verscheen op de cover van 'Life' en van 'Yank, The Army Weekly'.
In 1947 kreeg je een contract bij Warner Brothers.
In 'Juni Bride' speelde je met Bette Davis en in 'The Inspector General' met Danny Kaye, met wie je een affaire had. Je weigerde naar New York te gaan om die film met Kaye te promoten, waardoor W.B. je ontsloeg en je bij 20th Century-Fox terecht kwam.
Je speelde Phoebe in 'All About Eve', met Bette Davis en de toen nog onbekende Marilyn Monroe.
Je speelde in 'Cheaper by the Dozen' en in het vervolg daarop 'Beauty's On Their Tones'.
In de komedie 'Let's Make It Legal' speelde je met opnieuw Marilyn Monroe. In de komedie 'The Caddy' speelde je met Dean Martin, Jerry Lewis en Donna Reed.
In 'Rhapsody' speelde je met de 22-jarige Elizabeth Taylor en Vittorio Gassman.
In de misdaadfilm 'House of Secrets' speelde je en in de mysterieuze film 'Town on Trial'.

Je laatste rol in een speelfilm was als Jennifer Fair in de western 'Apache Territory'.

Je kreeg extreme stemmingswisselingen, je werd onzeker over jezelf, je gezondheid kelderde en je verkeerde in een chronische depressie, symptoom van een geestesstoornis als manische depressie of een borderline persoonlijkheidsstoornis.
Je werd na zeven afleveringen van 'It is a Great Life' ontslagen, omdat je grillig gedrag vertoonde door je depressie.
Je ging naar Engeland, waar je twee hoofdrollen speelde, maar ook daar werd je vanwege je emotionele labiliteit ontslagen.

In 1960 keerde je met Cecil terug naar Amerika en je woonde in een appartement in Beverly Hills, maar je hoorde niet echt meer bij de filmwereld.
In 1962 speelde je tenslotte nog in een aflevering van 'The Saint', getiteld 'The Loaded Tourist'. Cecil kreeg de diagnose kanker en je bleef hem van nabij verzorgen, maar je kon de spanning niet aan, waardoor je je polsen hebt doorgesneden. In het Cedars-Sinai Hospital ben je gelukkig hersteld.

In januari 1967 overleed Cecil en je was geheel ingestort, je depressie nam monsterlijke vormen aan en je liep weer met zelfdodingsplannen rond. Je verhuisde naar Denver, waar je werkte als een secretaresse en als een hulpverleenster in een ziekenhuis.
Zo jammer dat je zelf niet om hulp hebt gevraagd. Je had antidepressiva en gesprekstherapie moeten krijgen.

In december 1968 hertrouwde je met je jeugdvriend de sportverslaggever William Reed. Desondanks bleef je depressief en moedeloos.

Op 18 maart 1969 pleegde je zelfdoding in de garage van je moeder door koolmonoxide-vergiftiging.

Je werd drieënveertig jaar. Je moeder vond je op de voorbank van haar Volkswagen. Je was waarschijnlijk zwanger. Je kreeg een pre-natale depressie erbij. Alle levensgeluk deed je enorm veel pijn. Zover was je. Intrieste ziel.
Je bent begraven in Crown Hill Cemetery in Lakewood. Vreselijk verdrietig voor William, die je natuurlijk had willen redden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 juni 2013


Geplaatst in de categorie: idool

3.2 met 4 stemmen 55



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Petra Hermans
Datum:
23 juni 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Andere mensen kunnen mij niet redden.
Ofschoon ik dat lange tijd dacht.
Totdat ik leerde, om mezelf door het leven heen te
vechten...
Het is triest, als iemand niet het levenslot of
kwaliteiten draagt, door problemen te komen.
Tragisch voor de mens, en zeker voor nabestaanden.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)