Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Achter de coulissen diep ongelukkig

(voor Vijayalakshmi Vadlapati (1960 - 1996))

Je bent geboren op 2 december 1960 in Eluru, bekend vanwege de tapijten. Op je achtste ging je van school, omdat je arme ouders dit niet meer konden betalen.
Je indrukwekkende uiterlijk kreeg veel mannelijke aandacht. Op zeer jonge leeftijd werd je door je familie uitgehuwelijkt. Je seksualiteit werd veel te vroeg ontwaakt. Je werd op brute wijze mishandeld door je man en je vuile schoonfamilie. Op een dag vluchtte je naar Madras, waar je bij een tante ging leven.

Je begon met kleine karakterrollen. Je werd ontdekt door de producer Vinu Chakravarthy, die je mentor werd. Zijn vrouw leerde jou Engels en de danskunst. Je werd een volleerd danseres.
Op je achttiende debuteerde je in de film 'Inaye Thedi'. Vanwege je schitterende sexappeal kreeg je rollen als cabaret-danseres en wulpse vamp. Na je rol in 'Vandichakkaram' gaf Vinu jou de actricenaam Silk Smitha. Je figureerde in Tamil, Telugu, Malayalam, Kannada en Hindi films. Je verscheen in ruim 450 films.

Je dans-nummers, soft-erotische scenes en gedurfde presentaties in een film als 'Moondru Mugam', maakte je tot een geliefd sekssymbool in de Zuid-Indiase filmwereld.

Enkele filmcritici en journalisten vonden dat jij een soft-porno actrice was. In je meeste films was je een soft-erotische schoonheid in een krappe bikini, die boeven ramde. Je werd vooral geëerd voor je dappere rollen.

Op je negenentwintigste speelde je de hoofdrol in de soft-pornografische film 'Layanam', die een cultstatus verkreeg en in vele talen is nagesynchroniseerd.
Je bent het meest gerespecteerd door je rol in de Tamil-film 'Moondram Pirai' van Balu Mahendra. Ook met de prachtige actrice Sridevi Kapoor.

Op 23 september 1996 pleegde je zelfdoding via zelfvergiftiging in je woning te Chennai. Je was depressief vanwege financiële tekortkomingen, liefdesverdriet en een alcoholverslaving. Bovendien was je dik geworden, waardoor je geen filmrollen meer kreeg. Je was ooit een rebel en een vechter, maar daar was niets meer van over. Je hanteerde een erotische magie zonder preutsheid, gedurfd en uitnodigend. Je wilde net zo goed als de beroemde actrice Savithri zijn. Je was onverschrokken, open en je wilde volop leven. Van roddels trok je je niets aan. Je had een donker uiterlijk en betoverende ogen. Men noemde je een 'seks sirene'. In de jaren tachtig verdiende je 1000 dollars per dag, wat geen ander gelukt is.

Je woonde samen met een arts, die meerdere keren getrouwd was, en zijn zoon. Dat is niks geworden. Je greep weer naar de fles en er waren geruchten, dat je door producenten werd uitgebuit.
Je carrière kende grotendeels een stijgende lijn, maar je werd ingehaald door nieuwe actrices en je vond je acteerwerk niet van wezenlijk belang. Het lukte je niet om boven je sexy imago uit te stijgen. Je werd zelfs niet meer voor sexy rollen gevraagd, omdat er mooiere actrices voorradig waren, zonder obesitas. Als een overtollig voorwerp werd je gedumpt. Keiharde business.

In 2011 verscheen de film 'The Dirty Picture', gebaseerd op jouw leven, met Vidya Balan, die jou speelde. Geproduceerd door Ekta Kapoor en geregisseerd door Milan Luthria. Je broer maakte bezwaar en hij zei dat jouw familie geen toestemming had gegeven. Om een boete te voorkomen besloten Kapoor en Luthria te beweren, dat de film niets met jou te maken heeft. Laf verraad.

Je werd vijfendertig jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 augustus 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.8 met 6 stemmen 85



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)