Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je laatste vlucht was definitief

(voor Helen Richey (1909 - 1947))

Je bent geboren op 21 november 1909 in McKeesport, Pennsylvania.
Je vader Joseph Burdette Richey was hoofdinspecteur van de scholen in McKeesport, van 1902 tot 1935.
Je moeder was Amy, die je stimuleerde om vlieglessen te nemen, terwijl je vader tegenstribbelde.
Je was de jongste van zes kinderen. In je tienerjaren droeg je een broek en je was erg avontuurlijk.
Op je achttiende vloog je van McKeesport naar Cleveland, zittend op postzakken. Je zag de beroemde, vrouwelijke piloot Ruth Elder en daardoor wilde je ook piloot worden.
Op je twintigste leerde je hoe je een vliegtuig moest besturen en toen je op 28 juni 1930 een bewijs van je volleerde piloot-zijn verkreeg, kreeg je van je vader trots en blij een eigen vliegtuig, geschikt voor vier passagiers, waarmee je aan vliegevenementen meedeed. Je vloog ook in het gezelschap van je Duitse herder.

Op je drieëntwintigste werd je de vliegpartner van de vrouwelijke piloot Frances Marsalis. Het lukte jullie om negen dagen en 22 uren in de lucht te blijven vliegen, terwijl er in de lucht 85 keer werd bijgetankt, wat een enorme klus was. Jullie werden gesponsord door Outdoor Girl cosmetica, wat ook de naam van het vliegtuig was. Jullie stegen op in een kleine eendekker vanaf een vliegveld in Miami en jullie hebben al die tijd boven Miami rondgevlogen, wat gelijk stond aan rond de aardbol vliegen.
Frances overleed later door een vliegtuigongeluk tijdens een vliegrace, die door jou gewonnen werd.
Op je vierentwintigste won je al de Fairchild Trophy.

Na dit wereldrecord kreeg je een baan als piloot bij Central Airlines. Op je vijfentwintigste maakte je jouw eerste vlucht van Washington DC naar Detroit. Hierdoor was je de eerste, vrouwelijke piloot, die werkte voor een commerciële luchtvaartmaatschappij. Bij de vakbond voor piloten werd je afgewezen, omdat je een vrouw was. Deze mannelijke vakbond heeft je systematisch geïntimideerd en keihard gedwongen om je baan op te geven. Puur hatelijk seksisme.
Na tien maanden werd je ontslagen bij Central Airlines, wat in heel Amerika protesten opleverde, o.a. door je vriendin Amelia Earhart.

Je behaalde het wereldrecord van 77 mijl per uur in een klasse C-licht vliegtuig en je behaalde een nieuw hoogterecord van 18000 voet met een lichtgewichtvliegtuig.
Op je dertigste kreeg je het diploma van intensieve piloot-instructeur bij Roosevelt Field in New York en je was de eerste vrouw, die militaire piloten heeft opgeleid. In 1934 won je in Dayton de belangrijkste luchtrace voor vrouwen. Je verdiende nog wat met het doen van luchtshows en met het markeren van luchtroutes.
In 1936 vloog je met Amelia Earhart in de Bendix Trophy Race. Jullie werden vijfde en jullie versloegen meerdere mannelijke teams.

In de tweede wereldoorlog vloog je in Engeland en Amerika van fabrieken naar vliegbasissen, net als Theresa James van Wilkinsburg. Je was lid van Womens Air Service Pilot. Je vloog ook in Spitfires, wat je fantastisch vond. Je vloog in meer dan 27 verschillende vliegtuigen.
In december 1944 ging je terug naar McKeesport maar je kon geen werk als piloot meer vinden, waardoor je jezelf nutteloos en afgewezen voelde. Je zus Lucille merkte dat je gesloten en versomberd was, reeds ontstegen aan het aardse leven.

Op 7 januari 1947 pleegde je zelfdoding in je appartement in Manhattan, New York City. Je nam een overdosis slaappillen, terwijl je op je bed lag. Je werd zevenendertig jaar en je bent begraven in de Versailles Cemetery in McKeesport, terwijl er vier vliegtuigen van Bettis Airfield ererondjes vlogen boven de begraafplaats.
Er is in McKeesport een sportveld naar jou vernoemd, met een bronzen beeltenis van jou.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 december 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.5 met 4 stemmen 42



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)