Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Expressief uit broosheid

(voor Dorothea Maetzel-Johannsen (1886 - 1930))

Je bent geboren op 6 februari 1886 in Lehsahn. Je vader was ambtenaar van de Raad in Lehnsahn en je moeder kwam uit een familie van leraren.
Als kind leed je aan reumatoïde artritis, waardoor je een chronische hartkwaal kreeg. Je was een vroege vogel en je begon dan intens te tekenen en te schilderen.
Op je eenentwintigste begon je in Hamburg een opleiding tot kunstlerares, die je twee jaar later voltooide. Op deze Gewerbeschule für Mädchen kwam je begaafdheid al volop tot uitdrukking. Je kreeg een baan op een school in Schleswig. Daarbij deed je veel vrijwilligerswerk.

Op je vierentwintigste trouwde je met Emil Maetzel, een Hamburgse architect/kunstenaar. Hij leidde de bouw van het centraal station in Hamburg. In 1926 bouwde hij jullie villa in Folk Village, Long Meadows 15, omgeven door 7000 vierkante meter bos. Hij schilderde zijn Afrikaanse beelden en jij hebt hem in 1920 geschilderd. Jullie kregen vier kinderen.

Als getrouwde vrouw mocht je van keizer Wilhelm de Tweede geen betaalde baan hebben, dus moest je ontslag nemen.
Je werd beïnvloed door Paul Cézanne, je schilderde in de open lucht en je gebruikte scherpe lijnen. Je reisde geregeld naar Berlijn en in de eerste wereldoorlog kreeg je les van de schilder Lovis Corinth, getrouwd met de kunstenares Charlotte Berend. Op 'Zelfportret met Charlotte' heeft hij met één hand haar rechterborst vast en met de andere hand heft hij een glas rode wijn.

Na de oorlog had je veel succes en je was samen met Emil een mede-oprichter van de Hamburg Secession, opgericht in 1919 en bestaande uit zo'n 55 schrijvers en architecten.
In 1921 kreeg je in Hamburg je eigen atelier. Je werkte samen met De Nieuwe Zakelijkheid, in 1925 bedacht door de kunsthistoricus Gustav Friedrich Hartlaub. Je maakte in opdracht een muurschildering in de Hamburger Kunsthalle. Op je negenendertigste verbleef je een half jaar in Parijs en Chartres. Je nam nieuwe ideeën mee terug naar Hamburg. Opnieuw van Cézanne en invloeden van het fauvisme.

Je verbeeldde vaak een melancholische emotie, gekoppeld aan een overeenkomstige schilderstijl. In 1929 werkte je in de zomer in Kassel en reisde je daarna naar Visby op Gotland. In 1930 werkte je nog aan een plafondschildering in het Hamburg Planetarium.

Op 8 februari 1930 overleed je na een hartoperatie aan hartfalen in een Hamburgs ziekenhuis. Je werd vierenveertig jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 december 2013


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 6 stemmen 409



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)