Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tot het verweer geen puf meer had

(voor Alice Hastings Bradley Sheldon (1915 - 1987))

Je bent geboren op 24 augustus 1915 in Chicago.
Je vader Herbert Bradley was een advocaat/ontdekkingsreiziger. Je moeder Mary Hastings was een schrijfster van fictie en 35 reisboeken. Zij schreef twee kinderboeken over jou, die jij illustreerde.

Op je vijfde en zesde reisde je met je excentrieke ouders naar Belgisch Congo, waar je vader de berggorilla onderzocht, ten bate van het American Museum of Natural History. Je werkte als grafisch artieste, kunstschilderes en kunstcritica voor de Chicago Sun.

Op je negentiende trouwde je met William Davey, een Princeton-student. Op je vijfentwintigste zijn William en jij gescheiden en ging je terug naar Chicago.
Je zat bij het Women's Army Corps en je werkte bij het Pentagon als vertolker van luchtverkenningsfoto's. Je was majoor en je voelde je een vrije vrouw.

Na de tweede wereldoorlog trouwde je met kolonel Huntington Denton Sheldon. In 1946 verliet je het leger.
Je runde een kippenboerderij in Toms River en op je eenendertigste verscheen je eerste verhaal in The New Yorker. In 1952 werkte je voor de CIA en vijf jaar later studeerde je aan de American University.
In 1967 kreeg je een doctoraat in de Experimentele Psychologie aan de George Washington University.

Je schreef onder het pseudoniem James Tiptree Jr. Je schreef science fiction verhalen en in 1968 verscheen je eerste novelle 'Birth of a Salesman'. Door je thema's kreeg men het vermoeden dat je een vrouw was. Je verzweeg steeds je geslacht.

In 1976 overleed je moeder en je schreef over haar, waarna fans ontdekten dat jij Alice was. De science fiction schrijver Robert Silverberg en de schrijfster Harlan Ellison voelden zich beetgenomen.

Je publiceerde vooral pessimistische, existentialistische verhalenbundels. Je personages ervaren vaak een geestelijke vervreemding en ze eindigen meestal met de dood en uitzichtloosheid. De seksualiteit omschreef je als een bedreigende kracht.
Je beschreef feministische thema's, zoals in een verhaal waarin twee vrouwen aliens verkiezen boven een door mannen gedomineerde aardkloot en mannen zien vrouwen alleen zoals ze hen willen zien, met stereotiepe rollen.

Al in de vroege jaren tachtig had je emotionele problemen, depressies, en deed je pogingen tot zelfdoding. Je was manisch-depressief vanaf je jonge jaren. Je afstandelijke vader had liever een jongen gekregen en je moeder maakte je onzeker. Als kind had je traumatische ervaringen in Afrika, waar je gekruisigde inboorlingen zag en doodgeschoten olifanten, terwijl je op je vijftiende bijna stierf in de woestijn. Bij je Zwitserse kostschool liep je over de spoorlijn, hopend op een trein.
Je kwam seksueel veel tekort en je wilde graag kinderen, maar je was gesteriliseerd. Als kettingrookster leed je aan hart- en vaatziekten.

Op 19 mei 1987 heb je je bijna-blinde, 84-jarige, bedlegerige man in zijn slaap doodgeschoten en daarna jezelf. Je werd eenenzeventig jaar.
Je had hem jaren ervoor beloofd om hem dan uit zijn lijden te verlossen.
Jullie lagen hand in hand in jullie bed in jullie huis in McLean.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 januari 2014


Geplaatst in de categorie: idool

2.5 met 2 stemmen 26



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)