Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Braziliaanse schrijfster van wereldformaat

(voor Chaya Pinkhasovna Lispector (1920 - 1977))

Je bent geboren op 10 december 1920 in Chechelnyk. Je Joodse ouders waren Pinkhas Lispector en Mania Krimgold. Je was de jongste van drie dochters.

Je familie had veel te lijden tijdens de Russische burgeroorlog. Je moeder was verkracht in de pogroms van Oekraïne.
Je oudste zus Elina werd ook een schrijfster.
Jullie wisten naar Roemenië te vluchten en via Hamburg voeren jullie naar Brazilië, waar familie van jullie woonde. Je was nog geen jaar.
Je vader heette voortaan Pedro en je moeder Marieta, Lea heette Elisa, Tania bleef zo heten en jij heette Clarice.
De eerste drie jaar woonde je in Macció. Omdat de gezondheid van je moeder kelderde, verhuisden jullie naar Recife. Je vader had moeite om voldoende geld te verdienen.

Op 21 september 1930 overleed je verlamde moeder, die 42 werd.
Op school leerde je ook Hebreeuws en Jiddisch. Op je elfde ging je naar het Pernambucano Gym. Op je twaalfde las je 'Steppenwolf' van Hermann Hesse, waardoor je schrijfster wilde worden.
Op je veertiende verhuisden jullie naar Rio de Janeiro. Je vader hoopte op beter werk en Joodse mannen voor zijn dochters.
Op je zestiende ging je naar de Law School van de Braziliaanse Universiteit. Op 25 mei 1940 publiceerde je je eerste verhaal 'Triunfo' in het tijdschrift 'Pan'.

Op 26 augustus 1940 overleed je vader door een mislukte operatie aan zijn galblaas. Hij werd 55.
Je werkte als journaliste voor de krant 'A Noite'. Je zag eruit als Marlene Dietrich en je schreef als Virginia Woolf. Je werd hopeloos verliefd op de homofiele schrijver Lúcio Cardoso en later, met meer succes, op de diplomaat Maury Gurgel Valente, met wie je op 12 januari 1943 trouwde.

Op je 23-ste debuteerde je met de revolutionaire roman 'Vlakbij het wilde hart', waarmee je de Gráça Aranha Prize won. Eind juli 1944 vertrok je naar Napels, waar je gewonde soldaten verzorgde. Je ontmoette de dichter Giuseppe Ungaretti en Giorgio de Chirico portretteerde jou. In 1946 verscheen 'De Kroonluchter'. Je verbleef in Bern, wat je een verschrikking vond, vervelend en deprimerend.

Op 10 september 1948 kregen Maury en jij een zoon genaamd Pedro.
'De belegerde stad' verscheen, welk boek minder aansloeg.

In 1952 ging je naar Washington, waar je tot juni 1959 verbleef. Op 10 februari 1953 werd jullie zoon Paulo geboren.
Je had contact met de schrijver Erico Verissimo. Je walgde steeds meer van het diplomatieke milieu en met grote afschuw gaf je etentjes. Je miste je zussen.

In juni 1959 scheidde je van Maury en met je zonen keerde je voorgoed naar Rio terug.
Je had een relatie met de getrouwde dichter Paulo Mendes Campos.
In 1964 verscheen je beroemdste, mystieke roman 'De Passie volgens GH'.

Op 14 september 1966 viel je in slaap met een brandende sigaret, waardoor je zwaar gewond raakte. Je benen hadden ernstige brandwonden en de rest van je leven had je continu pijn en dat vertraagde het schrijfwerk.

Je was columniste voor de krant 'Jornal do Brasil', wat je nog beroemder maakte.
Je deed mee met demonstraties tegen de militaire dictatuur en in 1973 verscheen je meesterwerk 'De stroom van het leven'.

Je laatste roman was 'Het Uur van de Ster'. Kort na de publicatie werd je in een ziekenhuis opgenomen. Je had eierstokkanker en het was niet te opereren.
Op 9 december 1977 ben je op 56-jarige leeftijd overleden.
Je bent begraven op de Joodse begraafplaats van Caju, in Rio de Janeiro.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 februari 2014


Geplaatst in de categorie: idool

2.5 met 2 stemmen 1.089



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)