nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (93)
adel (1)
afscheid (3)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (9)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (971)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (6)
kerstmis (8)
kinderen (19)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (70)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (17)
moraal (18)
muziek (412)
natuur (19)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (44)
psychologie (47)
rampen (5)
reizen (13)
religie (118)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2106):

Hoe je laatste geliefde je fataal werd

(voor Sophia Yakovlevna Parnok (1885 - 1933))

Je bent geboren op 11 augustus 1885 in Taganrog, Alexandrovakaya Straat 62. Je moeder was een arts en je vader een apotheker. Je broer was de dichter/choreograaf Valentin Parnakh. Zijn tweelingzus en jouw zus was Yelizaveta Tarakhovskaya, een dichteres en kinderboekenschrijfster. Op je zesde overleed je moeder en kort daarna hertrouwde je vader. Je studeerde tot je achttiende aan het Keizerin Maria Taganrog meisjes Gymnasium. Je studeerde aan het Conservatorium van Genève, maar door geldgebrek moest je naar je gehate vader terug. Je was namelijk openlijk lesbisch, wat hij sterk afkeurde. Hij probeerde je moedige onafhankelijkheid tegen te houden.

Vanaf je zesde begon je te schrijven en in de laatste twee jaar op het gymnasium schreef je volop over je lesbische seksualiteit en je eerste liefdes. Je poëtische creativiteit was sterk verbonden met je lesbische aard. Je moest opboksen tegen een antilesbische, literaire cultuur. Eind 1904 studeerde je een tijd aan het Sint-Petersburg Conservatorium, maar je vertrok al gauw weer naar Genève. In 1905 reisde je een jaar door Europa, samen met een actrice/minnares. Je schreef het toneelstuk 'De Droom' en in juni 1906 ging je terug naar Taganrog. Om onafhankelijk van je vader te zijn, trouwde je in 1907 met een goede vriend en dichter, Vladimir Volkenstein. Jullie woonden in Sint-Petersburg. Je begon gedichten in tijdschriften te publiceren. Het huwelijk verpeste je creativiteit en je persoonlijke leven.

In januari 1909 zijn Vladimir en jij gescheiden en verhuisde jij naar Moskou, waar je werkte als journaliste, vertaalster, opera librettiste en dichteres. In 1914 kreeg je een liefdesrelatie met de dichteres Marina Tsvetajeva, wat jullie poëzie sterk beïnvloed heeft. Je schreef heel eerlijk en aards over je lesbische verlangens. Binnen jullie relatie was Marina de mannelijke geliefde. Vanaf de late zomer van 1917 verbleef je in Sudak in de Krim, samen met je nieuwe geliefde, de actrice Ljoedmila Erarskaya. Daar schreef je de meesterlijke opera 'Anast', een dramatisch gedicht en libretto voor de componist/dirigent Alexander Spendiarov. Je hebt het opgedragen aan Ljoedmila.

Door de lichamelijke ontberingen in Sudak ging je toch al zwakke gezondheid hard achteruit. Je leed levenslang aan de ziekte van Grave. Toch was je in de Krim geestelijk onrustig en had je een creatieve opbloei. Beschermd door je poëtische, lesbische zuster Sappho en door je intieme, platonische vriendschap met Eugenia Gertsyk begon je met het schrijven van gerijpte, lesbische poëzie. De bundels 'Rozen van Pieria' en 'De Wijnstok' verschenen. Je keerde terug naar Moskou, waar je Olga Tsuberbiller ontmoette. Olga was een wiskundige aan de Universiteit van Moskou. In 1925 kregen jullie een liefdesrelatie, wat tot jouw overlijden duurde.

De Sovjet-censuur vond jouw poëzie 'onwettig', waardoor je na 1928 niet kon publiceren en je door andere dichters werd doodgezwegen, omdat ze je onverbloemde gedichten over de lesbische liefde beschamend vonden. Je bundels 'Muziek' en 'In een lage stem' werden dan ook door niemand besproken. De laatste vijf jaar van je leven deed je vertaalwerk en was je vaak bedlegerig. Je gedichten hield je voortaan voor jezelf en je schreef over je gedwongen onzichtbaarheid in de Russische lyriek. In het najaar van 1931 werden de natuurkundige Nina Vedeneyeva en jij stapelverliefd op elkaar. Deze liefde inspireerde je tot je grootste, lesbische schrijfwerk, de cycli 'Ursa Major' en 'Waardeloze Goederen'. Door de heftigheid van je liefdespassie ging je gezondheid hard bergafwaarts. Op 26 augustus 1933 overleed je aan een hartaanval in een dorp nabij Moskou. Je werd achtenveertig jaar en je bent op de Vvedenskoe begraafplaats in Moskou begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 17-08-2014


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 40 keer bekeken

1/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl