Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een moeder met een afgepakt moederschap

(voor Paula Modersohn-Becker (1876 - 1907))

Je bent geboren op 8 februari 1876 in Dresden-Friedrichstadt.
Op je twaalfde verhuisde je naar Bremen, waar je verder opgroeide. Je was het derde kind van zeven kinderen. Je vader was de zoon van een Russische professor en hij werkte bij de Duitse spoorwegen. Je moeder was aristocratisch en beschaafd en intellectueel opgevoed. Je gezin had veel kunstzinnige contacten.
Na je schoolopleiding woonde je zeven maanden bij een tante in Engeland. Je kreeg privé-lessen en terug in Bremen moest je eerst van je ouders een onderwijsbevoegdheid behalen, voordat je naar de kunstopleiding mocht.

Je moest jezelf namelijk kunnen onderhouden. Van 1893 tot 1895 studeerde je in Bremen voor onderwijzeres en had je privé-schilderlessen. Van 1896 tot 1898 deed je een kunstenaarsopleiding in Berlijn. In 1897 reisde je naar Wenen. Je ging naar Noorwegen en je zat diverse keren voor lange tijd in Parijs, in 1900 voor het eerst.

In 1897 ging je naar de kunstenaarskolonie Worpswede, waar je schilderlessen van Fritz Mackensen kreeg. Je had ook geschilderd bij de Unie van Berlijnse Kunstenaressen. In 1898 verhuisde je naar Worpswede en kreeg je contact met de kunstschilder Friedrich Wilhelm Otto, een mede-oprichter van Worpswede. Otto was geboren in Soest. Hij schilderde landschappen en hij was getrouwd met Helene Schröder.

De andere schilders op Worpswede waren Fritz Mackensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck en Heinrich Vogeler. In 1899 verlieten Modersohn, Overbeck en Vogeler de kolonie, die in 1900 door Rainer Maria Rilke werd bezocht. Je vriendin was de beeldhouwster Clara Westhoff en in 1899 ging je net als Clara naar Parijs en in 1900 studeerde je aan de Academie Colarossi.
In 1900 overleed de vrouw van Modersohn en in 1901 trouwde jij met Otto. Clara kreeg les van Auguste Rodin en in 1901 trouwde zij met Rilke.

In 1903 ging je weer naar Parijs. Jij was ook zeer bevriend met Rilke. Je was beïnvloed door Cezanne, Van Gogh, Gauguin en J.F. Millet. In 1905 maakte je een prachtig portret van Clara en in 1906 één van Rilke.
Je was de eerste schilderes, die vele, naakte vrouwen schilderde. In 1906, tijdens je laatste verblijf in Parijs, maakte je je eerste, naakte zelfportretten, wat een unicum was en tevens je krachtigste bloeiperiode. Otto nam jouw expressionistische kunstvisie aanvankelijk niet serieus en hij zag overal fouten en tekortkomingen. Je was te modern voor hem, maar daar kwam hij later op terug en toen erkende hij in jou zijn meerdere.

Otto en jij groeiden toch uit elkaar en daarom ging jij vaak in je eentje naar Parijs. Volgens jou was de scheiding al een feit en je had een affaire met een bekende, Parijse rokkenjager. Na een jaar alleen in Parijs kwam Otto weer opdagen en waren jullie enkele maanden samen. Otto en jij keerden terug naar Worpswede en jij was zwanger geworden. Je kinderwens ging in vervulling en het huwelijk was gered. Op 2 november 1907 werd jullie dochter Mathilde geboren. Daarna kreeg je een heftige pijn in je benen. De dokter raadde je bedrust aan.

Na achttien dagen, op 21 november 1907, vroeg de dokter jou om op te staan en te bewegen. Maar er zat een embolie in een been en enkele uren na je opstaan zat je met Mathilde in je armen en ben je overleden door een hartinfarct. Je zei nog 'Wat jammer!'.
Je werd eenendertig jaar en je bent begraven in de begraafplaats bij de Zion's kerk in Worpswede. Bernhard Hoetger maakte je grafornament, een topless moeder met een kind, die een appel vast houdt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 oktober 2014


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 812



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)