Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je schilderde de lievevrouwebedstro het liefste naturel

(voor Juliëtte Wytsman (1866 - 1925))

Je bent geboren als Juliëtte Trullemans op 14 juli 1866 in Brussel. Je ouders waren Emanuel Trullemans en Julie Tetelain. Als meisje begon je bloemstukjes te schilderen. Je ging naar de École professionelle Bisschoffsheim in Sint-Joost-ten-Node, een alternatief voor de Academie, waar de historieschilder Henri Hendrickx je tekenleraar was. Je studeerde in de toegepaste kunsten, zoals tekenen, broderie, keramiek en batik. Ook Ketty Hoppe was een leerlinge van Hendrickx. Ketty trouwde in 1894 met de impressionistische schilder Victor Gilsoul.

Jij kreeg privé-lessen van de Gentse kunstschilder Jean Capeinick, die gespecialiseerd was in het schilderen van bloemen, fruit, groenten en tropische planten. Hij maakte een professionele schilderes van jou. Zijn stijl is duidelijk herkenbaar in jouw vroege schilderijen. In 1883 debuteerde je in de Salon van Brussel. In het atelier van Capeinick ontmoette je de kunstschilder Rodolphe Paul Marie Wytsman, op 11 maart 1860 in Dendermonde geboren. Zijn vader was notaris. Later ontmoette je Rodolphe in het zomerse schildersparadijs Knokke.

Op 16 februari 1886 zijn Rodolphe en jij met elkaar getrouwd. Het was een intens huwelijk en Rodolphe was eveneens je leermeester. Jullie schilderden vol passie zonbeschenen landschappen en tableaus met planten en struiken. Jullie stimuleerden elkaar en door het verkoopsucces konden jullie in weelde leven en talloze reizen maken. De reisplekken zijn amper in jullie werk vereeuwigd. Jullie woonden in de Prieelstraat in de Brusselse Leopoldwijk. Op 9 februari 1890 overleed Capeinick op de Verboeckhovenstraat 11 in Schaarbeek. Door zenuw- en oogkwalen kon hij niet meer schilderen. Hij werd 51 jaar.

In 1892 kochten jullie het landgoed 'Les Tournesols' in Linkebeek. Rond het huis was een grote bloementuin en een ongerept landschap, wat vele schilderijen opleverde. In 1893 maakte de beeldhouwer Charles Samuel een marmeren buste van jou. In 1900 verhuisden jullie naar de Keyenveldstraat 39 in Brussel. Jullie hadden een buitenhuis in Terhulpen en jullie waren innig bevriend met de schrijver/kunstcriticus Camille Lemonnier, de beeldhouwer Pierre Charles Van der Stappen en de kunstschilder Emile Claus. Emile woonde met zijn vrouw Charlotte Dufaux in Astene en hij had een levenslange liefdesrelatie met zijn leerlinge Jenny Montigny, die 26 jaar jonger was.

In 1911 werd in Brussel Galerie Lyceum gesticht, door Kitty Gilsoul-Hoppe, Anna Boch, Emma en Alice Ronner, Berthe Art, Louise De Hem, Marie De Bièvre en jij. Je was dol op Monet en Pisarro. Rodolphe was ook de privé-leraar van Maria van Hohenzollern-Sigmaringen, gravin van Vlaanderen, getrouwd met prins Filips van België.

In augustus 1914 gingen Rodolphe en jij naar Rotterdam. Vele Belgische kunstschilders vluchtten naar Nederland, zoals Edith Van Leckwyck, Gustave De Smet en Rik Wouters. Rodolphe en jij organiseerden in de Rotterdamse kunstkring een expositie voor Belgische kunstenaars, o.a. Wouters. Jij schilderde landschappen bij Overschie, Kralingen, Delfshaven, Mook, Bergplaats en Oisterwyk.

Op 11 juli 1916 overleed Rik Wouters in Amsterdam door een pijnlijke oogkanker. Hij werd 33 jaar en zijn weduwe Hélène Duerinckx keerde in 1919 terug naar België. Rodolphe hield een lijkrede tijdens de begrafenis. In 1924 is Rik herbegraven in Watermaal-Bosvoorde. Hélène liet zijn Amsterdamse grafsteen in de tuinmuur van hun vroegere woning inmetselen.

In november 1916 was er een expositie van Belgische Kunst in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Rodolphe zat ook in het inrichtend comité. De jonge, vernieuwende generatie werd geheel achterwege gelaten, op Rik Wouters en Gustave De Smet na. De jonge generatie was woest. Na de oorlog gingen jullie terug naar jullie diepbeminde Linkebeek. Het werden stille jaren. De nieuwe kunststijlen waren niet aan jullie besteed. Op 8 maart 1925 overleed je in de Keyenveldstraat in Elsene. Je werd achtenvijftig jaar. Rodolphe overleed op 2 november 1927 in Linkebeek.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 januari 2015


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 3 stemmen 61



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)