Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

PROVOCEREND NAAKT

Zegel II

De oorsprong van de wereld. Dit is waarschijnlijk het meest provocerend naakt ooit. Het is een werk van Courbet. Deze Franse realistische schilder zag te Omans in Frankrijk het levenslicht. Dit was in 1819. Ruim 58 jaar later overleed deze kunstschilder met als voornaam Gustave op de laatste dag van het jaar 1877 te La Tour-de-Peilz in Zwitserland. Zijn stijl wordt als een voorloper van het impressionisme gezien. l' ORIGINE DU MONDE toont een liggende vrouw met gespreide dijen. De toeschouwer wordt in een onbelemmerde blik met de vrouw, een fascinatie van Courbet(?), haar vulva geconfronteerd. Hoewel hoofd, armen en benen door Courbet niet zijn geschilderd, dus vastgelegd en dus ook niet zijn te bewonderen, werd het doek door een diplomaat die in Parijs werkzaam was, besteld. Deze Turkse tacticus voegde Courbets 'Oorsprong van de wereld' dat hij in 1866 realiseerde en daarmee tegelijkertijd zijn uitdagendste naakt is geworden, aan zijn persoonlijke verzameling zinnenprikkelende schilderijen toe.

Zo vormde 'De Oorsprong' samen met 'Het Turkse bad' van Ingres en 'De slaap', een ander werk van deze Fransoos, een prachtig, naar de mening van de hiervoor genoemde diplomaat, opwindend drieluik, dat ongesluierd zich aan de wereld heeft getoond/laat zien. l' Origine du monde is, zo zou je kunnen zeggen, het atelier...! De werkplaats van een artiest met visie; de ruimte waarin alles werd bedacht, opgezet en uitgevoerd. In elke geval die tweede en derde actie. Het bedenken ontspruit, terwijl je er niet bewust mee bezig hoeft te zijn. Indirect daarentegen speelt er natuurlijk inspiratie in de hoofden van denkers, dichters, schrijvers en auteurs. Zo ook bij Gustave Courbet.

Quotatie Courbet:

'Als ik dood ben, laat het dan gezegd zijn van mij:

Hij behoorde tot geen school, geen kerk, aan geen enkele instelling, geen academie, het minst van al aan een regeling, met uitzondering van het regime van de vrijheid'.

Gustave Courbet was oprichter, belangrijkste schilder en woordvoerder van het Realisme. Een stroming in de 19de-eeuwse beeldende kunst, theater en literatuur. Deze en andere aanhangers van het Realisme hebben zich tegen de afstandelijke stijl van het Classicisme en de overdreven stijl van de Romantiek verzet. De Realisten legden alledaagse gebeurtenissen en ervaringen vast, zoals bijvoorbeeld een groet of ploegende arbeiders op het platteland. De stijl is vergelijkbaar met die van de Romantiek. Dit betekent dan ook veel aardetinten en realistische verhoudingen en kleuren. Niet de geïdealiseerde-, maar de niet-geïdealiseerde werkelijkheid die zich uitte in het vastleggen van bezwete, geharde havenarbeiders, maar ook in het afbeelden van schaam- en okselhaar in naakten. Zie hiervoor het eerder in deze beschouwing genoemde en beschreven 'De oorsprong van de wereld', waarbij de kijker een blik op de Oorsprong wordt gegund die niet van de lucht is...! Zolang het voortbestaan van de vrouw is gegarandeerd!!

Schrijver: Annejan Kuperus, 26 januari 2015


Geplaatst in de categorie: kunst

5.0 met 1 stemmen 561



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
4 februari 2015
Wat prachtig hoe Gabriëla 'L'Origine du Monde' van Gustave Courbet vergelijkt met de aanbidding van de Moedergodin! Hoe wonderschoon hoe erotiek sacraal wordt gemaakt! En dat is het ook! In tegenstelling tot de vele, tegenwoordige seksillusies op internet enzo. Of de brute verkrachtingsscenes van IS-barbaren. Ik ben persoonlijk ook meer een vulva-aanbidder, want de yoni is vredelievender en heiliger dan de agressieve, moorddadige penis, die veelal onschuldige slachtoffers maakt. De Moedergodin is vredelievend en vruchtbaar en ver voor de mannelijke godenverering vele eeuwen langer in gebruik. Al dat moorddadige geschiet in Syrië en omstreken is het gevolg van mannelijke godsdienstverering.
Ik zag in het Goudse museum vele malen het schilderij 'Rode en witte druiven' van Courbet en ik aas er nog steeds op om dat schilderwerk van hem te gappen. Het origineel van 'L'Origine du Monde' heb ik nooit gezien.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
26 januari 2015
Courbet moet begrepen hebben, toen hij dit kunstwerk schilderde, dat alle leven uit een vrouw geboren wordt, dat alles wat leeft uit Moeder Aarde voortkomt, dat iedere oerknal van leven uit een vulva komt. Zijn L'Origine du Monde is, bedoeld of onbedoeld, een eerbetoon aan de Moedergodin.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
26 januari 2015
Ook ik heb een beschouwing aan Gustave Courbet gewijd en ik heb zelfs een prozagedicht voor hem geschreven, dat op Verhalen.nl is gepubliceerd. Ik was ooit ook zeer verguld van zijn schilderij 'L'Origine du Monde', dat inderdaad een zeer appetijtelijke, zwartbehaarde poes weergeeft. Tegenwoordig komt mij dit shockeffect wat gekunsteld over. In de tijd van Courbet bestonden er nog geen haarscherpe pornofilms, maar nu wel en daarom is zijn naaktschilderij geen unicum meer, verre van dat. Gek dat hij de vrijheid een regime noemt, werd hij er soms door onderdrukt? Was het too much voor hem? Was het model voor zijn wereldberoemde naaktschilderij in al haar openbarende glorie toch te verstikkend voor hem? Kon hij die naakte waarheid ergens helemaal niet handelen? Was zijn obsessie tevens een dodelijke draaikolk? Was hij het tegendeel van wat hij beweerde te zijn? Is zijn openheid niet veeleer een mislukte bezwering van datgene, wat hem het meeste angst heeft ingeboezemd? Had hij niet beter nog een eeuw langer kunnen leven om zich te verlustigen aan de opmars van de pornografie, waardoor zijn door ingebeelde angsten beheerste obsessie kon worden opgeheven? Ik wed dat hij daarna de oorsprong van de wereld volop spiritueel zou uitbeelden!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)