Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eva Charlotte Dahlgren - Angel in My Room

Eva Charlotte Dahlgren is geboren op 9 juni 1960 in Umea, Noord-Zweden, naast de rivier de Ume. Ze is naast zangeres ook dichteres/schrijfster.
In 2000 verscheen 'Om een hart te raken. Gedichten 1975 - 1999'.
In 2001 verscheen haar eerste kinderboek 'Lars & Urban, poedel en de sterren', over twee honden.
In 2003 verscheen 'Het geheim van tante Los', in 2004 'Puppies nemen het over', in 2005 'Hoe men een boom benadert' en in 2007 'Tante en hagedis'.

In 1978 verscheen Eva in het tv-programma 'Zweeds tijdschrift', waarna ze werd binnengehaald door de muziekproducent Bruno Glenmark, die samen met zijn vrouw, de zangeres Ann-Louise Hanson, het platenlabel Glen Disc runde.
In 1978 verscheen haar debuutalbum 'Is er iemand die er om geeft?'.
In 1979 werd ze derde bij het Melodifestivalen met 'Als ik een lied schrijf'.
In 1980 deed ze ook mee en werd ze vierde met 'Ik geef niet op'. In datzelfde jaar verscheen het album 'Eva Dahlgren', met 'St. Bridget', in 1981 'In het vooruitzicht', met 'Kijk naar mij', een protestlied tegen pornografie.

In 1982 verscheen 'Tvillingsjäl' en in 1984 'Een raam aan de straatkant', met het succesnummer 'Guldgrävarsang'.
In 1987 verscheen 'Jong en Trots', met 'Uitgekleed tot mijn naaktheid'.
In 1987 deed ze mee met een concerttournee door Zweden, getiteld 'Rock in het hele land', samen met Roxette (Marie Fredriksson en Per Gessle), de popgroep Ratata en de popzanger/gitarist Hans Thomas Eriksson.
In 1989 verscheen 'Free World 1989', met 'Ängeln i rummet' (Angel in My Room) en 'De Zon kussend', een duet met Sanne Salomonsen.
In 1991 verscheen 'Het hart van een gebleekte blondine', wat een groot succes was. Het is een melancholisch album en de Engelstalige versie bevat 'Angel in My Room'.

In 1991 won ze de Grammy Award in vijf categorieën. In totaal won ze negen Grammy Awards en drie Rock Bears. In 1996 kreeg ze de Stad Stockholm Bellman Prijs.
In Finland is ze één van de meest populaire, Zweedse zangeressen. Ze is één van de meest bekroonde, hedendaagse, Zweedse kunstenaars.

In 1995 verscheen 'Ik wil mijn geliefde uit het wild zien komen'.
In 1996 werd Eva de officiële partner van Efva Catherine Attling (Stockholm, 1952), voorheen danseres, mode-model en zangeres, nu ontwerpster. Efva was eerder getrouwd met de zanger Diamond Rio, van 1985 tot 1995, en ze kregen twee zonen.

In 1999 verscheen 'Lai Lai'. Samen met Mija en Gretel Folkesson vormde Eva in 2000 de band Duddaboys. In 2003 verscheen hun album 'Lost Peoples', maar door gebrek aan succes ging de band daarna snel uit elkaar.
In 2005 verscheen 'Sneeuw' en in 2007 'Petroleum en zeewier'.

Op 15 november 2009 zijn Eva en Efva in Hotel Rival in Stockholm getrouwd. Madonna draagt Efva's sieraden en in 2011 opende ze een winkel in New York. Efva's atelier is in de Stockholmse wijk Södermalm en ze heeft diverse winkels in Zweden. Ze ontwerpt ook brillen en wijnglazen. Ze heeft tevens het nieuwe Grammy Award beeldje ontworpen. Op 6 mei 2013 waren Eva en Efva bij de opening van het ABBA-museum in Stockholm. Ze staan samen met Björn Ulvaeus op de foto, die al bijna zeventig is.

Eva zong op de begrafenis van de in Stockholm vermoorde Anna Lindh, minister van Buitenlandse Zaken. Eva zong 'Ängeln i Rummet' op zeer gevoelige wijze.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=V1Xxh8WUErE

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 maart 2015


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)