Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Door je geestesziekte was het dubbele prestatie

(voor Jozef Van Ruyssevelt (1941 - 1985))

Je bent geboren op 25 mei 1941 in Bazel, Oost-Vlaanderen. Je studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar je Schilderkunst en Grafiek volgde. Je kreeg les van Antoon Marsboom, René de Coninck en Jos Hendrickx. In 1965 werd je daar laureaat van het Hoger Instituut. Op de Antwerpse Academie werd je bevriend met de schilder/graficus/glazenier Jos Hendrickx. In 1966 ontmoette je May Suykerbuyk, met wie je datzelfde jaar bent getrouwd.

Jullie woonden in een pittoresk landhuis in Essen. Bijna al jouw schilderijen zijn in en om je romantische landhuis voltooid. Het huis zat vol rommelige en gezellige kamers. Je leven werd vooral bepaald door de schilderkunst en de muziek. Je was op en top kunstschilder. Je leefde in je atelier en in je muziekkamer, waar je soms met vrienden van klassieke kamermuziek genoot. Je hield van de intimiteit van de overzichtelijkheid. Je maakte 130 etsen. De etsplaten bevinden zich nu in het Plantin-Moretus Museum in Antwerpen.

Je zocht voortdurend naar de essentie van de verschijnselen, naar de diepere werkelijkheden. Je zocht de metafysische waarheden met een gehaast elan. Anderzijds creëerde je roerloze stillevens, die bruisen van levendige intensiteit. Je maakte ook gouaches, pastels, aquarellen, collages, kunstfoto's en tekeningen. In 1970 was er een grote expositie in Bergen op Zoom. In 1971 overleed Jos Hendrickx. Je volgde hem op als leraar van de Antwerpse Academie. Tussen 1975 en 1983 was je creativiteit op zijn hoogst. Je maakte ruim duizend schilderijen. Je exposeerde internationaal en je kreeg diverse onderscheidingen, o.a. de Provinciale Prijs voor Plastische Kunst, de Camille Huysmansprijs en de André Toetenelprijs.

In 1978 schilderde je 'May bij het venster' en in 1980 'De piano'. Je was beïnvloed door Giorgio Morandi en Marcel Duchateau, een alchemie-liefhebber. Je reisde door Frankrijk en Schotland. Je was verliefd op glas- en aardewerk. Je verbeeldde een uitzonderlijke wereld in een rijke kleurschakering. Je stemmingsvolle schilderijen hebben een aangename atmosfeer. Je werkte spontaan en subtiel esthetisch. Je was verzot op lichtval, kleurenharmonie en compositie. Geen onderwerp was je te min, zoals een keukentafel en een schouw. Je werkte met een manische kleurenexplosie, net als Henri Matisse en Rik Wouters. Ondanks je kleurenpracht was je vaak zwaar depressief.

Je was manisch-depressief, wat je onstuitbare werklust verklaart. Je exposeerde o.a. in Polen en Joegoslavië. Je wilde het licht grijpen en vasthouden, erin opgaan, net als Van Gogh, die ook manisch-depressief was. Op 20 maart 1985, op een kille winterochtend, ben je in Kalmthout voor een trein gesprongen. Je werd drieënveertig jaar.

May schonk 130 etsen aan het Rijksmuseum in Amsterdam. In 2006, 2008 en 2010 waren er exposities in De Rietlanden in Amsterdam. In 2007 in Museum Henriëtte Polak in Zutphen. Je schilderijen hangen o.a. in het Koninklijke Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, het Rijksmuseum in Amsterdam en de Fondation Custodia in Parijs. In 2012 was er een expositie in Museum De Wieger in Deurne. Je werk is ook te bewonderen in je landhuis in Essen, waar je twintig jaar met grote liefde hebt gewoond. Een extra bijzondere locatie. De contactpersoon is May Van Ruyssevelt. Maximaal acht personen per keer.

Schrijver: Joanan Rutgers, 8 mei 2015


Geplaatst in de categorie: idool

4.6 met 5 stemmen 141



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
8 mei 2015
"Je wilde het licht grijpen en vasthouden, erin opgaan". Ja, zo voelt het. Mooi beschreven.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)