Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Blauw Naakt

(Gouache geschilderde papier cut-outs)

Zónder haar verloren te hebben, zou ik zeer zeker als winnaar uit de bus zijn gekomen. Met mijn winst nu ben ik gelukkiger en tevens evenwichtiger. Weliswaar in een andere licht, maar geenszins minder oprecht. Zij houdt mij gaande. Zowel in letterlijke als in de figuurlijke zin van het woord.

WIJ ZWIERVEN ONDER EEN SPIEGEL VAN TRILLEND LICHT

Haar bruine huid zorgde er sowieso voor dat zij veel beter met deze warmte kon omgaan dan ik; de pareltjes op mijn voorhoofd stroomden onafgebroken, terwijl zij afwisselend zong en sprak alsof de tijd, haar tijd, aan het afronden was. De cashewnoten uit Quilon, dat tegenwoordig Kollam heet, deden ons goed smaken.

DE PARKIET EN DE MEERMIN, een werk van Matisse, ging geenszins geruisloos aan ons voorbij. Matisse zijn kleuren inspireren, terwijl de parkiet een deuntje fluit en de meermin, met mínder om haar lijf, liefhebbers in het Stedelijk doet komen.
Het eerste schilderij van Matisse, 1869-1954, dat voor een openbare collectie is overgenomen, is STILLEVEN MET GERANIUMS uit het jaar 1910. Matisse was net veertiger. Dit olieverf op canvas-schilderij hangt in München en moet NIET met dit werk in enkelvoud worden verward dat in Chicago is te bewonderen. Matisse staat bekend als de meest vreemde Fauvist die felle, nauwelijks gemengde kleuren gebruikte aan het begin van de Moderne Kunst. Op Corsica leert Matisse de zuidelijke helle kleuren kennen.

Matisse zijn levenswerk begon met LEVENSVREUGDE. Dit is een karakteristiek schilderij voor het Fauvisme; fauve staat voor wild beest, de Franse vorm van Expressionisme, begin twintigste eeuw. Een kunststroming waarbij de krachtige uitdrukking van emoties van de kunstenaar voorop staat. Heel vaak werd deze affectie zowel in figuratief als abstract werk geuit. Heftige emoties van gewaagde deformaties van de werkelijkheid. Niet alleen in vorm, maar ook in kleur, waren aan Matisse wel besteed. Duidelijk door Gauguin beïnvloed, is er van vlakke verfzones en golvende, primitieve contouren sprake. Typische kenmerken van revolutionaire, extreme vereenvoudiging. Matisse zijn LEVENSVREUGDE zet zich in alles af tegen conventionele, dus traditionele schilderkunst, tegen perspectief, CHIAROSCURO en tegen de illusie.

CHIAROSCURO is synoniem voor clair-obscure. Licht-donker, een methode aanduidend, waarbij de vorm voornamelijk door het gebruik van licht en schaduw wordt gesuggereerd. Het is een profaan toneel. Een wereldlijk drinkgelag. Een bacchanaal waarmee Matisse naar eigen zeggen vreugde wil(de) oproepen. Hoewel fysiek iedereen aanwezig is, is met ieder gedronken uur de geest in meer of mindere mate geslonken. In latere schilderijen, na De Levensvreugde ontstaan, zoals zowel DE DANS als BLAUW NAAKT (Herinnering aan Biskra) en BLAUW NAAKT I t/m IV worden dus immer elementen uit het oerdoek, DE LEVENSVREUGDE, teruggevonden.

Periodes van louter abstract werk werden met realistische producties afgewisseld. Nadat Matisse in een rolstoel terecht was gekomen, ontstond zijn minstens zo beroemde knipwerk; uit geverfd papier realiseerde Matisse al knippend de mooiste vormen. Creaties ontsproten zich, ondanks zijn ziekte, rechtstreeks uit zijn brein. Als zoon van een graan- en verfhandelaar zag Matisse op de laatste dag van het jaar 1869 in het Franse plaatsje Le Cateau Cambrésis het levenslicht.

Zijn licht zal ondanks zijn heengaan tot in eeuwigheid branden...!

Schrijver: Annejan Kuperus, 30 juli 2015


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

4.0 met 1 stemmen 204



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)