Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Orchestral Manoeuvres in the Dark - Joan of Arc (Maid Of Orleans)

Orchestral Manoeuvres in the Dark is een synthpop-groep, die in 1978 in Liverpool is opgericht door Andy McCluskey en Paul Humphreys. Andy is geboren op 24 juni 1959 in Heswall. Zijn vader was parttime-ingenieur bij Shell Oil en om bij te verdienen repareerde hij auto's. Andy ontmoette Paul in de Great Meols Primary School. Andy was 16 en Paul was 15, toen zij in de achterkamer van het huis van Paul's moeder op synthesizers speelden. Andy zat ook op de Calday Grange Grammar School in West Kirby.

Andy en Paul speelden in diverse bands, o.a. Hitlerz Underpantz. In 1977 zaten ze in The Id, met Andy's vriendin Julia Kneale als zangeres. Andy was nog korte tijd de zanger van Dalek I Love You. Andy is frontzanger, songwriter en basgitarist. Paul bespeelt keyboards en zingt ook. De drummer Malcolm Holmes en de musicus/kunstschilder Martin Cooper kwamen bij de band. Ze waren beïnvloed door de elektronische muziek van Kraftwerk en Brian Eno.

In oktober 1978 was het eerste optreden van OMD in Club Eric in Liverpool. Hun debuutsingle was 'Electricity' en op 22 februari 1980 verscheen hun titelloze debuutalbum, met 'The Messerschmitt Twins', 'Julia's Song' en 'Messages'. In oktober 1980 verscheen 'Organisation', met 'Enola Gay', een anti-oorlogslied, gericht tegen de eerste atoombom Little Boy, die op Hirishima viel. Enola Gay was de moeder van de piloot Paul Tibbets. Ten onrechte werd de band door de achternaam Gay als homoseksueel gezien en afgewezen. Op 4 augustus 1981 verscheen de succesvolle song 'Souvenir'.

Op 8 november 1981 verscheen het derde album 'Architecture & Morality', met het voortreffelijke en intens ontroerende 'Joan of Arc (Maid Of Orleans)', over de Franse heilige en heldin Jeanne d'Arc, die op haar negentiende tot de brandstapel werd veroordeeld, ten onrechte beschuldigd van ketterij, in de gevangenis beestachtig verkracht en wel zeker gedood omwille van haar lesbische inborst, want ze droeg mannelijke kleding en ze had kort haar. Men probeerde haar later schizofreen te verklaren, maar dat was ronduit belachelijk en stupide denigrerend. Ze werd op 16 mei 1920 door paus Benedictus de Vijftiende heilig verklaard.

In 1983 verscheen 'Dazzle Ships', in 1984 'Junk Culture', met 'Talking Loud and Clear' en 'Tesla Girls'. In 1985 verscheen 'Crush', met 'So in Love' en 'Secret'. In 1986 verscheen 'The Pacific Age', met '(Forever) Live and Die'. In 1993 verscheen 'Liberator', met 'Christine'. In 1996 verscheen 'Universal', met 'Walking on the Milky Way' en 'New Head'. In 1997 heeft Andy de damesgroep Atomic Kitten opgericht, met Elizabeth McClamon, Kerry Katona en Heidi India Range. In 1999 werd Heidi vervangen door Natasha Hamilton.

Pas in 2010 verscheen het elfde album 'History of Modern', met 'If You Want It', 'Sister Mary Says' en 'The Rightside?'. Op 5 april 2013 verscheen het twaalfde album 'English Electric', met 'Metroland', 'Helene of Troy', 'Kissing the Machine' en 'Stay with Me'. Andy was getrouwd met de Amerikaanse Toni en zij kregen kinderen. Na de scheiding ging Toni met de kinderen terug naar San Diego. Paul trouwde begin jaren tachtig met Maureen en hun dochter heet Madeline. In de jaren negentig zijn Maureen en Paul gescheiden. Paul hertrouwde met de Duitse zangeres Claudia Brücken van de band Propaganda. In maart 2013 zijn Claudia en Paul gescheiden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

3.5 met 2 stemmen 73



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
9 augustus 2015
Er zitten twee kanten aan het verhaal, Joanan, en de balans is in deze de wijsheid.
Het moet inderdaad niet zo zijn dat alle vrouwen rambo's worden, net zomin als dat het de bedoeling is dat alle mannen zachte mietjes moeten zijn.
Waar het om gaat is dat er een wereldwijde feminisering dient plaats te vinden met een opwaardering/herwaardering van waarden als liefde en zorgzaamheid.

Dit betekent dat regeringen en bedrijven in hun beleid en aanpak deze liefdevolle yin waarden dienen te vinden en uit te dragen, zonder echter de yang waarden, als bescherming en daadkracht, te verliezen. Want yin zonder yang is onbalans.
Hetzelfde geldt voor mannen op individueel niveau, ook die dienen hun yinkracht te vinden in zichzelf en deze uit te dragen, zonder echter hun yangkracht te verliezen, want de ware kracht zit altijd in de balans.
Voor vrouwen betekent dit dat ze hun yangkracht dienen te vinden, zonder hun yinkracht te verliezen, hetzelfde verhaal dus in spiegelbeeld.
Het voorgaande betekent dat mannen zorgzamer worden, maar wel hun assertiviteit behouden, en dat vrouwen assertiever worden, maar wel hun zorgzaamheid behouden.

Door te stellen dat vrouwen niet mannen als voorbeeld moeten nemen, zit je voor de helft goed. Maar als je zegt dat ze alleen op hun yinkracht moeten vertrouwen, dan vergeet je de andere helft van het verhaal, en houdt je - ongetwijfeld onbedoeld - vrouwen gevangen in de solo yin rol die hun de laatste tweeduizend jaar is opgedrongen.
Waar we naar terug moeten is inderdaad het voorbeeld van de Moedergodin van duizenden jaren geleden. Maar vergeet niet dat die niet alleen liefdevol en zorgzaam is, maar ook assertief, beschermend en daadkrachtig! Een Moedergodin verdedigt zichzelf en haar kinderen!

Het probleem voor vrouwen is nu juist dat ze hun yangkrachten eeuwenlang niet meer mochten manifesteren, waardoor ze gemakkelijk in de slachtofferol terecht kwamen.
En het probleem met mannen is dat ze hun yinkrachten zijn vergeten, en daarmee, net als vrouwen, ook in onbalans zijn geraakt, en met hun alle door mannen gedomineerde regeringen wereldwijd.

En waar het kleren betreft: ja, vrouwenkleren kunnen mooi zijn, maar in een broek kun je sneller rennen, vrijer bewegen en - zo nodig - beter in een kruis trappen!
Ja, ik weet het, in de door jou gedroomde liefdevolle wereld is dat theoretisch niet meer nodig. Maar ik ben een realist die met beide benen op de grond staat, en het 'Imagine' van Lennon is nog ver weg, zo niet een utopie waar we alleen naar kunnen verlangen en streven het zo dicht mogelijk te benaderen.
Maar zelfs dan is en blijft het van letterlijk levensbelang dat meisjes en vrouwen weten hoe zichzelf te beschermen en verdedigen.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
8 augustus 2015
Een mooie, integere reactie, wijze Gabriëla! Nee, dat Joan lesbisch zou zijn, heb je inderdaad nergens anders gelezen, maar als eerste bij mij. Ze was absoluut geen heks, de grootste reden, waarom roomse tirannen onschuldige natuurgenezeressen vermoordden. De hypocriete houding van de roomse traditie jegens homoseksualiteit is de hoofdreden van mijn conclusie. Overigens zijn de meeste, religieuze organisaties fel tegen homoseksualiteit, wat te denken geeft, want ze doen er stiekem net zoveel aan. In een land als Iran worden homoseksuelen nog dagelijks opgehangen. Joan was vooral anders dan de gematigde standaardmensen en dat konden ze niet verkroppen. Ze moest boeten voor haar originaliteit. De achterlijke kuddedieren hebben haar gewetenloos vertrapt. Mooi hoe je openbaart, dat vrouwen in mannenkleren meer macht willen, ik zal er aan denken als ik weer wat malse vrouwenbillen in strakke jeans voorbij zie gaan. Natuurlijk zijn er vele variaties mogelijk en is mijn beeld over lesbische vrouwen globaal gezien, maar je moet wat om de discriminatie van lesbische vrouwen te bewijzen. De hoofdreden is de intense haat van de kerkistische organisaties jegens anders-geaarden en anders-denkenden. Hen bestrijd ik met al mijn kunnen. Ik haat hun geïndoctrineerde kortzichtigheid en barbaarse killersmentaliteit. By the way, ik vind een heteroseksuele vrouw met kort haar ook erg sexy, net als een lesbische vrouw met lang haar. Ik ben trouwens een voorstander van zoveel mogelijk haar, ook okselhaar! Tip: kleed je niet als de mannen, maar blijf vooral jezelf en supervrouwelijk mét womenpower! De ware kracht van de vrouw zit diep in de oerkrachten van de vrouw zelf!... Bovendien hebben de mannen hun macht op verschrikkellijke manieren en talloos verkeerd gebruikt. De oorlogszuchtige, aardeverkrachtende, inhumane, geldbeluste, vrouwonvriendelijke, iedereen en alles uitbuitende, concurrentiestrijdvergrotende, ziekelijk egoïstische, vervuilend gemakzuchtige, alle schoonheid om zeep helpende mannenmacho's zijn het slechtste voorbeeld wat je kunt bedenken. Ik geloof liever in de zorgzame, vruchtbare, liefdevolle, duurzame, geweldloze Moedergodin!...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
7 augustus 2015
Een mooie video van een song die ik me nog goed herinneren kan. Over een legende die we allemaal kennen. Ik zat op een school die het Jeanne d'Arc Lyceum heette, gesitueerd aan de Grote Gracht in Maastricht. De school bestaat nu niet meer onder die naam, en ook niet op dat adres, maar is opgegaan in het huidige Porta Mosana College. We hebben de figuur van Jeanne d'Arc allemaal als archetype in ons collectief onbewuste. Bij mij komt ze nogal eens naar buiten. Dan doe ik weer iets 'heldhaftigs' wat me duur komt te staan, en dan zeg ik tegen mezelf: "Als je Jeanne d'Arc speelt, dan komt die brandstapel er vaak achteraan". Soms denk ik wel eens dat de naam van de school haar figuur wat vaker in mijn leven brengt. Misschien is dat met jouw naam ook wel zo. Ik zie je regelmatig op je paard springen!

Overigens heb ik nooit ergens gelezen dat Joan/Jeanne lesbisch zou zijn. Mannenkleren dragen, dat deed ik ook in mijn tienertijd, pikte ik de truien en hemden van mijn pa. Ik denk nu achteraf dat het meer te maken had met dat je als meisje/vrouw bewust of onbewust weet dat mannen/jongens meer macht hebben. Ik denk dat dit wellicht ook bij Joan de reden kan zijn geweest. Ik ken mannen die op vrouwen met kort haar vallen, vrouwen met kort haar die op mannen vallen, en lesbische vrouwen met lang haar, dus ik denk dat je conclusie niet 1 op 1 toepasbaar is.

"Enola Gay, is mother proud of little boy today
Ah-ha this kiss you give, it's never ever going to fade away"

Dat zo'n goed geschreven lied geen voet aan de grond heeft gekregen, is onbegrijpelijk. Je zult de moeder maar zijn van Tibbets, en een vliegtuig naar je vernoemd krijgen dat verantwoordelijk is voor de grootste hel op aarde ooit. Hij is overigens 92 jaar geworden en wilde geen begrafenis of grafsteen uit angst dat het een plek zou worden voor protest. Dan heb je 250.000 mensen gedood met een bom en dan ben je na je dood bang. Bang voor protest.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)