Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De volmaakte schoonheid van onvolmaaktheid

(voor Aleah Chapin)

Aleah Chapin is geboren op 11 maart 1986 in Seattle. Ze is opgegroeid op Whidbey Island, 48 kilometer ten noorden van Seattle, Washington. Aleah studeerde aan het Cornish College of the Arts in Seattle, in 1914 opgericht door de pianiste/zangdocente Nellie Cornish, beïnvloed door de Italiaanse pedagoge Maria Montessori. Hier kreeg ze o.a. les van de professor Ruth Marie Tomlinson, die haar fantastisch, moedig en leergierig vond. Voor haar Masters studeerde ze af aan de New York Academy of Art aan 111 Franklin Street, Manhattan. Deze school is in 1980 opgericht door kunstenaars, wetenschappers en patroons van de kunsten, o.a. Andy Warhol, Stuart Pivar, Dennis Smith en Russell Wilkinson. In 2013 werd ze een postdoctorale fellow van de academie.

Tijdens het afronden van haar postdoctorale opleiding exposeerde ze in 2012 in de Londense National Portrait Gallery, ooit geopend in 1856, met als eerste aanwinst een portret van William Shakespeare uit begin 1600, geschonken door de hertogen van Chandos. Aleah exposeerde bij de jaarlijkse BP Portrait Award en ze won deze belangrijke prijs, die haar 29000 Engelse pond opleverde. Ze won van 2100 internationale inzendingen met haar schilderij 'Aunt', de afbeelding van een naakte vrouw van middelbare leeftijd. Dit winnende schilderij is toegevoegd aan de collectie van de National Gallery's. Aleah was de eerste, vrouwelijke, Amerikaanse kunstenares, die deze prijs heeft gewonnen.

Aleah schilderde een reeks naaktportretten van vrouwen uit haar omgeving, die zij 'tantes' noemt. Ze schildert met olieverf en met behulp van foto's van haar onderwerpen. Ze is o.a. beïnvloed door Andrew Newell Wyeth, een realistische schilder, en Jenny Saville, die naakte vrouwen uitvergroot schilderde en met Lucien Freud, Peter Paul Rubens en Diego Velasquez wordt vergeleken. Jenny schilderde ook veel transgender mensen.

In januari en februari 2013 had Aleah haar eerste solo-expositie 'Aunties Project' in de Flowers Gallery in Chelsea, Londen. De kunstjournalist van de Huffington Post noemde haar werk technisch okay, duidelijk door de New York Academy of Art geschoold en gekenmerkt door naakte, oudere vrouwen, waarbij de leeftijd en de wonden een verhaal vertellen. Het schilderij 'Steps', waarop vier 'tantes' elkaar stevig vasthouden, omschreef hij als 'een cartoonesk zelfvertrouwen'. Net als bij Jenny Saville doen de vrouwen denken aan de mollige vrouwen van Rubens. Aleah schildert haar modellen ook sterk uitvergroot.

Aleah schildert bijna altijd de oudere vrouwen van Whidbey Island, die ze steevast poedelnaakt schildert. Ze probeert de onzichtbare, geestelijke werelden vast te leggen. Zo komt ze dichter bij de doorleefde vrouwen, die haar hebben opgevoed en die dankzij hun opmerkelijke poseerwerk Aleah een grote dienst hebben bewezen. Ze bestudeerde rimpels, tatoeages, mastectomie littekens, haarfijn schaamhaar, zogende borsten en slappe, mooi op de buik hangende borsten. Ze is geobsedeerd door de lichamelijke verouderingsprocessen.

Aleah Chapin schildert graag de onvolkomen realiteit van naakte lichamen, ook uit protest jegens de alom opgedrongen ideaalbeelden over met name de vrouwen, wat veel vrouwen onterecht ongelukkig maakt. Overigens schilderde ze inmiddels ook jonge vrouwen, zwangere vrouwen en vrouwen met kinderen. Ze zegt: 'Voor mij gaat het over het vinden van de schoonheid in elke imperfectie!'. Ze is ook van plan om mannelijke naakten te gaan schilderen. Ze is nu al een grote kunstschilderes en ze is pas negenentwintig.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

3.5 met 2 stemmen 66



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)