Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Iron Maiden - Passchendale

Iron Maiden is een Engelse heavy metal band, die in 1975 in Leyton, Oost-Londen, is opgericht door de basist/songwriter Steve Harris. De bandnaam verwijst naar een foltertuig, een ijzeren kist met pinnen aan de binnenkant, die kon dichtklappen. Hun unieke stijl wordt gekenmerkt door galopperende ritmes, meerstemmige gitaarmelodieën, overheersende bas en complexe, lange gitaarsolo's.

Stephen Percy Harris is geboren op 12 maart 1956 in Leytonstone. Hij is beïnvloed door Geddy Lee van Rush, John Entwistle van The Who en Chris Squire van Yes. De gitarist is Dave Murray en de eerste zanger was Paul Day, die in 1977 door Dennis Wilcock vervangen werd en hij werd al snel vervangen door Paul Di'Anno. Paul bleef tot 1981 en door zijn drank- en drugsgebuik werd hij door Bruce Dickinson vervangen. Bruce verliet de band van 1993 tot 1999. Bruce is geboren op 7 augustus 1958 in Worksop.

Hun bandmascotte heet Eddie en is bedacht door Derek Riggs. De zanger Dennis Wilcock heeft er model voor gestaan, want hij stond namelijk vaak geschminkt op de KISS-manier en met nepbloed op het podium. Eddie heeft door de jaren heen diverse veranderingen doorstaan. Bij een concert in Duitsland hebben de bandleden Eddie gewelddadig kapot gemaakt.

Op 14 april 1980 verscheen het debuutalbum 'Iron Maiden', met 'Remember Tomorrow' en 'Strange World'. Paul was de zanger, Clive Burre de drummer en Dennis Stratten de extra gitarist. Op 5 oktober 1980 speelden ze voor het eerst in Nederland als het voorprogramma van KISS. Dennis werd vervangen door Adrian Smith en in 1981 verscheen 'Killers'. In 1982 verscheen 'The Number of the Beast', met Bruce als zanger. Clive Burr is in 1982 door de drummer Nicko McBrain vervangen. Clive leed aan multiple sclerose en hij overleed in 2013, 56 jaar. Blaze Bayley werd tijdens de optredens door de drummer Nicko uitgelachen. In 1983 verscheen 'Piece of Mind', in 1984 'Powerslave', met 'Rime of the Ancient Mariner', in 1985 'Live after death', in 1986 'Somewhere in Time', in 1988 'Seventh Son of a Seventh Son', met 'The Evil That Men Do', gebaseerd op een boek van de science-fictionschrijver Orson Scott Card, die schreef over een mythisch kind, geboren met paranormale gaven.

In 1990 verscheen 'No Prayer for the Dying', in 1992 'Fear of the Dark', in 1995 'The X Factor', met Blaze Bayley als zanger, met 'Sign of the Cross' en 'The Unbeliever'. In 1998 verscheen 'Virtual XI', voor het laatst met Blaze. In 2000 verscheen 'Brave New World', met Bruce terug als zanger. In 2003 verscheen 'Dance of Death', met 'No More Lies', 'Montsegur' en 'Passchendale', een lied over de veldslag om Passendale tijdens de Eerste Wereldoorlog, ook bekend als de Derde Slag om Ieper. In 2006 verscheen 'A Matter of Life and Death', met 'For the Greater Good of God' en 'The Legacy'. In 2003, 2005, 2006, 2007 en 2008 traden ze op in Nederland, o.a. bij Bospop in Weert, in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch, bij Fields of Rock in Biddinghuizen, op het Graspopfestival in Dessel en op een podium op het TT-circuit in Assen, waarbij er een maansverduistering was.

In 2010 verscheen 'The Final Frontier', met 'Isle of Avalon', 'The Talisman' en 'When the Wild Wind Blows'. In 2011 waren ze in het Gelredome in Arnhem, in 2013 in de Ziggo Dome en in 2014 in Nijmegen. Op 15 mei 2015 is Bruce volledig genezen verklaard van zijn tongkanker. Op 4 september 2015 verscheen het zestiende studio-album 'The Book of Souls', geproduceerd door Kevin Shirley en opgenomen in Parijs. Met 'If Eternity Should Fail', 'The Red and the Black', 'Shadows of the Valley' en 'Empire of the Clouds'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 september 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 1 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)