Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Van Halen - Black And Blue

Van Halen is een Amerikaanse hardrockband, opgericht in Pasadena in 1972 door de van oorsprong Nederlandse broers Eddie (Edward Lodewijk) en Alex (Alexander Arthur) van Halen. Ze zijn beiden in Nijmegen geboren, Eddie op 26 januari 1955 en Alex op 8 mei 1953. Hun ouders zijn de klarinettist, saxofonist en pianist Jan van Halen en de Indonesische Eugenia van Beers. Eddie studeerde klassieke piano en hij speelde gitaar, terwijl Alex drumde.

David Lee Roth is geboren op 10 oktober 1954 en hij is dé zanger van Van Halen. Zijn vader is de oogarts Nathan Roth en zijn moeder is Sibyl Roth. Hij is van Joodse afkomst. Als tiener ging hij drie jaar naar een psychiater en vanwege zijn ADHD zorgde hij voor een paard om een gevoel van verantwoordelijkheid op te bouwen. Hij ontmoette Eddie en Alex op het Pasadena City College. Michael Anthony Sobolewski was de bassist. Ze heetten eerst Mammoth, maar die bandnaam bestond al.

Ze speelden eerst in clubs als de Whisky a Go Go in West Hollywood, waar The Doors, Alice Cooper en Mötley Crüe ook speelden. Op 10 februari 1978 verscheen het debuutalbum 'Van Halen', met het beroemde 'Runnin 'with the Devil', 'You Really Got Me' en 'Feel Your Love Tonight'. Op 23 maart 1979 verscheen 'Van Halen II', met 'You're No Good', 'Dance the Night Away' en 'Women in Love'. Op 26 maart 1980 verscheen 'Women and Children First', met 'Everybody Wants Some!!', 'Fools' en 'Romeo Delight'. In 1981 verscheen 'Fair Warning', in 1982 'Diver Down', in 1984 '1984', met de hitsingles 'Jump' en 'Hot For Teacher', met een zeer komische videoclip.

In 1986 verscheen '5150' met de nieuwe zanger Sammy Hagar, op 13 oktober 1947 in Salinas geboren. Op het album staat 'Love Walks In', wat kwalitatief hoogstaand is, naast een heerlijke videoclip. In 1988 verscheen 'OU812', met het prachtig uitgebalanceerde en in alle opzichten een ware Van Halen song 'Black And Blue', naast een verrukkelijke videoclip. In 1991 verscheen 'For Unlawful Carnal Knowledge' en in 1995 'Balance', met 'Can not Stop Lovin 'You', 'Do not Tell Me (What Love Can Do)' en 'Amsterdam'. Op 17 maart 1998 verscheen 'Van Halen III', met Gary Cherone als zanger, op 26 juli 1961 in Malden geboren. Sammy Hagar was in een ruziesfeer vertrokken en David Lee Roth wilde niet terug komen.

Pas op 7 februari 2012 verscheen het twaalfde album 'A Different Kind of Truth', met de teruggekeerde zanger David Lee Roth, die inmiddels 61 is. Eddie's zoon Wolfgang heeft de bassist Michael Anthony vervangen. Eddie trouwde op 11 april 1981 met de actrice Anne Valerie Bertinelli, op 23 april 1960 in Wilmington geboren. Op 16 maart 1991 werd hun zoon Wolfgang geboren. Op 20 december 2007 is de scheiding van Eddie en Anne Valerie officieel afgerond. De belangrijkste reden voor de scheiding was Eddie's cocaïneverslaving en het niet stoppen met roken, terwijl hij tongkanker had. Hij verloor een deel van zijn tong. Valerie hertrouwde met de financieel planner Tom Vitale.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 1 stemmen 60



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)