Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Julie Zenatti - Si Je M'En Sors

Julie Zenatti is geboren op 5 februari 1981 in Parijs, op Île-de-France. Ze is van Italiaanse en Joodse afkomst. Haar vader Pierre Zenatti is een amateur-pianist. Haar moeder Élisabeth is een makelaar. In 1994 ontdekte de commerieel directeur van EMI Julie tijdens een karaoke-sessie in een vakantiepark. Ze tekende een contract en ze maakte twee songs met Lenny Kravitz in Londen, die niet werden uitgebracht. Het contract werd verbroken. In 1995 leverde ze songs voor de tv-serie 'Princesse Starla et les Joyaud magiques'. In 1996 mocht ze voor Frankrijk het Eurovisie Songfestival vertegenwoordigen, maar dat weigerde ze.

In 1996 zong ze op het muziekfestival Les Francofolies in La Rochelle. Ze ontmoette de producer/tekstschrijver Luc Plamondon tijdens een concert van Francis Cabrel. In 1997 speelde ze Fleur-de-Lys in de musical 'Notre-Dame de Paris'. Op 16 september 1998 verscheen het album van deze musical, ook met zang van Julie. Op haar zeventiende verliet ze de school om zichzelf geheel aan de muziek te wijden. In 1999 speelde ze in Canada enkele maanden Fleur-de-Lys.

Op 4 december 2000 verscheen Julie's debuutalbum 'Fragile' bij Columbia Tristar, met naast de titelsong 'Why', 'Si je m'en sors', 'Ce qu'il me reste de toi', 'Eldorado', 'Entre nous' en 'Toutes les douleurs'. Ze kreeg medewerking van Zazie, Calogero en Passi. Julie zong ook samen Erika Dobong'na van Voix de l'espoir. Op 9 december 2002 verscheen 'Dans les yeux d'un autre', met o.a. 'La vie fait ce qu'elle veut', 'Ma vie et la tienne', 'Je glisse', 'Une femme qui sommeille', 'T'emmener en amour' en 'Ensemble'. Het merendeel schreef ze met Patrick Fiori. Met medewerking van Maxime Le Forestier, wijlen Jacques Lanzmann en Jacques Veneruso.

Op 8 november 2004 verscheen 'Comme vous...', met 'Le sort du monde', 'Couvre-moi', 'On éfface', 'L'amour s'en fout', 'Des nouvelles' en 'Mon amour'. Julie schreef drie nummers en ze schreef voor Chimene Badi, Patrick Fiori en Grégory Lemarchal. Ze was de stem van prinses Annika in 'Barbie et le Cheval magique' en de stem van Geneviève in 'Barbie au bal des douze princesses'. Op 23 juli 2007 verscheen 'La Boîte de Pandore', met naast de titelsong 'Tango (Princesse)', 'Si le temps me permettait', 'Julie ose!', 'Le Chemin de l'école', 'Face cachée' en 'Belle la vie'.

Op 8 maart 2010 verscheen 'Plus De Diva', met 'Appelez-moi Maria', geschreven ter ere van Maria Callas, 'L'Herbe Tendre', 'Sweden Syndrome', 'Ma douleur...', 'Diva rouge', 'Venise 2037', 'Entre l'amour et le confort' en 'Le journal de Julie Z (Outro)'. In juli 2010, terwijl Julie zwanger was van haar eerste kind, dochter Ava, kreeg ze een beroerte. Ze was samen met haar geliefde Benjamin in een dranklokaal op Place du Marché Saint-Honoré in Parijs, toen ze plotseling hoofdpijn kreeg. In het Bichat Hospital kreeg ze morfine en is ze hersteld. In december 2012 zette ze zichzelf in voor het homohuwelijk. In 2013 verscheen de EP 'Somewhere...', met vijf nummers. Op 30 maart 2015 verscheen haar zesde album 'Blanc', met o.a. 'D'où je viens', 'Par sans rien dire', 'La Contemplation', 'Introverti' en 'L'Instant de grâce'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 19 november 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 3 stemmen 64



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)